Blåst av säljare på NCS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

    Blåst av säljare på NCS

    Ak inte gå ut med namn och liknande men då jag är ny här så vill jag veta hur NCS ställer sig till att en annonsör i er Köp & Sälj inte är seriös.

    Skulle köpa ett akvarium i söndags, åkte ner till Kalmar (ca. 20 mil från Jönköping). Väl där visar det sig att killen som jag talat med som skulle vara hemma, visserligen var han hemma men han bodde på annan ort och inte i Kalmar, inte talat med sin familj som jag då fick åka till och hämta akvariet. Väl hos dem så visade det sig att killens farsa inte ville sälja akvariet (vet inte om det var farsans eller killens akvarium) så jag fick bensinpengar och fick åka hem tomhänt igen.
    Såg precis att samma kille (som bor på annan ort) nu säljer ett akvarium (ej samma som jag tittade på) här på NCS Köp & Sälj (jag fick kontakt med samma säljare via blocket).

    Vill inte hänga ut någon men vill att andra ska slippa göra samma misstag så hur ställer sig NCS till det här, ska jag maila er och ni tar bort annonsen eller ska den vara kvar, ska jag ge ett varningens finger ang. annonsen eller vad tycker ni?
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    #2
    öhh...snubben var alltså sur på farsgubben o annonserade ut hans kar??O du körde 20mil i onödan?[:p]

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      kontakta Fredrik (moderator_fredrikr@ciklid.se) eller Robin (moderator_robin@ciklid.se). Dom är moderatorer för köp och sälj och har hand om den avdelningen.

      Jag vet inte själv exakt hur reglerna för köp och sälj ser ut men personligen tycker jag att man självklart ska få varna för oseriösa försäljare.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Pikkenix
        Användare
        • March 2005
        • 254

        #4
        Vet ej hur familjeförhållandena var men väl där började de först plocka ur fiskarna (ville ej ha dessa utan endast akvariet) och slängde ner dem i ett fyllt badkar. Efter ett tag, satte sig pappan i ett hörn vänd bort från oss, då kom morsan fram och sa att han var ledsen och tyckte jättemycket om fiskarna så han ville behålla akvariet.

        Ja, vad skulle man säga. Nu i efterhand skrattar jag mest åt det men då var jag fly förbannad på killen som skulle sälja det. Vad jag inte förstår är att man kan svara att man är hemma "hela dagen". Jaha, men jag skiter väl i om han är hemma i en annan ort än den där akvariet finns!

        Mailar någon av dem och hänvisar till denna tråden så kanske andra slipper göra samma misstag...
        Mvh
        Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

        Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          NCS kan inte ansvara för seriositetsgraden hos säljare som annaonserar på sajten. Ett tips är att tala med säljaren ganska länge och detaljerat i telefon innan man åker så långt. Ett omdömessystem så som ebay och tradera har verkar lite overkill tycker jag nog.

          Det finns alltid luriga snubbar överallt, varesig de annonserar på tradera, i GP eller på ciklid.se. Det får man nog leva med.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2004
            • 572

            #6
            tycker ändå att pappan var lite cool,,ja typ att sitta i ett hörn o sura är väll inte fel??

            Kommentar

            • sundelin
              Användare
              • October 2003
              • 234

              #7
              Vad jag undrar är om man får namnge såda personer i trådarna, länka till annonse?

              Kommentar

              • Pikkenix
                Användare
                • March 2005
                • 254

                #8
                Jo, absolut det håller jag helt med om.
                Vi hade långa konversationer, visserligen över e-mail där allt bestämmdes och jag fick korrekt uppgifter.
                Väl i kalmarringde jag honom som vi kom överrens om, första gången så sa han inget om att han inte fanns i kalmar utan han sa vart jag skulle osv.
                Väl när jag kommit fram till huset så ringde jag igen och frågade vilken lägenhet han bodde i, han beskrev vilken det var och efter jag ringt på ringklockan (fortfarande med honom i luren) så frågade jag, "hörde du plinget nu eller så att jag kommit rätt?". Då kläcker killen som först "jo, jag är inte hemma men jag har snackat me min pappa". Jovisst, det märkte vi ju sen att han gjort, pappan hade ingen aning om att vi skulle komma... Blev en rätt lustig situation.

