Två tjejer samma kväll ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    Användare
    • July 2003
    • 59

    Två tjejer samma kväll ?

    Det har varit väldigt lekintensivt i mitt akvarium senaste veckan. För en vecka sedan så lekte två av guldsömarna, ynglena kläcktes och igår såg jag första frisimmande ynglerna.

    I förgår så var samma guldsöm hane och flirtade lite med två av de andra honorna som finns i samma kar. Igår kväll så slutade det med att han faktiskt lekte med en av dessa guldsömhonor. I morse när jag tittade in i karet så hade den andra honan han varit och flirtat med också lagt en romkaka som hon vaktade. Hanen verkar dock fortfarande vara mest tillsammans med honan han lekte med igår kväll men när gjorde en utflyckt till honan som hade rom i morse så blir han inte bortjagad till skillnad från alla andra fiskar som närmar sig henne.

    Så nu till frågan. Hur tätt kan egentligen guldsöm hanar leka ?

    Jag är bergsäker på att han har befruktat äggen hos honan som lekte för en vecka sedan samt honan som lekte igår kväll. Jag vet detta eftersom han länge vaktade reviret tillsammans med första honan och det blev yngel av äggen, jag såg själv när han befruktade äggen igår kväll. Jag är inte säker på om han verkligen befruktat äggen hos honan som hade rom i morse, men det verkar lite misstänkt eftersom hon jagar bort alla andra fiskar men inte honom. Han är dock inte hos henne speciellt ofta utan simmar bara förbi där när han tar sina vändor runt karet ibland.
    Hanen är kanske 6-7 cm stor.

    Så är det rimligt att tro att han kan ha lekt med en hona igår kväll och ytterligare en någon gång under natten ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
Arbetssätt...