Tips vid bygge av stort kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leif Edvardsson

    Tips vid bygge av stort kar

    Jag skall snart börja med ett drömbygge. Skall bygga ett helglasakvarie på 96x96x300cm. Karet kommer att stå i källaren på svetsad bänk på betånggolv. Glasen är 16mm tjocka. Har idag bara ett 600liters kar som störst och har tidigare "fuskat" ihop småakvarier själv typ 50 till 150l. Innan jag sätter igång tänkte jag be om tips inför bygget. Funderar t.ex på om jag skall limma in rostfritt vinkeljärn som förstärkning vid alla fogar för att få större fogyta. Nästa fråga är hur mycket ljus som kommer att krävas och vilken typ av ljuskälla som är lämpligast. Alla tips motages tacksamt!
  • Orppo
    Användare
    • September 2004
    • 518

    #2
    Ojdå,2,7 kubik,inte illa.
    Gratulerar till det.

    Angående ljus,så vet jag att man kan få tag på aluminium armaturer över 3meter långa ,som rymmer 3 lysrör,fixar du dig ett 3 sådana,borde det bli fint.

    Kommentar

    • Leif Edvardsson

      #3
      Jag är idustrielektriker så jag bygger lätt egna armaturer men frågan är om det finns någon uträkning på hur mycket ljus som krävs beroende på djup, bredd och längd.

      Kommentar

      • Adde
        Användare
        • September 2004
        • 28

        #4
        Silikon fäster inte så bra på rostfritt. Vill du ha ett kar som garanterat håller: svetsa ihop ramen i en enhet (3mm plåt). Kan även en rosfri botten så slipper du känslig bottenruta.

        Kolla här:



        Har ett sånt kar på 912l (proffsbyggt)

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #5
          Jag har ett 300cm långt kar...snålade in på höjden o bredd,,,framförallt på höjd pga jag hade inte råd med glaset tjocklek....räcker verligen 16mm?Till en 96 hög?Bara undrar[]

          Kommentar

          • Leif Edvardsson

            #6
            Tack för tipset adde. Ska läsa artikeln mer ingående under helgen.
            Hutti : Vi får väl se. Tänker nog göra en ram i rostfritt för säkerhet skull.

            Kommentar

            • Mattias Olsson
              Användare
              • September 2003
              • 328

              #7
              angående lyset måste du ju ha metallhalogen i sånt drömmakavrium!! För att få solljus-flimmer effekten.

              det hade jag gjort iaf [:p]

              Kommentar

              • petrol
                Användare
                • July 2002
                • 167

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av hutti

                Jag har ett 300cm långt kar...snålade in på höjden o bredd,,,framförallt på höjd pga jag hade inte råd med glaset tjocklek....räcker verligen 16mm?Till en 96 hög?Bara undrar[]
                Samma här 300*60*60 12mm glas och det är gränsfall..
                Mvh
                Petter
                Nu med ett 3 meters revakvarium

                Kommentar

                • Leif Edvardsson

                  #9
                  Metallhalogen låter intressant. Får undersöka om det finns någon i närheten som har igång klar med detta, så man kan få provkika. Glasen är troligen i tunnaste laget, men med en robust rostfri ram med tvärstag hoppas jag att det håller. Det vore intressanmt att höra om det finns kollegor där ute på webben som har erfarenhet av trasiga kar pga för tunnt glas.

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • July 2004
                    • 306

                    #10
                    Hur mycket ljus du behöver beror ju mycket på vad du skall ha i akvariet. Fiskarna bryr sig ju inte sådär jättemycket... Skall du ha mycket växter eller ?

                    Kanske 3 x 150 Watt MH (3 x 250 W ?), och sedan ett gäng lysrör efter behov... Du kommer nog att få "labba" lite tror jag !

                    Mvh/Janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • Nyllet90
                      Användare
                      • October 2004
                      • 1133

                      #11
                      Fan va fett med ett kar på 2,7 kubik! Men jag undrar varför du inte kör 100x100x300? Då får du ju 3 KUBIK!!!!!!!!
                      Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                      Kommentar

                      • petrol
                        Användare
                        • July 2002
                        • 167

                        #12
                        Leif: Kolla om det finns någon med saltvattensakvarie i närheten av dig. Många av "oss" saltisar kör med metallhalogen. Själv har jag 3X400W = 1,2 KW över mitt tre meters kar som är 60 cm högt. Det är naturligtvis "overkill" på ett sötvattenskar.
                        Mvh
                        Petter
                        Nu med ett 3 meters revakvarium

                        Kommentar

                        • Leif Edvardsson

                          #13
                          jannemannen: jag tänker ha en de läxter. Jag får väl prova mig fram beträffande ljusmängd.
                          Nyllet; Anledningen till att karet inte blir större är att jag redan har 4 rutor och de är 96cmx3mx16mm.
                          Bra tips petrol!

                          Kommentar

                          • tommy
                            Användare
                            • January 2005
                            • 24

                            #14
                            Hej Leif
                            Jag planerar ett liknande projekt
                            och jag tror att vi skulle kunna hjälpas åt då vi nästan bor grannar.
                            jag tror till och med att vi känner varandra då vi pluggade tillsammans och du drog ned mig i akvarie träsket.
                            jag har bra koll på ritningar och sådant så är det något du behöver assistans med så kan jag försöka hjälpa dig
                            Akvariet som 3d solid kanske skulle vara överskådligt och bra.
                            har du en e post adress kan jag maila ritningarna på det kar som jag planerar du kanske kan få någon ide till dit eget av det.

                            MVH Tommy Karlsson, Bengtsfors

                            Kommentar

                            • Leif Edvardsson

                              #15
                              Tjenar Tommy! Kul att höra att höra att du fortfarande har intresset kvar. Ring mig! xxxxxxxxxx . (jag är makalöst dålig på att kolla -post) Du bara MÅSTE komma och kolla världens häftigaste fisk som vi nu har på jobbet!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...