If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
ja,! nu när man tänkter efter läser några gånger går det upp för en att det är diskus!
den var lurig men kunde ha formulerat sig bättre....är det större intresse för diskus ute i allmänheten inte bara utställningarna än tex troffar, stora amerikaner?
1. De är ciklider
2. De har ball yngelvård
3. De är snygga
4. Som "akvariefiskarnas konung" har de en viss status som något alla måste testa någon gång (jag har aldrig haft discus).
Rent allmänt tycker jag diskus är en vacker och intressant fisk, men jag tycker att den tar för mycket plats i en del akvarieaffärer och att den har alldeles för hög status. Dessutom tycker jag att många av de odlingsformer som poppat upp de senaste åren är riktigt fula. Ska det vara diskus, ska det vara royal red, royal blue eller turkos. Duvblod och liknande passar bäst som pirayafoder.
Rent allmänt tycker jag diskus är en vacker och intressant fisk, men jag tycker att den tar för mycket plats i en del akvarieaffärer och att den har alldeles för hög status. Dessutom tycker jag att många av de odlingsformer som poppat upp de senaste åren är riktigt fula. Ska det vara diskus, ska det vara royal red, royal blue eller turkos. Duvblod och liknande passar bäst som pirayafoder.
Hög status tycker jag inte diskusen har. Inte iallafall här uppe i affärerna. Oftast ser diskusarna mörka och skygga ut. Visst, nästan alla affärer har något diskusakvarium. Sköts de på rätt sätt? Kanske det är annat i södra sverige?
Nog för att diskusarna är väldigt snygga att se på, men det händer då inte mycket i baljan. Mina har dock inte fått fram någon yngelkull ännu, och det är väl just nyfikenheten på deras yngelvård som gör att de fortfarande finns kvar hos mig.
Kommentar