Sjövatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jan olof
    Användare
    • December 2002
    • 254

    #31
    nja, jag tror mike menade det kloret som inte gick att lufta bort,
    men det vanliga kloret går att lufta bort + att det finns en del hårdmetaller som vissa förespråkar att man ska använda vattenberedningsmedel.
    Jag har själv aldrig använt vattenberedningsmedel jag tror inte att felet ligger därJanne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #32
      Som sagt använder få vattenverk klorgas för att sterilisera vattnet - detta för att klorgas är så giftigt, det är helt enkelt en arbetsmiljöfråga. Klorgas går att lufta bort.

      Kloramin används ofta istället, och det går alltså inte att lufta bort.

      Man får kolla med sitt vattenverk vad de använder.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #33
        Nu är det lite offtopic va?

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • April 2002
          • 1338

          #34
          Av äldre akvarister, och då menar jag riktigt gamla och antagligen döda vid det här laget - typ Edvin Brorson (om det namnet säger något för dagens historielösa internetakvarister), fick jag på åttiotalet höra att ett gammalt knep att få fiskar att leka var att ta vatten från små mossar på våren. Detta vatten stimulerade fiskar till lek. Detta var ett gammalt knep som hade använts sedan förra seklets början.

          Förklaringen var att det då i vattnet fanns lekstimulerande hormoner som grodor och paddor spridit omkring sig när de lekt. Det skulle även vara av samma anledning som svarta mygglarver anses vara ett extra lekstimulerande foder - de fångas ju på våren just i sådana grunda pölar som grodor lägger sin rom.

          Jag går inte i god för riktigtheten i detta gamla knep. jag har aldrig prövat det själv.
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          • jan olof
            Användare
            • December 2002
            • 254

            #35
            [quote]Ursprungligen skickat av Mike_Noren

            Som sagt använder få vattenverk klorgas för att sterilisera vattnet - detta för att klorgas är så giftigt, det är helt enkelt en arbetsmiljöfråga. Klorgas går att lufta bort.

            Kloramin används ofta istället, och det går alltså inte att lufta bort.

            Man får kolla med sitt vattenverk vad de använder.

            Jag kollade med mitt vattenverk det var natriumhypoklorit dom använde.
            Ingen som vet hur man kan få bort det ur vattnet,Janne
            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #36
              http://www.basechemicals.se/Produkte...iumhypoklorit/ finns en del att läsa om det. Natriumhypoklorit tillverkas tydligen av ren klorgas och natronlut. I miljö-PDF'en står vid vilka värden som fisk och andra organismer tar stryk av det, med det sägs inget annat än att det bryts ner "av sig självt".
              Tony Englund

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #37
                Såvitt jag vet funkar askorbinsyra mot natriumhypoklorit (klorin) också, men jag är inte säker.

                Hittade denna:

                (Askorbinsyra = ascorbic acid)

                Kommentar

                • Kenneth.larsson
                  Användare
                  • February 2005
                  • 40

                  #38
                  Knasbollar
                  har 4 akvarium

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    #39
                    citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

                    1) Japp, askorbinsyra sänker pH, men en knivsudd i 10 liter kranvatten märker man inte pH-effekten av.

                    2) Askorbinsyra kan man som sagt köpa i kryddhyllan, och är mycket riktigt rent C-vitamin. Jag köpte 100-grams påsar på överskottslagret (kostade en tia eller två vad jag minns, men det är nåt år sen nu).
                    Att sänka(ändra buffert) med macromolekylär-organisk- substans ,avråder jag. Det finns Oorganiska föreningar i överflöd
                    att välja ifrån ! -Köp detta eller inte Micke ![B)]

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

                      #40
                      Mr Fish, det där sista förstod jag inte, macromolekyler och det. Jag har precis beställt en liter fosforsyra från apoteket med visst besvär. Var det fel? Mitt sydamerikakar börjar tappa surhet, rötterna är urlakade och Norsborgsvattnet är ju inte amazonas direkt. Har inte kört igång CO2-anläggningen heller eftersom ljuset är min flaskhals. Får duga så länge!?

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

                        Mr Fish, det där sista förstod jag inte, macromolekyler och det. Jag har precis beställt en liter fosforsyra från apoteket med visst besvär. Var det fel? Mitt sydamerikakar börjar tappa surhet, rötterna är urlakade och Norsborgsvattnet är ju inte amazonas direkt. Har inte kört igång CO2-anläggningen heller eftersom ljuset är min flaskhals. Får duga så länge!?
                        -Är vi kompisar? -Det är klart att du har "backup" Ring mej
                        i morrn Claes ,så fixar vi ditt vatten!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...