Oljehinna på ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    Oljehinna på ytan

    Kunde inte hitta de tidigare trådarna, så jag tar upp detta igen Antar att många varit (eller är) med om detta?
    Har det själv fn. Avhjälpte det tidgare med diffuser (lät lite väl mycket). En del pratar även om tricket med tidningspapper.

    Fick dock rådet att, dels rikta pumpen så att det blir strömt på vattenytan och dels att angripa problemkällan. Är det så att det finns lika många tänkbara orsaker som det finns akvarier? Eller finns det några grundläggande punkter att se till (t ex antalet fiskar, matning, vattenbyten/rengöring etc) och sedan ha tålamod?

    /M
  • Henreb
    Användare
    • November 2004
    • 56

    #2
    Att dra ned på maten tycker jag hjälpte. Tidningspapperstricket hjälpte föga, och är väl dessutom en kortsiktig lösning?

    Jag har det själv men det beror mest på att jag har en massa yngel som fått gå kvar. Vilket innebär en del mat...
    540L Sydamerika

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      mek; jag fick denna "hinna" (tror att det var någon so skrev att det är äggviteämnen) när akvariet var nystartat. Detta försvinner enligt min erfarenhet, och avhjälps snabbare om du har lite kraftigare ytcirkulation.

      Vad som får det att uppkomma??? för mycket mat....???

      Irriterande men ofarligt!

      Med vänlig hälsning Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • mek
        Användare
        • January 2005
        • 540

        #4
        Ofarligt? Är det inte så, att oljehinnan hämmar syretillförseln i karet? Kan ju inte vara så bra....

        Vad pumpeffekt beträffar, så har jag numer ersatt Fluval4+ och Ph802 med en Ehemi 2252. Efteråt sade tjejen sade att det såg ut som "tsunami" på ytan

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          mek; Tsunami på ytan *asg*....då lär du INTE ha några problem med syretillförseln i karet! Enligt min erfarenhet så lär du inte få några problem med att du har den hinnan, och speciellt inte om du "rör om" som du själv beskriver!

          Hoppas att det försvinner iallafall *ler*

          Med vänlig hälsning

          Deathdealer

          Ps. Säker på att Mr Fish eller någon av våra "grymma aquakemister" kan svara MER sakligt på vad denna hinna består/uppkommer av!
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • mek
            Användare
            • January 2005
            • 540

            #6
            Henreb: Exakt! Det är bl a därför jag aldrig använt det knepet (bättre med diffusor i så fall .

            Deathdealer: Vad matningen beträffar, så fick jag höra att det räcker bra med pellets. Kör med dem just nu och märker att dessa, dels ger bättre kontroll av hur mycket man matar och dels minskar risken för att mat sjunker till botten!

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              När jag bara matade med räkmix hade jag en sådan yta men sedan jag gick över till att mestadels mata med pellets försvann problemet!

              Kommentar

              • Micke Lövberg
                Användare
                • February 2004
                • 349

                #8
                Proteinrik kost ger lätt en "oljig hinna"Brukar därför vara vanligt när man "driver upp" yngel och kanske matar lite extra.Retar man sig på hinnan så är ju tidningspapper en bra åtgärd.
                375L Malawi
                112L Tanganyika
                90L Tanganyikayngel
                45L Tanganyika

                Kommentar

                Arbetssätt...