Hjälp vad är detta för sjukdom ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matsh
    Användare
    • September 2002
    • 63

    Hjälp vad är detta för sjukdom ??

    Hej, har fått något skit i ett av mina kar, det finns hål i huvet, det behandlas nu med Aquazole(=Metronidazol)samt +30 grader och salt sedan ett par veckor tillbaka.
    Men detta är något annat (tror jag) 2 stycken jordätare med någonting vid fen roten. Fiskarna mår bra (vad jag kan se)och käkar och står i.
    Tycker mig se att kanterna på gällocken är lite skrapade/skinlösa på små ställen.
    Tycker mig även se som ett par av 2 vita prickar på fenorna (2 mm i diameter) på 2 andra firrar.

    Se på bilder här.


    Har någon sett detta?
    Hur att behandla ?
    Finns det ev någon vetrinär i Stockholm som kan fisk?

    ((Mats
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Den ökända Geophagussjukan... Hos mig dog alla Geophaginer av nagot likartat. I Weidners bok star det att de latt far hudproblem vid daligt och fel vatten. Kolla aven http://och.nu/ciklid/sjukdom/ och sedan vad Hasse skriver i http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3784

    Det finns en gammal rejal diskussion pa Zoopet ocksa som rekomenderas http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=38059

    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Matsh
      Användare
      • September 2002
      • 63

      #3
      Hej Ola,

      Läst igenom de gamla trådarna, betyder detta Baktopur, som Hasse använde fungerade ???
      Eller ska jag avliva de "sjuka" (som är hur pigga som helst förövrigt)?

      //Mats

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Hej

        Vi vet ju inte om det ar samma sak och jag har forstatt det som att Hasses fiskar overlevde. Jag skickade inte in mina fiskar till en veterinar som kan fisk men jag mejlade en. Han gissade pa Lymfocystis eller syrafasta stavar, men jag gissar nog pa "hudproblem hos geophagus". Mitt enda rad ar egentligen vattenbyten tva ganger i veckan och avvakta. Forhoppningsvis kommer det fler rad i den har traden snart.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Matsh
          Användare
          • September 2002
          • 63

          #5
          Hej Ola,

          30/3
          Har alltid kollat mina vatten värdena med dessa praktiska multistickor. Testade Ph med vanlig test och fann att det var 5, väl lågt hur påverkar det ?
          Har senast sist kört vatten byten (30%)var 3dje dag.
          4/4
          Otålig som man är tog jag i måndags ur alla filter (endast ett par pump huven kvar) och körde i AquaFuran (2 hantlar tvärdog efter 20 min av denna behandling). Tycker idag det ser bättre ut men fortfarande finns de vita vårtorna kring fen basen kvar.

          Är det ingen annan som har råkat ut för detta, mer jag och Ola ??

          mvh
          Mats

          Kommentar

          Arbetssätt...