                Är absolut inte ute efter att ändra ert system för köp & sälj med betyg osv. för annonsörer - desto enklare det är att annonsera desto fler annonser kommer in vilket NCS lyckats förträffligt med!
                Alla får som du säger leva med att det finns "snubbar" överallt - inte minst på internet. Men att hjälpa varandra att undgå dessa fula fiskar måste väl ändå vara något vi andra kan bidra med? Jag skulle vara väldigt glad om någon varnat mig i söndags när jag spenderade 6 timmar i bil till och från kalmar.

                Tycker inte personangrepp hör hemma här så därför tar jag diskussionen om vilken annons det gäller med moderatorer för köp & sälj. Intressant att höra åsikter ang. detta dock.
                Mvh
                Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                Kommentar

                • Pikkenix
                  Användare
                  • March 2005
                  • 254

                  #9
                  sundelin: Jag tror personligen inte att någon vinner på att namnge eller länka till en annons. Det medför bara en gnällig och tråkig attityd på forumet. Jag tycker dock det är en viktig diskussion att ta upp.

                  Är en svår balansgång. Annonser kan ju inte raderas till höger och vänster bara för att någon säger det. Samtidigt tycker jag andra har rätt att höra mina erfarenheter angående en säljare.
                  Mvh
                  Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                  Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                  Kommentar

                  • Jeza

                    #10
                    Skulle det inte kunna införas ett liknande system som auktionssiterna har?
                    Där köpare får betygsätta säljaren de handlat av.

                    Visst det funkar ju inte så bra om det är första annonsen någon sätter ut...


                    Pikkenix> Låter som en ganska tragikomisk händelse du råkade ut för. Du fick ju i alla fall en resa till Kalmar betald

                    Kommentar

                    • cybercimon
                      Användare
                      • February 2005
                      • 147

                      #11
                      jag åkte själv till kalmar och köpte ett 450K där igår, men jag blev inte lurad
                      Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
                      Sydamerika och Afrika.

                      Kommentar

                      • Mård
                        Användare
                        • February 2004
                        • 285

                        #12
                        Jag tycker inte att man ska införa något system där man betygsätter säljarna. Vad ska man betygsätta på..trevlighet, utseende, finast hus? Nej låter lite onödigt....har bara bra erfarenheter av att köpa saker från annonser både här och på andra internet sidor. För mig är det självklart att inte NCS kan ta ansvar för annonserna, ansvaret har ju vi som annonserar enligt mig!

                        Men så har jag aldrig åkt långväga för någoting häller(min föräldrar vägrar köra mig), men gör det säkert i framtiden. För mig är det dock rätt grundläggande att man först pratar i telefon med säljaren om det handlar om en stor sak eller om man måste åka så pass långt så att resan tar 6 timmar. Annars skulle då inte jag våga ge mig iväg.
                        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                        Kommentar

                        • Hasse_H
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1081

                          #13
                          Tråkig historia, om än förhoppningsvis inte så vanlig.

                          Skulle förmoda att det kan vara ett större problem att varan inte är så bra som det låter när man pratar på telefon, ser på bilder etc. T.ex. repor i glaset som inte fanns igår, ytterfilter som plötsligt låter som tröskverk, ett täckglas som försvunnit osv.

                          Det gäller att fråga på så mycket man kan i förväg om man inte har möjlighet att kolla på det innan. Lite surt att åka 20-30 mil kanske med släpkärra och behöva vända hem tomhänt.

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

                            #14
                            Ja idioter finns det gott om tyvärr. För ett tag sedan annonserade jag ut en Protomeleas Hinderigrupp och en kille svarade och sa att han skulle ha dem, vi bestämde att han skulle komma på lördagen och hämta dem vid lunchtid, men ingen kommer så jag börjar ringa hans mobil men ingen svarar så jag prövar hem till han och ingen svarar. Jag ringde typ 10 gånger och sedan skickade jag ett sms men ingen svarar så då lånade jag farsan mobil och ringde från den, så svarade han och när han hörde att det var jag la han på. Jag blev vansinig efter att ha suttit en hel dag och väntat, och han hade inte stake att säga nej.

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

                              #15
                              Alla tveksamma situationer på grund av annonser, tycker jag att ni skall skicka info om till moderatorer för Köp & Sälj, så att de sansat kan höra efter om omständigheterna med den aktuelle annonsören, samt bevaka nya annonser som läggs upp av samma person.

                              Att hänga ut personer i forumet skall vi inte göra, och ett betygssytem på annaonser tror jag inte det minsta på.

                              Moderatorer för Köp&Sälj är:
                              Fredrik R. = moderator_fredrikr@ciklid.se
                              Robin = moderator_robin@ciklid.se
                              ( http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=655 )
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...