böcker om sydamerikanska ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rikard
    Användare
    • August 2003
    • 57

    böcker om sydamerikanska ciklider

    jag har varit ute på bokförlaget akvaristen i mitt sökande efter en bok om sydamerikanska dvärgciklider, och jag kan hitta två stycken böcker som möjligen kan vara något att ha men den enda information jag kan hitta är vad böckerna heter.

    böckerna heter "south american dwarf cichlids" och den andra heter kort o gott "dwarf cichlids" och eftersom dem inte svarar på mina mail samt att det rör sig om en väsentlig skillnad i pris, vänder jag mig nu till er..

  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    #2
    Hej!
    En bra bok som jag rekommenderar är Ciklidboken,Ad Konig är redaktör och den kostar runt 400kr i en akvariebutik.Dem innehåller mycket om Apistogramma.Hoppas du hittar.Lycka till.Mvh Ann-Mari
    bryggan

    Kommentar

    • Rikard
      Användare
      • August 2003
      • 57

      #3
      jag äger redan ciklidboken, jag undrar bara om någon har någon info om dessa böcker(om någon ens vet vad det är för böcker).

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det finns hundratals bocker med de titlarna sa du maste ange forfattarna. Eftersom att du staller fragan har sa antar jag att du inte har forfattarna. Mitt rad ar darfor att surfa ratt pa bocker nagonannanstans och sedan fraga igen. Trist svar, men det ar sa det ligger till. Sedan kanner jag till ett gang bocker, och kan nog ta reda pa vilka som ar bast, men det ar en annan historia. Vad vill du ha boken till? Massa arter? Skotselrad?
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Rikard
          Användare
          • August 2003
          • 57

          #5
          jag har letat lite på internet och är nu helt säker på att en av böckerna är skriven av Hans J. Mayland och Dieter Bork
          Jag har inte kunnat hitta någon info om den andra boken.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • October 2004
            • 531

            #6
            Hej!
            Jag misstänker att Dieter Bork gett ut en bok om Apistogramma på ICA Bokförlag,den är några år gammal.Mvh Ann-Mari
            bryggan

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              "Cichlid Atlas" (Mergus) av Uwe Römer är späckad med bilder och fakta om Apistogramma och andra små SA-ciklider. Riktigt hur bra den är vet jag inte eftersom jag - dumt nog - köpte den tyska utgåvan.
              mvh Daniel
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

                #8
                En jag skulle vilja ha är:

                South American Eartheaters. 2000. Thomas Weidner. ISBN: 0966825519.

                Har tittat lite i den och den verkar vara riktigt bra.

                Kommentar

                • Pelle
                  Användare
                  • May 2002
                  • 387

                  #9

                  Hej

                  Jag har recenserat ett par dvärgciklid-böcker på min zoon. Här är länken:



                  Mvh/ Per

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • March 2003
                    • 527

                    #10
                    Weidners jordätarbok är den bästa fiskboken jag stött på.
                    Men det kryllar inte direkt av dvärgciklider i den.
                    mvh Daniel
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

                      #11
                      South american Dwarf ciklids Mayland/Bork ISBN 3-931 70229-4 engelsk

                      Cichliden-Lexicon Teil 3 Sydamerikaniche Zwergbuntbarsche W Staeck ISBN 3-935175-13-2 Utgiven 2003 Tysk

                      Kleine Buntbarsche. H Linke o W Staeck ISBN 3-89745-100-X Utgiven 2001 Tysk
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        American Cichlids II, Dwarf Cichlids (Linke & Staeck) ar samma som ovan fast pa engelska. Jag tycker att det ar valdigt bra.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Rikard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 57

                          #13
                          Jag har bestämt mig för att köpa boken, jag hör av mig när den kommer!

                          Kommentar

                          • Pelle
                            Användare
                            • May 2002
                            • 387

                            #14
                            Varför inte lägga pengarna på den ultimata dvärgciklidboken, Uwe Römers, Cichliden atlas. Vad jag vet så är den Engelska versionen av Linke och Staecks bok från 1994! Inom Apisto kretsar så anses den vara ganska "out of date" Många felidentifieringar och saknade namn. (mycket har hänt sedan mitten av 90-talet)

                            Om du vill vänta på något riktigt smaskigt, så köp den engelska versionen av Koslowskis nya version av "Die Buntbarsche der neuen welt, zwergcichliden" (hoppas jag stavade rätt nu) när den kommer någon gång i framtiden. Jag tror att Mike Wise redan jobbar på översättningen!

                            Ha det bra!

                            Mvh/ Per

                            Kommentar

                            Arbetssätt...