tom barr method

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

tom barr method

"tom barr method". Är det någon som har några länkar på svenska? Eller kan förklara hur den går till?

Tog några foton hos en som följer metoden.

Vad får man tag i prylarna. På granngården?
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1835

Sök på estimated index eller pmdd på zoopet. Där använder i princip alla växtnerdarna det.

Grejorna köper du hos granholmarna i lagom stora förpackningar:

Vill du handla på granngården så får du köpa en 25 kilossäck som varar i 100 år.

Doceringar räknar du ut med detta eminenta kalkylblad:

Det är kul, det är billigt, det är lätt och så håller man sina växter fantastiskt snygga.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• ralp
      Användare
      • November 2004
      • 70

*ahem* Magnus? Funkar detta också utan CO2 gödning eller är kombinationen ett måste?

Hejhopp. ralp

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1835

pmdd/Estrimated index syftar till att alltid hålla höga jämna halter av dom ämnen som är viktiga för växterna, oavsett ph.

Om du väljer växter som är anpassade för bikarbonat som kolkälla, så är pmdd en ypperlig metod även vid högre ph/utan co2. Jag tycker dock att man bör ta bort kh2po4 och begränsa micronäringen om man inte har högljus och co2 balja.

MVH
        Magnus

Kommentar

• Johan1
          Användare
          • May 2002
          • 390

För min del har det hela med "pmdd/Estrimated index" klarnat en hel del. Vad jag tycker är tråkigt bara är att det inte verkar finnas några böcker på ämnent. Som jag ser det så EI metoden mycket kopplat till CO2 och kraftig belysning. Min tank har haft bottenvärme, CO2, 5 timmar direkt solljus och metallhalogen lampa. Fast varit ganska trög senaste året med min feta botten. Jag har alltid föredragit low-tech tankar som finns beskrivet i boken "Ecology of the PLANTED AQUARIUM", så om jag har förstått så klassas denna metod av andra för high-tech, skall bli klart intressant å testa.

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1835

citatom jag ser det så EI metoden mycket kopplat till CO2 och kraftig belysning.
            Som jag ser det så är estimated index ett ypperligt sätt att hålla jämna halter av alla viktiga gödningsämnen i karet. Varför det skulle vara ett behov förbehållet höljus/co2 burkar förstår jag inte, tvärtom, har man högljusburkar så brukar man bli tvungen att frångå estimated index efterssom gödningen tar slut för fort. I mitt kar tillsätter jag en halv dos om dagen, om jag skulle övergå till ei så blir jag tvungen att byta vatten minst 2 gånger i veckan.

citat:Jag har alltid föredragit low-tech tankar som finns beskrivet i boken "Ecology of the PLANTED AQUARIUM", så om jag har förstått så klassas denna metod av andra för high-tech, skall bli klart intressant å testa.
            PMDD går utmärkt att använda i lowteckar. Det är en gödningsmetod som inte kräver teknikintensitet. EI å andra sidan fördärvar ju hela grejen med biologisk balans. Den grejen har jag dock aldrig förstått mig på.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• Johan1
              Användare
              • May 2002
              • 390

Du missförstod mig. Jag definierar en low-tech tank på samma sätt som "Ecology of the PLANTED AQUARIUM". Alltså

Fetbotten = lera eller matjord
              Ljus = lysrör + dagsljus
              Lite filter.
              Vattenbyte = (3 till 6) månad
              Växter = Anpassade efter lokala förhållande kranvatten. etc
              Fiskar = få fiskar anpassade efter växterna (ej stora ciklider etc)

Börjar man att blanda in CO2, estimated index, daglig gödning, så har man den mera teknisk tank, vad författaren kallar en high-tech tank.

Samma sak tänkte jag göra med IE, tänkte följa den så gått som går med extremt mycket vattenbyte, PMDD under ett par månader. Sedan kan jag utvärdera vad jag själv vill använda. Skillnaden är att vi definierar en low-tech tank lite olika.

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1835

citat:Fetbotten = lera eller matjord
                Ljus = lysrör + dagsljus
                Lite filter.
                Vattenbyte = (3 till 6) månad
                Växter = Anpassade efter lokala förhållande kranvatten. etc
                Fiskar = få fiskar anpassade efter växterna (ej stora ciklider etc)
                Jag ser fortfarande inte varför man inte kan köra pmdd utan att kalla det ett lowtechkar. Däremot som jag nämnde innan så blir det svårt att förena detta med EI, efterssom man då "rubbar" den "balans" som lowtechakvaristerna eftersträvar.
                MVH
                Magnus

Kommentar

• Johan1
                  Användare
                  • May 2002
                  • 390

Det är bara ordlek allt ihopa. Jag vill bara påpeka att det är absolute inget fel att använda pmdd. Jag har definitivt ingen erfarenhet av CO2 o massa IE etc. Men att sätta upp en och annan tank som är low-tech. Vad jag då eftersträvar är att skapa en miljö som skötselfri som möjligt. Det blir i mitt fall en fet botten med lera och näring till balkonglådor. Ett litetskumfilter. fiskar och växter anpassas till akvariemiljö de skall leva i, det lokala vattnet etc. När väl tanken är startad skall bara den som sköter om det behöva att komma ihåg att mata fisken. Sedan behöver jag bara åka förbi kanske 1 gång i månaden å byta lite vatten.

