If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
citatkej.. men skulle dom ha 800kr för paret?och skulle dom funka med citrinellum par som hnnen är ca30cm och honan 20kanske
800 kr är rätt uppfattat. Ring dit och kolla så att de är kvar: 046-57220. De går nog bra ihop med citrinellum under förutsättning att de släpps i samtidigt så inget av paren hinner etablera revir. Det kan bli lite knivigare då. Bygg en avdelare (rötter, grenar och annat) i mitten av karet så att det blir som två revir.
kan man göra så här: man sätter i ett par med citrinellum först i 720:an sen om man får tag på nått stort par med någon annan ciklid kanske managuensis, så tar man upp de 2 midasarna och inredningen och så byter man inredning och släpper i jaggorna och midasarna sammtidigt??
Jepp, gör du så ökar du chanserna att det ska fungera. Jag tror dock fortfarande att det blir svårt att få stora lekpar av jaggor och citrinellum att samsas i ett 2-meters kar pga de stora yngelkullarna och aggressiviteten vid yngelvården. Citrinellum har också rätt bra nyp i käkarna vilket kan ställa till med en del problem om de börjar göra liplock för att bestämma vem som ska äga bästa reviret.
Men jag fuskar själv rejält med akvariestorleken så får du möjligheten att prova så tycker jag du ska göra det, fiskar är individer så hur hopplöst det än kan tyckas vara i teorin så vet man aldrig säkert om det inte skulle funka innan man har testat i praktiken. Bevakar du bara karet ordentligt så hinner du rädda utsatta fiskar.
I längden tror jag du får problem hur du än gör, men ett tag kan det nog fungera och en "avdelare" ökar definitivt chanserna så var inte rädd att testa dig fram.
citat: okej.. men jag kanske ska satsa på fredrikshtalii istället för managuensis, vad tror ni om det?
Det är nog en sämre lösning. Visserligen är friedrichsthalii en tuff ciklid, men den blir inte lika stor som managuensis och frågan är om den kan stå emot citrinellum lika bra som managuensis. Det kanske går.
Hade inte du stora citrinellum på gång? Var ska du få tag i ett stort friedrichsthalii-par? Det finns bara en i Sverige som har det + små yngel. Hade jag varit dig hade jag helt klart struntat i citrinellum om jag hade fått tag i friedrichsthalii. har du några friedrichsthalii på gång? Det har kommit in managuensis som friedrichsthalii via Simontorp och andra grossister.
Kommentar