Akvarie tips någon?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Esa_U

Akvarie tips någon?

Hej på er.
    Jag har ett akvarium med måtten 1650x650x650 och i det har jag ett
    par Parachromis managuensis(lekpar på ca 15cm) och en
    Panaque nigrolineatus(L027).
    Tyvärr så åt dom upp äggen efter ca 36 timmar och efter det har dom inte lekt tyvärr...
    jag ett filter som jag inte har en aning vad det är för nått,till saken så tycker jag inte att det räcker alls,vilket filter
    bör man ha till ett CA- ciklid akvarium?(Hade tänkt utöka beståndet av ciklider i karet men jag vet inte med vad,några tips?)

Mina ciklider gräver som dödgrävare i vilda-western,så växter är tyvärr uteslutet.
    Växter ser jag som nästan oumbärliga som algbortagare och "filter" om dom får
    dom rätta förhållanden,vad finns det för substitut till växter?
    Min L027 är fantastisk vad gällande algbortagning,men betyder det att man måste ha ett algätarmonster för att bli kvitt eländet?
    Jag byter vatten ungefär var 14:e dag och då byter jag 30%,är det
    nog? (Jag tror det men man blir fan inte dum av att fråga )

Det var väl det jag ville fråga om,mer dyker säkert upp sen men tack på förhand!

• Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Skaffa en cirkulationspump som cirkulerar hela vattenvolymen 3-4 ggr/timme och koppla denna till ett stort skumgummifilter typ 40x30x10cm eller större. Stor filtervolym är bra.

Var inte orolig för dina managuensis, de leker snart igen. Var det förresten de eller malen som år upp rommen?

Byt 1/4 vatten i veckan.

Akvariet är lite för kort för att du ska kunna ha fler ciklider i det tillsammans med managuensis. Det kanske funkar nu när de är små, men de blir snabbt 30 cm och då kommer de att ta hela karet som revir.

Kommentar

• Esa_U

Det var jaggorna tyvärr.
      men det antar jag är normalt för den första leken?
      Vad kan man göra för att uppmuntra till lek? levande foder är det tyvärr ont om i dessa trakter.
      Farsan hade ciklider i 20år ungefär och han fiskade upp mygg larver i mängder, sedan frös han ner dom i iskuber. var tydligen väldigt uppskattat.

Det var synd att jag inte kunde ha mer ciklider i det karet =(
      Jag hade texas ciklider tillsammans med dom,men dom klarade sig inte tyvärr,dom var fortfarande små och fick liten tillgång till mat jämfört medd jaggorna som växte till sig rejält
      Det var ett av dom scenarium som FI hade förutspått för länge sedan.
      Jag har ingen doppvärmare till akvariet utan det håller rumstemperatur(22grader ungefär)
      Jag vet inte hur det är med CA ciklider men många andra ciklider (sydafrikanska tex) leker väl vid regn perioder? då ökar väl tillgången på mat men samtidigt minskar vatten temperaturen?

Kommentar

• Lundensis
        Användare
        • March 2004
        • 2262

Jag vet inte exakt vid vilken period på året som managuensis leker i vilt tillstånd, men i akvarium verkar de leka hela tiden, så du behöver inte göra några större ansträngningar för att stimulera dem till lek. Det är bättre om de inte leker så ofta, då får honan också tid på sig att växa. Jag hade undvikit mygglarver till mangauensis och istället gett dem ciklidpellets, laxfoder och räkmix. Även daggmask och gräshoppor går bra. Det är mer krut i sådant foder och passar bra till snabbväxande fiskar som managuensis. Ska du ha fler ciklider får du antingen ha arter som inte blir så stora eller så får du skaffa dig ett längre akvarium, minst 2 m. Skaffa gärna en doppvärmare och sätt temperaturen till 25-27 grader.

Kommentar

• tseppae
          Användare
          • March 2005
          • 104

jag har å ett lek par jagguarer o dom gräver rejält skaffa en innerfilter som heter Projeckt det är en italiensk pump jag har den i mitt 2 m kar den pumpar ungefär 3000 l/h det kan värka mycket men det är det inte. jag betalade för min 1000 kr jag lovar du kommer att tacka pumpen/filter systemet nästa gång dom börjar gräva MVH:Teemu

Kommentar

• Esa_U

Okey jag får införskaffa en kraftigare pump när ekonomin tillåter.
            Hur stor skillnad gör det att höja temperaturen 25-27 grader?
            Mina Jaguarer är ca 15-16 cm och jag har haft dom sen slutet av förra sommaren,växer dom normalt?
            Apetiten har varierat väldigt mycket,ibland är den enorm,ibland minimal? Är det normalt? Eller har det att göra med lekmönstret?
            Tack för era svar.

