Pseudoplatystoma fasciatum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • February 2004
    • 341

    Pseudoplatystoma fasciatum

    någon som har någon erfarenhet av denna rovmal?
    Sydamerika
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Nja, jag vet inte mer än att den (liksom P. tigrinum) blir alldeles för stor för vanliga akvarier, och är alldeles för vanlig i handeln. Kolla här:

    Jag nöjde mig med ett par Sorubim lima, som bara blir en halvmeter.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Yonaz
      Användare
      • January 2006
      • 227

      #3
      Har precis beställt en Pseudoplatystoma Fasciatum till mitt 1600 liters kar. I det kommer det att gå större ciklider (runt 25 cm) och några sötvattensbarracudor (blir runt 30 cm). Visst borde inte någon av dessa fiskar kunna uppfattas som mat av skednosen? Vet att de är väldigt rovgiriga och att många avråder från att köpa dessa vackra fiskar. Men men, tyckter jag har ett hyffsat stort kar med mycket moduler och rötter i så det borde funka.

      Någon som har andra erfarenheter vad gäller mat, vattenkvalite osv får gärna skriva några rader...
      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

      Kommentar

      • jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

        #4
        Har en sådan mal härhemma i Genarp.
        Har haft den i drygt 1.5 år nu och den har vuxit från 10-12 cm till ca 45 cm.
        Köpte 2 st från början, ungefär lika i storlek. Efter ca 2 veckor blev den ena uppäten av sin kompis.
        Efter det så har den under sin uppväxt satt i sig fisk lite då och då. Droppen som fick mig att plocka bort den från mitt stora kar var när den satte i sig en V Zonata på ca 17 cm. Till saken hör att zonatan är rätt så hög i kroppen också. Att bara få ner fisken i magen tog några timmar.
        Min mal är ingalunda färdigvuxen än, tror nog att den kan bli 20-25 cm till där den nu får gå i ett 720 l kar.
        Förutom sin enorma aptit på allt levande så är det inga större problem med den. till att börja med så ville den bara ha vitfiskfilé eller skalade räkor men efter ett tag så fick jag den att acceptera stora pellets också.
        Matningen av den här malen är en speciell historia. Den har fortfarande inte lärt sig att pellets, räkorna och vitfisken redan är döda utan anfaller som om den inte hade sett mat på flera veckor. Det går med andra ord rätt så våldsamt till i karet när den vädrar mat. För att känna av när maten är i rätt läge så använder den sig av sina två övre känselspröt, så fort den får kontakt med något så anfaller den. Den bryr sig inte alltid om vad som den får in i munnen. Det händer ibland att den stora gibbicepsmalen (25-30 cm) följer med en bit in i munnen om det råkar ligga en räkbit dem emellan på bottnen.

        Någon aggressivitet mot övriga fiskar visar den inte snarare tvärtom det är rätt så lätt för de andra att flytta på den...såvida det inte är mat på gång.
        Härhemma är den en stor favorit hos hela familjen och det är med en liten tår i ögat som jag tvingas göra mig av med den. Men den blir alldeles för stor för att kunna ha även i ett stort kar (mitt är 3m långt) om man dessutom skall ha andra fiskar också.
        Med de erfarenheter jag har idag av den så är min rekommendation till andra: Köp den inte, den blir alltför stor och är alltför rovgirig.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        Arbetssätt...