odingsprojekt i halmstad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gwendly
    Användare
    • December 2003
    • 374

jag tror att det ar omojligt att dra upp nagon centralare for mindre an vad det kostar for nagon affar att kopa dem ifran asien/florida/tjeckien/wherever. Och sag nu att ni mot formodoan skulle lyckas, kommer ni ha sa manga yngel att ni kommer flooda marknande. Evigt problem med centralare. Ska man halla centralare eller viktoria ciklider gor man det mer for att man tycker att det ar roligt sjalv. Samma sak om man ska dra upp mbunas sa ska det nog vara nagot annat an golden och rod zebra. Det finns for mkt av dem! Demasoni gar nog bra att salja daremot.

Kommentar

• jullen
      Användare
      • March 2005
      • 628

Jo,och demasoni är ett plus för pappa gillar dem supermycket=)jag kanske slipper betala dem själv
      dessa akvariumena tror jag att jag ska ha:
      6 st 90 l
      3 st 105 l
      6 st 110 l
      6 st 222 l
      2 st 375 l
      2 st 720 l
      har någon tanganikyatips(förutom daffodil,tropheus o.s.v.har redan bestämt mig för dem)

tacksam för svar!

MvH ville
      mvh ville.

375 L Malawi
      585 L Malawi
      54 L Johanniyngel
      25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Midas_Tom
        Användare
        • March 2005
        • 809

okej jullen ska du de karen..
        Vi alla tre som tänker ha odlingen kommer nog ha det så som jullen skrev att han ska ha.. som han nog kanske glömde att skriva.!?

Du ville ska du inte ha calvus?? sk*t balla tycker jag!!
        Men har någon tips på nån centralamrikansk ciklid som man kan tjäna lite pengar på? Hur är det men Sajica, eldbuk och zebraciklider o.s.v?
        Hade tänkt at hålla ett par med managuense i en av 375L karen. och ett par med midas i 720L kar....och dovii i ett av 720 karen...
        Nån som har tips på någon annan ciklid/ciklider från CA och SA??

mycket tacksam för svar!!
        mvh: tom
        //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Mathias-D
          NCS Medlem

• January 2003
          • 517

Är det inte väldigt svårt att "tjäna" på det?
          kanske får det att gå runt om ni har tur..hur ser er plan ut nu då nån lokal än? beräknad kostnad mellan tummen och pekfingret?

Kommentar

• Midas_Tom
            Användare
            • March 2005
            • 809

det har du rätt i mattias vi kanske inte kommer "tjäna" på det men vi kommer nog försöka göra så vi kan täcka hyran iaf..
            Nej vi har tyvär inte någon lokal en vi vet inte riktigt vart man kan hitta lokaler i halmstad men vi försöker fråga människor vad dom tror man kan hitta lokaler o.s.v

Varför vi skulle vilja ha en odling är mest att vi är så intresserade! och att vi tror, eller vi tycker att det är kul att hålla på med det.. vi har hjälpt till på en odling här i halmstad och det var skojj.. vi fick byta vatten på 83kar och göra lite andra saker..! så vi skulle gärna vilja försöka göra det själva!

//tom

Kommentar

• Micke Jarhl
              Användare
              • April 2002
              • 2277

HEJ!!Jag bor i Laholm inte så långt från Hst.Är mycket hos kjelle co.på viktoria gatan det känner ni kanske till skulle jag tro.Får ni en lokal så kommer jag förbi och kikar på er odling någon gång Lycka till grabbar!!
              mvh Micke Jarhl
              Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Gwendly
                Användare
                • December 2003
                • 374

citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom
                Hur är det men Sajica, eldbuk och zebraciklider o.s.v?
                Hade tänkt at hålla ett par med managuense i en av 375L karen. och ett par med midas i 720L kar....och dovii i ett av 720 karen...
                Nån som har tips på någon annan ciklid/ciklider från CA och SA??
                som sagt var har ar problemen:

Sajica,eldbuk och zebraciklider: Otroligt vanliga , manga odlar dessa och handlarna tar formodligen inte ens emot dessa gratis

Parachromis arter och Amphilous (sp?) : far for manga yngel och for fa vill ha dem.

