Nervös (Silicon)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

    Nervös (Silicon)

    Hur stor är chansen att karet läcker vid en omsiliconerging?
    Handlar det bara om otur kanske?
    Har ni som siliconerat om ett kar varit väldigt nogranna men ändå fått problem med läckage?

    Det tog mej 2 kvällar att siliconera om ett 222 liters.
    Jag var så nogran jag bara kunde.
    Fick bort allt gammal silicon, skrapade och skrapade så det fanns inget gammal silicon kvar på rutorna i alla hörnen...

    Torkade väldigt noga bort den allra minsta tendens till silicon som jag kunde se....
    Torkade noga med Aceton efter för att få bort eventuellt fett som är kvar av siliconet eller mina fingrar.

    Köpte silicon på Chlas Ohlsson två tuber men det gick åt en tub och jag tyckte att det blev samma fog som från början, dock lite bättre.

    Lade en fet sträng med silicon, tog mitt finger med saliv på och drog men bestämd fart och fick en gämn och blank yta.
    Jag tittade på alla fogarna efteråt och kunde inte se någon luft under eller något ställe där siliconet inte har fastnat.

    Så vad tror ni nu, läcker mitt kar, det var det första jag någonsin gjort

    // Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550
  • Karon
    Användare
    • April 2002
    • 880

    #2
    Det kommer att vara tätt, det är jag övertygad om.

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3
      du tog silikon som är tänkt för akvarium va?

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • April 2002
        • 1338

        #4
        Håller med föregående inlägg. Du verkar ha varit noggran med rengöringen så om du bara har använt ett silikon som är lämpligt för akvarium ska det nog inte vara några problem.

        Silikon som inte fungerar är sådant som är avsett för våtrum och har anti-mögelmedel i sig.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

          #5
          Det stog med stora bokstäver.... Akvariesilicon
          Så ja de gjorde jag...

          Ja jag tycker det borde vara tätt, men det skulle inte förvåna mej nu när det är lite panik med att få igång karet att det läcker hehe...

          // Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            Försök att provfylla akvariet i ett rum med golvbrunn, just-in-case... Fyll med rumstempererat vatten så inte kondensvatten på akvariets utsida lurar dig. Håller det tätt efter ett par timmar så håller det sannolikt i många år.

            /Hasse

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

              #7
              Hasse Hs tips om att provfylla i ett rum med golvbrun är bra... själv har jag klämde jag in ett 250 liters på min ytterst lilla toalett för inte så länge sedan... Tänk bara på att rum med golvbrunn oftast har ett golv som lutar skevt, så var nogrann med att akvariet inte står ojämnt....
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • February 2005
                • 584

                #8
                Ja du..hoppas det håller, pillar själv med mitt 310 (men är slö & lat) så det går lååååångsamt framåt här. Och dina fasor kommer jag själv att få uppleva när jag blir färdig med siliconandet. Får frispel om det börjar läcka (igen) eftersom jag oxå är novis i akvarielimmandets ädla konst

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • April 2004
                  • 313

                  #9
                  Om du varit såpass noggrann så borde det inte läcka tycker jag, men man vet ju aldrig, bäst att testa först.

                  Håller på med ett 300l kar, men det har tatt 3 månder hittills, inte gjort nåt alls på nån månad eller så, ska nog ta å göra ett ryck nu.
                  När det e dags att testfylla karet så gör jag det utomhus.

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    Användare
                    • February 2005
                    • 734

                    #10
                    Här kanske man gav lite folk inspiration, eller bara mer fasa för läckage hehe...

                    Sitter här vid karet nu och funderar på om första spannen vatten ska i eller inte.......Jag måste det för det ska vara i drift nån gång nästa vecka....Jag veeeet det går emot alla akvaristers regler att stoppa i fiskar i ett så "nytt" kar men jag måste...

                    Så jag undrar nu.....iom att det är så mkt nytt, iofs inte växter, stenar och rötter....kan jag ta en del vatten från mitt kar som är igång nu (100Liter) och hälla i det nysiliconerade (222Liter)....undrar om det neutraliserar lite av det elaka ?

                    kom med tips för det börjar bli brottom..

                    golvbrunn......hmm det får bli inne på toaletten då...
                    Flickvännen kommer väl gapa rakt ut när hon kliver i ett kar med halvljummet vatten

                    // Peter
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      Det kommer inte att läcka!
                      Bekymmra dig mer för att månen skall trilla ner
                      Var lika noga när du ställer upp akvariet där det skall stå så kommer du att många bekymmersfria år, i varje fall vad gäller läckage.

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        Användare
                        • February 2005
                        • 734

                        #12
                        Såja 2tim efter test så finns det inte en tendens till läckage..
                        Väldigt lättande...

                        Nu ska jag bara tvätta rent det runt omkring...finns en del Siliconfläckar haha....

                        // Peter
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                        Kommentar

                        • Ironic
                          Användare
                          • August 2004
                          • 122

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Redbullen

                          Här kanske man gav lite folk inspiration, eller bara mer fasa för läckage hehe...

                          Sitter här vid karet nu och funderar på om första spannen vatten ska i eller inte.......Jag måste det för det ska vara i drift nån gång nästa vecka....Jag veeeet det går emot alla akvaristers regler att stoppa i fiskar i ett så "nytt" kar men jag måste...

                          Så jag undrar nu.....iom att det är så mkt nytt, iofs inte växter, stenar och rötter....kan jag ta en del vatten från mitt kar som är igång nu (100Liter) och hälla i det nysiliconerade (222Liter)....undrar om det neutraliserar lite av det elaka ?

                          kom med tips för det börjar bli brottom..

                          golvbrunn......hmm det får bli inne på toaletten då...
                          Flickvännen kommer väl gapa rakt ut när hon kliver i ett kar med halvljummet vatten

                          // Peter
                          Ta lite sand från det gamla karet och häll i det nya! Sen kan du ju krama ur filter svampen ett per gånger oxå i det nya.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

                          Kommentar

                          Arbetssätt...