Stenar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    Stenar?

    Var och köpte ett 375 igår som har varit tomt i ca. 5 dagar (enligt säljaren) men det stämmer nog för grusen jag fick till var ganska blöt fortfarande. Nu fick jag ett gäng sten till oxå och frågan gäller dessa. De har ju torkat "rejält" och eftersom inte säljaren gjort något åt just stenen har alla alger torkat in. Måste man nu koka och greja med stenen eller räcker det med att skrubba den så gott det går. Vill ju inte förgifta vattnet med en massa skit om nu det är viktigt att stenen blir ordentligt ren igen.

    Tack på förhand.
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Lägg stenarna i en balja med lut(NaOH).En blandning på 100g/5-6L vatten är garanterat "dödande". Glöm inte att ha handskar på när du slabbar med lutet. Låt stenarna ligga i lutet ett dygn och skölj sedan av dem -rikligt- med vatten. För att vara 100% säker på att allt
    lut skall försvinna kan du "avhärda" med tex. ättika. Hälsn. Mr.Fish

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

      #3
      hyögtryckstvätt kanske?

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • April 2002
        • 467

        #4
        har de legat i karet innan räcker det väl att du skrubbar dom, varför klydda till det?
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Belgarath
          Användare
          • February 2005
          • 584

          #5
          Lut låter ju nästan som overkill men lär ju döda precis allt precis som du säger Mr.Fish. och annars var ju inte ditt förslag så dumt heller Mattias (om det nu fixar biffen)..högtryckstvätten står i garaget så den kan jag plocka fram på studs. Får väl vänta och se om fler förslag kommer annars blir det nog en mix...först en bra spolning, sen lut, sen spolning igen.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Själv skulle jag sjölja/skrubba av stenen och lägga i karet direkt!
            Någon måtta får det vara!
            Anders L

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • February 2005
              • 584

              #7
              Så...nya bud, det låter ju betydligt enklare oxå Anli , det blir nog så jag gör ändå, tycker inte att det bör ha bildats några speciella "giftigheter" på bara några få dagar..men var osäker så därför ställde jag frågan.

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • September 2004
                • 518

                #8


                Jag kokade mina stenar en gång,och av bara farten,så saltade jag litet också.

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #9
                  Skölj dom i duschen med så varmt vatten det går. Jag har aldrig gjort annat, inte kokat, inte skrubbat, å aldrig haft problem!

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • February 2005
                    • 584

                    #10
                    Tackar för svaren...jag gjorde just så, sköljde i så varmt vatten jag tålde och skrubbade dom så mycket det bara gick...nu får dom ligga till sig i karet en 14 dagar innan det blir dags för testfisk

                    Kommentar

                    • Buckshot
                      Användare
                      • April 2002
                      • 244

                      #11
                      När jag byggde mitt senaste akvarie så fick ett stort antal algiga stenar ligga och torka för att sedan läggas i det nya karet utan vidare.
                      Det "hände" inget.
                      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                      Kommentar

                      Arbetssätt...