Sjuka tropheus moori

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rayman4

    Sjuka tropheus moori

    Hej! Jag har fått problem med mina VF tropheus moori dom har börjat
    dö en efter en. Den enda symtomen jag kan se är att huvudena skrumpnar dom ser gammla ut och magrar. Dom verkar äta och avföringen
    verkar vara normal ingen nitrit. Vad kan det vara för problem?
    rayman4


  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Bra avföring och att de äter är goda tecken till att börja med. Det behövs mer fakta för att ställa diagnos. Om vi antar att du byter vatten och filtrerar som man ska (ingen nitrit), och att du matar rätt, (normal avföring)Så får vi anta att åkomman har med "osämja" att göra.

    Hur lång tid mellan dösfallen? Hur länge har du haft dem? Hur stort akvarium? Hur många fiskar? Hur ser det ut med dominans och revir? Hur är akvariet inrett? Har alla fiskarna kommit i akvariet samtidigt?

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • rayman4

      #3
      Jag har haft fiskarna i ca 3 månader det var 27 st från början
      nu är det bara 22 kvar den senaste dog för 1 vecka sedan.
      Jag har dom i ett 375L akvarium med 2.st Eheim 2252 pumpar
      jag har ingen inredning bara korall sand. Fiskarna verkar komma bra överens. rayman4

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

        #4
        Jag har haft en grupp VF moorii i 10 månader och under den tiden förlorat 4 fiskar på liknande vis. I en grupp tropheus härskar ju som bekant en ganska komplicerad hirarki. Det finns alltid en fisk som står längst ner i rangordningen. Denna får alltid minst mat och flest angrepp från övriga. Efter ett tag är fenorna trasiga och fjällen börjar bukta, buken och huvudet skrumpnar och magrar och ofta slutar det med döden.

        Jag tror att våra kar är lite för små för en så stor grupp VF djur. Du har 375 och jag har 410. Jag tror även att denna hirarki alltid måste finnas och att en fisk alltid måste vara mer eller mindre ett offer för de övrigas irritation. Hos mig är det tydligt att ju sämre den utsatta fisken mår ju mer attackerad blir den. Ett obehagligt faktum i det hela är ju att ju mindre gruppen blir ju aggressivare brukar stämningen i karet bli.

        Du säger att dina fiskar verkar komma bra överens. Har du inte en grupp stående stilla på ungefär samma punkt medan resten rör på sig? Har du inte lagt märke till att det finns en hackkyckling? Det är vanligt att en döende och helt matvägrande Tropheus rusar till maten tillsammans med de övriga men antingen så simulerar han bara ätandet eller så sväljer han och spottar ut det i smyg. Allt för att vara gruppen till lags, smälta in och vara som de andra. Men han är rädd och de övriga märker att han är annorlunda. Påminner lite om en annan grupp varelser på vår planet.

        Jag vet folk som får grupper till att funka utmärkt med liten eller ingen inredning, men eftersom du uppenbarligen har problem så hade jag slängt i massor av sten. När jag hade för lite inredning i mitt kar så stod hela gruppen utom den dominante hanen i ett hörn. Jag köpte då platta höga stenar som jag silikonade på glasplattor vilka jag gömde i sanden. Det ser liksom ut som gravstenar på ca 40 cm. Väldigt snyggt tycker jag och det skymmer sikten i akvariet. Detta gör att dominanta hanar inte kan hålla hela gruppen i styr hela tiden och får andra individer till att leva ut lite bättre. Det ser ut att funka här, fast nån lyckad lek har jag ju fortfarande inte fått förstås...

        mvh,

        Fredrik H.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • rayman4

          #5
          Jag har haft i lite kalkstens block akvariet och det verkar blivit bättre jag har nu en hona som tuggar redan. Det är 2st som är magra
          får hoppas dom kommer att bli bättre. Tack Fredrik för dina tips.


          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Verkligen roligt att höra att det går på rätt håll. Jag har själv också en mager stackare nu men jag jobbar på det.

            mvh,

            Fredrik H.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            Arbetssätt...