If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
jag köpte en heltäckande med två rör till mitt 660l kar, kostade 1500kr, en "vanlig" två rörsramp låg på runt 900, heltäckande fyra rörsramp låg på runt 2000kr har jag för mig
tack för svaren men kan man inte hitta begangnade ramper?? och är ett 720L med ett innerfilter ett ytterfilter rötter sten och det är ett halvt år gammalt är det dyrt det kostar 3200kr
men om man skaffar nån annan slags belysning måste det vara något speciellt ljus, jag vet inte hur det är men jag undrar om man inte kunde köpa nån slags lysrörssak som man har i kök och annat, så skulle man kunna försöka fixa till en sån lite och ha den till karet,
om man sätter den på 2 brädbitar eller nått så den kommer upp lite?
Det går med i princip vilka rör som helst, men vissa rör kan ge väldigt knepiga färger åt innehållet i akvariet.
Det finns en uppskö med bra rör, men de som brukar rekommenderas först och främst är Philips Tld 89 Aquarelle och Sylvania Aquastar och Triton. Triton är kanske det vassaste men dock dyrare än de övriga. Dessa lär också ha en längre brinntid än vanliga standardrör.
Bygger du en egen ramp kan du även montera in andra typer av belysning för att ordna lite stämningsbelysning på kvällen och natten. Diodlampor, halogenspottar, ljusslingor och gud vet vad folk kan hitta på att montera in. Beakta elsäkerheten bara!
Har du bra täckglas så kan man nästan vara clown och bygga ramp,Som
Karon sa kan man bygga jävligt fint beroende på var i rampen man sätter de olika rören och färgerna.
En del slignor (12v) är vatten täta som man kan bygga med åxå.
Förnuft och fantasi kommer man långt med
Bygga en egen ramp? Tja, det krävs "el-kunnade" trots allt! Möjligtvis om man bygger en låda innehållande färdiga lysrörshållare med elektronisk ballast alá Glomat tex.
Midas_tom är tots allt endast 13 år eller hur Tom
Lysrör: Sylvana aquastar är bra standardrör med vettigt pris.
Kommentar