En av mina fireblue har fått ett hål i pannan som verkar växa....vad är detta? Kan man bli av med det? är det nåt som kan smitta de andra?
Hål i pannan
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hål i huvudet sjukan, se längst ner på denna sida;
-
är denna smittsam? eller drabbar den bara enstaka fisk? En hann dö innan jag hemtade medicinering...
Kommentar
-
Jag fick "hål i huvudet" på mina geophagus surinamensis/altifrons
förra året, det slutade med fiskdöd trots rättså kraftig medicinering.
Du får lycka till med o få de friska, borde funka om du har nåt mindre kar du kan medicinera och förvara fiskarna i, och sedan starta om hela ditt stora kar, inklusive filter./danKommentar
-
ok....men de andra verkar pigga inte sett några tendenser...tog bort den som mådde dåligt, 2 dagar efter första tecknen började jag medicinera....har inget extra kar..får hoppas medicineringen funkar bra då?Kommentar
-
Hej!
Jag har läst en del om detta och jag tycker inte det är någon kris.
En del av mina fiskar har haft hål i huvudet, men efter ett tag har det gått tillbaka.
I värsta fall kan du prova med Hexamita (Esha) eller Waterlifes motsvarighet i ett litet kar.
Ta en titt på den här länken http://www.worldcichlids.com
Den bästa jag hittat om det här.
Ta det bara lugnt...Kommentar
-
ska jag ta det lungt? En har redan dött. Var det inte på grund av hålet som växte? räd för de andra kommer att smittas av det?Kommentar
-
tackar för tipset föresten...har läst igenom det en del nu. du har inget liknande tips på vita prick och sammet sjukan?Kommentar
-
Nej, jag har som tur är inte drabbats av mer sjuka än så.
Om du har mycket problem med sjuka fiskar kanske ditt vatten inte är i toppform. Kolla upp det noga och se om du har missat något i skötseln.Kommentar
Kommentar