Kommentar

• Gwendly
              Användare
              • December 2003
              • 374

Dan Woodland (http://www.cichlidae.com/author.php?id=70) var och pratade pa var akvarieklubb far nagra manader sen. Han holl sina CA fiskar i 72F (c:a 22C) eftersom han sa att det var mer likt hur det var de gangerna han hade varit och samlat fisk i CA. Han sa bla att hans fiskar klarade av att leka och vaxa, men att det gick langsammare. Fordelen var bla att han inte behovde kora doppvarmare i hans akvarium och att fiskarna fick langre livstid.

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jo jag körde mina jaggor i 21-23 grader under en period och de lekte då också, men enligt fishbase går jaguarcikliden i rätt varmt vatten i naturen, 25-36 grader.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• tseppae
                  Användare
                  • March 2005
                  • 104

jag har 27-28 grader i karet fiskarna är väldigt pigga men jag har märkt på jaguarerna att dom har en tendens på att ligga mycket och tar det bara lungt sen när det väll är mat på G så jaa dom tar det lungt då också jag vett inte om det är bara jag som har två latta jaguarer?? men som jag skrev tidigare skaffa en Project inner filter den är grumt bra på att suga in "skiten"

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

tseppae: Vad menar du med att de ligger mycket? Ligger de ner på sida, eller menar du bara att de inte simmar runt så mycket?
                    Jaguarcikliden är väldigt lugn av sig till sättet enligt min erfarenhet, speciellt om man bara matar med dött foder då de i naturen är van att jaga sin mat, men de ska inte vara helt inaktiva, då låter det som att det är nåt fel.
                    Kan du mata dem för mycket kanske? Om man matar dem mycket så brukar de bli väldigt inaktiva, det är bättre att hela tiden låta dem gå lite hungriga, då är de hela tiden på hugget så att säga.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• tseppae
                      Användare
                      • March 2005
                      • 104

F1: nej dom är inte sjuka men dom ligger o lurpassar på nogån ting mistänker på någonting småt o levande jag menade bara att dom är inte lika aktiva som andra ciklider jag har, dom ska till o leka ny igen...vi håller på att odla fram Black mollisar, platy o gyppisar...så att dom kan börja jaga på alvar..anars blir det jäkligt dyrt...men tack för ditt visat intresse..hur stora jaguarer har du??

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

tseppae: Att de lurpassar på potentiella byten är helt normalt, de kan sitta och lura bakom en planta eller sten eller nåt i flera minuter åt gången om de verkligen tror sig kunna knipa bytet. En av de saker som gör jaguarcikliden så intressant tycker jag, jag gillar att de är så envisa och tycker själva smygandet är hur skoj som helst att studera.
                        Jag håller med att det blir dyrt, då jag hade ett större lekpar kunde 10 små guldfiskar ryka på en kväll och 10-20 jättedanior på ett par dagar så det håller inte att mata med levande foder hela tiden, jag använde det bara som komplement typ en gång per månad bara så att de inte skulle bli så uttråkade. De bråkade även mindre om det fanns något att jaga så jag använde levandefodret pga detta också.

Jag har precis skaffat nya så idag har jag bara småttingar, de största är väl dryga decimetern kanske.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Esa_U

FI: Så du har börjat om med jaguarer igen? trevligt.
                          Av att streckläsa i det här forumet så fastnade jag för jagger,mycket tack vare dina beskrivningar och bilder.
                          Hur ofta lekte dina?
                          Om man ökar temperaturen till ca 35 grader,ökar deras aktivitet då också?

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Esa U: Jepp nu är man tillbaka igen, jag har jaggor i båda "större" karen idag.
                            Förra lekparet jag hade lekte varje månad, de var ruskigt regelbundna och det rörde sig bara om någon enstaka dags skillnad från lek till lek. Då jag sänkte temperaturen till 21-23 grader tror jag det var 2 eller 3 månader mellan lekarna om jag kommer ihåg rätt.
                            Helt klart så blir de mer aktiva vid högre temp, men 35 grader tycker jag låter onödigt högt, jag körde mina i 27-gradigt vatten som standard och tyckte det fungerade bra.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Esa_U

oj,sa jag 35? Jag menade 25=)

Kommentar

Arbetssätt...