Självklart vissa växter inte klarar av dessa typ av förhållanden, fiskar. Det kanske kräver att man plockar på pmdd mera vattenbyten etc. Men då har man missat sporten med low-tech tank. Just att få den självgånde.

Det låter absurt kanske men jag har haft samma tanke för mina diskus. Jag har haft vad man kallar mera high-tech tankar. Men stora ytterfilter, uv-filter, 100-200% vattenbyte per vecka. Utan grus. De kräver mycket skötsel att man suger botten etc.

Den andra extremen är hobbyakvarister man har mött som har ett akvarium med sand. I hela akvariet finns hornsväv och sedan en lysramp inget mera. Visst deras fisk kanske växer lite sämre, mindre fiskar per kull. Men totalt sätt lägger de ned mindre tid på att sköta om fisken en vad jag har fått göra.

Jag har allså börjat fylla på med grus o hornsväv etc i mina tankar. Gruset uppgift är att ge bättre nedbrytning av skiten i vatten för det har visat sig att jag hinner inte vara mera än 30 minuter per dag i lokalen. Plus att om man har 50% av vattenvolymen med hornsväv hoppar jag att växterna skall plocka bort nitrat uppbyggnaden så jag kan minska mina vattenbyten.

Vad som fick mig att ta det definitiva beslutet när jag vad hemma hos anita (svenska killisällskapet) och fick se hur det såg ut i deras 120 odlingstankar.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1835

OKI, förlåt jag trodde att du var interesserad av metoden och hade tänkt att prova den. Missupfattning.

Men varför ställer man en fråga om en sak, för att förkasta den långt innan man har fått ett komplett svar?

Själv använder jag hightec metoden enligt din deffinition. Men anledningen till att jag använder hightec är precis som du använder lowtec för att få en så underhållsfri balja som möjligt. Min skötsel består av matning, vattenbyte och blandning av ny gödning ca en gång i månaden och gallring/aquascaping ca var 10e dag, men det sista ser jag inte som jobb utan som nöje. Vill jag hoppa över gallring i en månad så går det utan problem, det som fördärvats i botten kan jag lätt dra upp och plantera om dom snygga delarna helt utan dimmor av torv och lera.

Det som gör att jag inte använder mig av lowtec har inget med arbetsintensitet att göra för den bedömmer jag som ungefärligt lika. Lowtectanken kräver ju mat varje dag för att fungera stabilt, det behöver inte min (inte fiskarna heller). Nej jag använder mig av hightec för att jag har ytterligare ett mål utöver ditt, dvs en snygg tank snabbt. När jag ändrar om i karet och gör storstädningen så vill jag inte vänta 6 månader eller mer på att se resultatet av det. Jag har säkert provat ett 50 tal olika designer i mitt kar, det hade jag inte hunnit på en livstid i ett lowtec. Men det är kanske därför det aldrig finns några riktigt snygga lowteckar i aquascapingtävlingarna. Man hinner att avlida innan man nått ett tillfredställande resultat.

Jag förkastar inte lowteckar överhuvudtaget, jag bara talar om varför det passar mig bäst just nu med hightec. I framtiden skall jag också ha ett lowteckar som bara går och går, men då kommer jag inte behöva förlita mig på allt hokuspokus kring det, för då har jag kunskaperna och kan i god tid förutspå problem.

När lowtec används som en kunskapsområde med klara analyser av vad det är som går fel och varför är det ett otroligt sätt att sköta akvarium. Om det används av den lata okunniga akvaristen för att försvara misshandel av både sina fiskar och växter tycker jag att det är förkastligt. Ibland så har dårskapet upphöjts till allmängiltig kunskap i tex "stoppa i några järnspik så tar sig växtermna" "växter behöver en viloperiod, för att komma tillbaka" OSV

Vill man ha lite svårare fiskar i ett växtkar så är den principen jag kör med mycket bättre än lowtec. Jämnt ph, jämna gödningsnivåer och syremättat. Kan inte bli bättre för tex diskus. Att hålla dom i sterila kar har jag aldrig förstått mig på.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

Arbetssätt...