Sjövatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

johanssonsan; kloret som tillsätts får du väl bort genom att fylla ditt kar genom tryck (luftar vattnet), och använder duschmunstycke?!?!?

Visst vore det väl optimalt om dom slapp och tillsätta massa saker i vattnet, men så länge som vårt dricks- och avloppsvatten är sammanslutet (idioti) så lär vi få dras med detta!

Med vänlig hälsning

Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Det finns säkert många fördelar med att använda sig av sjövatten. Har du mjukvattensfiskar trivs de säkert jättebra. Du slipper alla tillsatser ochså, av exempelvis klor, som vi akvarister inte riktigt vet hur det påverkar fiskarna. Möjligtvis kan det påverka lekfrekvensen etc. Risken att du får med massa parasiter, sniglar, vattenloppor etc lär bli mycket hög.

Jobbet att transportera det ser jag som det största problemet. Hur skall det gå till rent praktiskt?

Sen att skriva att fiskar skulle vara tåligare och mer anpassningsbara mot förändringar än människor, det är ju verkligen något man kan diskutera, men helst i ny tråd isåfall...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

En del bor ju i stugor under sommarn,runt tex vänern,en del har inte dricksvatten utan får ta med sig i dunkar...däremot mängder av sjövatten,långa slangar nerdragna till sjön som pumpas upp.kan väl va kul med en malawitank i stugan?

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

citat:Ursprungligen skickat av mek

Men vet du, radgast.... om vattnet vid Stockholms slott är drickbart, så borde vänerns också vara det. Bara och prova på firrarna om/när du blir sugen!

När ngn politiker skulle demonstrera hur rent det svenska vattnet var (i samband med IOKs besök vid uttagningarna till OS), drack han ur ett glas där
          Ja, men sen blev han anmald for misshandel ocksa! Nagon for miljokontoret uttalade sig att det var idiotiskt att dricka det dar vattnet och att i princip alla bakterienivaer var for hoga for dricksvatten. Politikern blev inte atalad, tror att det var for att han gjorde det hela i god tro samt att ingen blev sjuk.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mek
            Användare
            • January 2005
            • 540

Där ser man. Fast å andra sidan gör väl våra högre politiker i princip allt i "god tro"
            Men men, nog om det (avviker frn ämnet

Kommentar

• radagast
              Användare
              • March 2005
              • 21

Zaphi: jag jämförde inte fiskar och människor, jag skrev att de nog är tåligare och mer anpassningsbara än vad vi tror med tanke på lång evolution. Lite skillnad. Men, visst, det hör hemma i en ny tråd och inget vi behöver "kriga" om.

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

1) Klor i kommunalt kranvatten är oftast kloramin, och det kan inte luftas bort. Däremot kan det reduceras med bisulfit eller askorbinsyra.

2) Mellansvenskt sjövatten (t.ex. mälaren) är inte särskilt mjukt, utan är kemiskt mycket likt vattnet i Malawisjön (som inte är överdrivet basiskt eller hårt, trots vad många tror; Tanganyikasjöns vatten är däremot verkligen mycket hårt och basiskt).

3) Om man tar en större mängd sjövatten är man mer eller mindre garanterad att få in fisklöss. Övriga sjukdomar och parasiter skulle jag personligen inte oroa mig för, men fisklöss är rätt jobbiga, särskilt om man har små yngel i akvariet.

Kommentar

• jan olof
                  Användare
                  • December 2002
                  • 254

Du Mike du har ingen erfarenhet med att använda bisulfit eller askorbinsyra till akvarievatten, hur mycket det går åt till liter vatten.

Jag har nämligen haft problem med att inte fått igång bakterierna i
                  mina akvarium, och jag misstänker att det är kloret. Janne
                  malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Jag har inte använt bisulfit, men askorbinsyra kör jag med, en knivsudd per 10 liters hink vid vattenbyte. Det behövs dubbla mängden (i mol) mot mängden kloramin, så en knivsudd (ett par hundra milligram) bör räcka.

Kommentar

• jan olof
                      Användare
                      • December 2002
                      • 254

sänker askorbinsyran ph,och var kan man köpa asskorbinsyra,Janne

Kommentar

• Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

Askorbinsyra kan du la köpa i livsmedelsaffären, vid kryddhyllan. Det är väl rent C-vitamin?
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

1) Japp, askorbinsyra sänker pH, men en knivsudd i 10 liter kranvatten märker man inte pH-effekten av.

2) Askorbinsyra kan man som sagt köpa i kryddhyllan, och är mycket riktigt rent C-vitamin. Jag köpte 100-grams påsar på överskottslagret (kostade en tia eller två vad jag minns, men det är nåt år sen nu).

Kommentar

• jan olof
                            Användare
                            • December 2002
                            • 254

detlåter ju enkelt och också billigt, det är ju kanon om man kan ta bort kloraminet från vattnet, för man kan inte lufta bort det.

Jag har som sagt haft hemska problem med mitt kommunala vatten det är precis som vattnet dödar alla dom nyttiga bakterierna. Däremot när jag fitrerar genom kol så går det bra, det ska bli skoj att testa askorbinsyran.janne

Kommentar

• Nyllet90
                              Användare
                              • October 2004
                              • 1133

Det är ju facinerande va mycke kami det är i akvarie sammanhang. Lite coolt.
                              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• johanssonsan
                                Användare
                                • October 2004
                                • 160

Fantastiskt - ämnet började med Vänervatten och raskt kommer man in på lösningen för att få bort kloret! Inget dyrt "vattenberedningsmedel" längre. Tack Mike!

Ciklidforum är GULD värt!!!

Mot Koppera...............

Kommentar

Arbetssätt...