Lecablock - hur högt ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

    Lecablock - hur högt ?!

    Funderar på att bygga en bänk i Leca-block till ett akvarium. Akvariet har måtten 160*65*50 och jag tänkte ha 3 sektioner av leca-blocken. Helst vill jag få upp karet lite då det ska stå i mitt kök.

    Tror ni det blir ostabilt om man staplar 4 på varandra i varje sektion? Alltså 80cm högt om varje block är 60*20*20 ?! Någon som testat?

    Har sett på bilder att folk oftast har 3 på höjden verkar det som...
  • Buckshot
    Användare
    • April 2002
    • 244

    #2
    Lägg cement ovanpå så slipper du fundera.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • December 2003
      • 335

      #3
      Tror inte det blir ostabilt.
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • ebbe_20
        Användare
        • February 2005
        • 283

        #4
        jag har 3 st i varje stapel och har inte sett nån tendens till ostabilitet å de ska nog inte vara nått problem med 4a heller men varför så högt???
        MVh
        Ebbe

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 1159

          #5
          Mina lecablock är 59x19x25, jag har tre på höjden dvs 75 cm högt, på dem har jag lagt en laminatskiva!
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • September 2003
            • 328

            #6
            citat:59x19x25
            verkar vara bra mått på blocken... behöver bara tre isf.

            Anledningen till att jag vill få upp karet är att det ska komma i rätt "titt höjd" från köksbordet. Den ställning jag har nu på 60cm blir alldeles för låg - vill se in i karet inte ner i det =)

            Har hört att det finns nån sorts lim man kan ha mellan dem, istället för cement []?? så de borde kunna stabilisera också!

            tack för svaren!

            Kommentar

            • Belgarath
              Användare
              • February 2005
              • 584

              #7
              Jag kan lova att ditt kar kommer att stabilisera "ställningen"...har bara ett tomt 310 kar på 3 lecca på höjden utan cement eller lim eller något sådant..gick ner och ruckade på hela skiten bara för att kolla och kan ju säga dig att det rörde sig inte 1 mm..så när du fyller med sand/sten/vatten så får man nog använda en bulldozer för att kunna få det att röra sig.

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • December 2003
                • 335

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mattias Olsson


                Har hört att det finns nån sorts lim man kan ha mellan dem, istället för cement []?? så de borde kunna stabilisera också!
                Je det finns ett bra sten lim, använde det i jobbet en gång. Kommer dock inte ohåg vad det heter[], men blocken går nog sönder före fogen.
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #9
                  Finns ett lim som heter Maxibond
                  Vi använder det mycket på jobbet, men har inte provat på lecablock själv
                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • Mattias Olsson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 328

                    #10
                    Jag fick precis de kommentarer jag ville ha!

                    citat:så när du fyller med sand/sten/vatten så får man nog använda en bulldozer för att kunna få det att röra sig.
                    [8D]

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      #11
                      Mattias: jag har ritat en badrumsmöbel som består av glasbetongblock med ekskivor imellan, sem är det en stor bohusgranit-platta på toppen med två sänkta handfat....
                      Det är ett snyggt sätt att bygga en avariebänk på, och det finns "metalllister" som du lägger stenen på...

                      Det jag skulle säga är att du kan sätta skivor imellan sektionerna av leca....blir grymmt snyggt!

                      Vänligen Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • ebbe_20
                        Användare
                        • February 2005
                        • 283

                        #12
                        jag har mdf skiva på mina block sen ligger de en i mellan så man har en hylla,
                        ska bygga in allt nu med laminat golv och lite skåp så man kommer åt hyllorna " man kan gömma släng mat osv" jätte bra
                        MVh
                        Ebbe

                        Kommentar

                        • terpentin
                          Användare
                          • February 2005
                          • 135

                          #13
                          bumpar den här gamla tråden och går lite ot...

                          det verkar som alla lägger sina lecablock och staplar på höjden. varför inte ställa dem på högkant?
                          tänker mig tre sektioner á 4st block 25x19x59 i två plan per sektion och 12mm ply mellan första och andra planet och en 12mm ply och 20mm frigolit (eller är liggunderlag bättre?) direkt under karet (150x50/375). höjden på bänken blir då 123cm och hela konstruktionen inkl. fyllt akvarium blir ca 175 cm kommer väga ca 700kg... borde rimligen vara ganska stabilt?

                          om någon vill avråda eller tipsa om nåt bättre sätt så är det välkommet!
                          Senast redigerad av terpentin; 21 October 2005, 15:54.
                          "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                          "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                          Kommentar

                          Arbetssätt...