vilken chaetostoma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • February 2005
    • 135

vilken chaetostoma?

gjorde ett spontaninköp till mitt lilla malawikar häromdagen... en chaetostoma-mal av något slag. så här i efterhand verkar det kanske lite dumt eftersom mitt vatten är lite för varmt och lite för basiskt för den lille (25 grader, pH , men det visste jag inte då och säljaren upplyste mig inte om detta. nåja... fisken ser iaf ut som en bulldogmal men är större och ljusare - grå på översidan och ljust beige på undersidan... omkring 8cm och biffig som fan! borde ju trots detta vara ett ungdjur eftersom säljaren ett flertal som nyligen levererats från grossist. dessutom tog det bara omkring två dygn för den att rensa mitt akvarium på brunalger!

någon som vet vad det är för krabat jag fått tag på?
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

"the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Temperaturen borde inte vara några problem bara syrehalten är hyggligt hög. Och Chaetostoma kan komma från vattendrag med rejält högt pH - har sett en uppgift på 9,0!
    Det bästa sättet att ta reda på vilken mal man köpt är att fråga på Guardians of Catfishs hemsida: www.goc.se
    En bild gör förstås identifieringen lättare. Annars finns ju artregistret på www.planetcatfish.com
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

Arbetssätt...