Jaggor med citrinellum?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Som Mattias tidigare skrev så gick det ju med dovii och labiatum under en tid i ett 2 m kar.
    Då jaggorna inte är lika aggressiva och tar lika stora revir som doviin så kan det gå.
    Men på längre sikt så är det nog citrinellumen som tar över.
    Så gick det för mig när jag hade labiatum och jaggor i ett 600 l (2m) i slutet på 90-talet.
    Se till att du får en naturlig avdelare i mitten i form av rötter eller stenar för då behöver de inte se varandra hela tiden. Det hade inte jag på den tiden.
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

tack så mycket för svaren!

Lundensis: jag har redan en 15-20cm citrinellum hona i ett mindre kar för uppvilning.. fick den av av kille som hade haft ett par med citrinellum och ett par med dovii i ett 720 kar.. citrinellum hanen hade attakerat honan ganska mycket så han lämnade in den till affärn så fick jag den=) ska kanske få eller köpa hannen senare också..
      Men jag vet inte vart jag ska få tag i ett par med managuensis..

jinnarparen: okej då fixar jag en avdelare med lite rötter.
      något mer ni tycker man ska tänka på??

mvh: tom
      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

citat:jag har redan en 15-20cm citrinellum hona i ett mindre kar för uppvilning.. fick den av av kille som hade haft ett par med citrinellum och ett par med dovii i ett 720 kar.. citrinellum hanen hade attakerat honan ganska mycket så han lämnade in den till affärn så fick jag den=) ska kanske få eller köpa hannen senare också..
        Men jag vet inte vart jag ska få tag i ett par med managuensis
        Doviiparet är förmodligen mitt gamla par och då är citrinellumhanen som du kanske skall få någonstans runt 30 cm, stämmer det?
        I så fall så finns det ett jättepar managuensis hos Sandby ciklidhobby som Lundensis nog kan rekommendera
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

Av egen erfarenhet så är midasen för tuff,jaggan hänger inte med i svängarna helt enkelt...in the long run.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Midas_Tom: Mitt gamla managuensispar går hos Sandby ciklidhobby. De vill nog ha runt 800 kr för paret. Honan är 22 cm och hanen 32 cm och de har potential växa ytterligare. De växte bra hos mig, framför allt hanen. Jag tror att de är stora nog att ta hand om sig själva. De är dessutom unga, honan 1,5-2 år och hanen 2,5-3 år. De lekte 8 ggr förra året inom loppet av 10 månader.

Kommentar

• Midas_Tom
              Användare
              • March 2005
              • 809

okej.. det var ju skojj jinnarparen..
              men vart ligger snadby nära halmstad??skulle vara j*kligt skojj med det stora paret kunde ju hålla kontakt med dej också då lundensis.. om de får lek eller nåt
              Skulle jätte gärna ha det paret!!!dom skulle klara av midas paret eller?

Men somsagt var ligger sandby ciklid hobby? sticker dit direkt om jag kan!!

Mkt tacksam för alla svar!!

//tom

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Sandby ciklidhobby ligger i Södra Sandby utanför Lund. Telnr: 046-57220.

Kommentar

• Midas_Tom
                  Användare
                  • March 2005
                  • 809

tack för svaret får väll tjata på mamma och pappa så vi kan åka dit..
                  får väll hoppas det går att åka dit då.. hur ska man göra med transport då? klarar dom soj e storapåsar ända till halmstad?? tar ca 1,40h att åka dit...

//tom

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

citat:hur ska man göra med transport då? klarar dom soj e storapåsar ända till halmstad?? tar ca 1,40h att åka dit...
                    Påsar kan vara lite vanskligt. Skaffa en jäshink för vin. Kostar ca 100 kr. De rymmer 25-30 liter och har ett litet hål i locket (som passar till luftslang). Skaffa en batteridriven luftpump i någon sportfiskeaffär. Kostar ca 100-150 kr.

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Är inte syrepumpen lite overkill Det brukar skvalpa rätt bra i hinken ju!
                      Anders L

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

citat:Är inte syrepumpen lite overkill Det brukar skvalpa rätt bra i hinken ju!
                        Kanske, men stora fiskar konsumerar mkt syre. Min arowana led av syrebrist i en 25-liters hink efter 20 minuter, men den var å andra sidan betydligt större.

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

Mellan Sandby och Halmstad så är det drygt en timmes körning.
                          Det bör kunna gå att frakta jaggorna i varsin spann utan några större problem.
                          Jag har aldrig märkt av några problem och då har jag haft fiskarna i spannen både en och två timmar.

Lundensis arowana var ju ett monster på dryga 60 cm så det stora problemet var ju kanske att få plats i spannen överhuvudtaget.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Midas_Tom
                            Användare
                            • March 2005
                            • 809

okej.. tack för svaren!
                            skulle dom ha 800kr för paret?
                            Lundensis: tror inte att jag har råd att köpa en jäsjink och en luftpump är bara 12år så sparar som f*n för att få råd med 680L och jaggorna..

Jinnarparen: går det bra med en hink som dom kan vara i var för sej?? de skulle ju vara bra!!

Mvh: tom
                            //tom

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Det går bra med vilken hink som helst, bara den är tillräckligt stor och har lock.

Kommentar

• Midas_Tom
                                Användare
                                • March 2005
                                • 809

okej.. men skulle dom ha 800kr för paret?och skulle dom funka med citrinellum par som hnnen är ca30cm och honan 20kanske

//tom

Kommentar

Arbetssätt...