Kommentar

• jullen
                  Användare
                  • March 2005
                  • 628

hej!
                  jo micke jarhl,vi är typ(nästan) alltid på halmstad zoologiska
                  och kollar fiskar,akvarium o.s.v.vi hjälper även till på deras odling.Där hämtar vi inspiration=)

MvH ville
                  mvh ville.

375 L Malawi
                  585 L Malawi
                  54 L Johanniyngel
                  25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

Micke: vi säger till när/om vi får nån lokal så får du komma och titta om du vill!

Gwendly: okej men kan man inte sälja till grossister?

//tom

Kommentar

• Gwendly
                      Användare
                      • December 2003
                      • 374

citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom
                      Gwendly: okej men kan man inte sälja till grossister?
                      Kanske, men jag kan lova dig att de inte kan salja 1000 tals var 3 manad av en sa dar stor art. Av de mindre arterna tvivlar jag pa att ni kan gora det billigare an i asien/tjeckien/osv . Som sagt var, centralamerikanska ciklider kor man mer for att man sjalv tycker det ar roligt (jag har sjalv tva typer av archocentrus nu, plus en paralabidochromis art (viktoria)) , vilket ar det viktigaste, eller hur? Jag sager bara att CA ar en katastrof rent ekonomiskt

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

Ska man tjäna pengar på sina fiskar så ger den här artikeln en del goda råd:

Kommentar

• Pelle
                          Användare
                          • May 2002
                          • 387

Kul artikel det där! Den beskriver ganska bra den krassa verkligheten i akvariebranschen.
                          Jag har pysslat en hel del med hobbyodling under många år. Jag odlade en hel del dvärgciklider under åttiotalet. Tyvärr så mättas marknaden ganska snabbt även med odling av dvärgciklider. Jag förde bok över mina försäljningar till olika akvarieaffärer. Till min förvåning fann jag att under en period av två till tre år hade jag faktiskt dragit in mest pengar på försäljning av "strykfiskar". Det var alltså Guppy och kardinalfiskar som gick i dvärgciklidkaren som strykfiskar/ sällskap till dvärgarna. De odlade sig själva utan artemia kläckning och mygglarvsmatning. Det fanns alltid avsättning hos handlarna och jag fick faktiskt riktigt bra betalt med tanke på hur lite resurser jag spenderade på dessa fiskar. Att de nådde säljbar storlek på bara tre, fyra månader gjorde inte saken sämre. Apisto ynglen behövde däremot ungefär ett år på sig för att bli leveransklara.

Mitt råd är alltså, om det är förtjänst man är ute efter, så satsa på "vanliga" fiskar. Scalarer, Guppy, Platy, Tetror, Corydoras och dyligt. Försök också att hålla ett stort antal arter. Om man odlar på ett fåtal arter, så mättar man marknaden väldigt snabbt.

Mvh/ Per

Kommentar

• jullen
                            Användare
                            • March 2005
                            • 628

tack för svaren!
                            ok pelle,men jag tror inte att vi vill odla vanliga sällskapsfiskar,för vi har inte odlingen mest för att tjäna pengar utan att vi tycker att ciklider är så HÄFTIGA!!Men lite pengar tas ju gärna emot=)

mvh ville
                            P.S.BRA ARTIKEL KALLE-MAJA.
                            mvh ville.

375 L Malawi
                            585 L Malawi
                            54 L Johanniyngel
                            25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Midas_Tom
                              Användare
                              • March 2005
                              • 809

okej.. tack för svar!
                              Gwendly: okej men jag kommer nog iaf hålla nått par med centraler!men kanske inte får så mycket för dom men det är mitt intresse och det räcker.
                              Jag och en annan kommer också att odla dvärgciklider samt discus och skalare!

Pelle: okej men odlingen vi hade tänkt är nog mest att vi är så intresserade av ciklider, så det är det vi ska odla.. men det kan ju vara bra att ha ett gäng med guppy i nått kar men det kommer ändå gå åt en del med guppy till de stora centralamrikanerna..=)

//tom

Kommentar

• Mattias Andersson
                                Användare
                                • September 2003
                                • 788

BAra ett tips: Satsa på färre arter.... Det kommer att gå åt ett par kar/art, förhoppningsvis......

Kommentar

Arbetssätt...