Sjövatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • radagast
    Användare
    • March 2005
    • 21

    Sjövatten

    Har aldrig provat och heller ej hört någon som gjort det, men är det någon som har erfarenhet eller en kvalificerad gissning angående om vanligt svenskt sjövatten (typ från Vänern) går att använda till exvis ett malawikar? Man måste säkert göra något åt pH och kH, men hur är vattnet?
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

    #2
    Jag har för mig att vänerns vatten ska vara drickbart direkt i från sjön men jag vette fasen. Känns inte som att det skulle vara så bra att ta sig allt för många klunkar.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • radagast
      Användare
      • March 2005
      • 21

      #3
      Jo, vattnet sägs vara så rent, i alla fall om man åker ut en bit, men jag håller med dig. Då får man vara bra törstig...Jag tror att jag ska prova med vänervatten framåt sommaren, bara för att testa.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        radagast; får jag ställa en dumfråga...varför i hela värden gå över ån efter vatten?!?!?!?!?!?!?
        Det finns i din kran, och det är RENT och funkar super???? *asg*
        Klart det kan vara "roligt" att hitta på ett svårt sätt att få tag i vatten (ungefär som att ha glaciäris i groggen)....men vilket jobb för ett resultat som inte blir bättre?!?!?

        Nä, vrid på kranen killen!!!

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • September 2002
          • 1913

          #5
          Håller absolut med Deathdealer, Varför?! När vattnet i kran går på ca 1-2öre per liter..

          Kommentar

          • johanssonsan
            Användare
            • October 2004
            • 160

            #6
            Givetvis går sjövatten att använda. Kolla för säkerhets skull vattenvärdena. Vattenverk kan ge dig värdena för inkommande råvatten. Risken du tar är att få in objudna gäster i burken. Har uppgift från akvarist som tar sjövatten att han har bättre utdelning på lek. Snabbare tillväxt hos ynglen.

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

              #7
              Pratade nyss med en kille som använde sig av havsvatten till sina tanganyika ciklider, och han hade bara bra erfarenheter angående lek och välmende ciklider.
              Vet dock inte vad det kan bero på...

              Risken är ju som johanssonsan säger att man kan få in diverse parasiter osv...
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                just det...VARFÖR krångla????
                Har du fått bra vattenvärden i karet, med den bakterieflora som du behöver....då går det oftast på räls...

                Men jag föraktar ingen som släpar hem 100-tals liter vatten...inte alls, men att få hem det jag skulle behöva vore en pärs, och hur gör man sen med vattenbyten???? *asg*

                Nä - då tappar du i kranvatten, och efter ett tag är allt det jobbet du lagt ner....bortkastat?!?!?

                Vänligen Deathdealer (vi har världens renaste dricksvatten i våra kranar?!?!?)
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag forstar varfor man vill ta sjovatten till mjukvattensfiskar, men kan, liksom de andra som skrivit har, inte forsta varfor man ska ha det till Malawi. Fast har man en egen brunn med odrickbart vatten, sarskilt om det ar pga av en massa koppar sa ar det en helt annan sak forstas.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #10
                    radagast; som Ola skrev, var min tanke Malawi, och då går det ju så bra med vattnet vi har i kranen som sagt var. Jag har tyvärr inga mjukvattenkar (ännu), men det om något verkar betydligt mer omständigt...sett utifrån som novice! *ler*

                    Men - prova kan man ju alltid, sen var det bara det hela med besväret!

                    Vänligen Deathdeler
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • johanssonsan
                      Användare
                      • October 2004
                      • 160

                      #11
                      Här kommer kranvattnet från Norrvatten i Stockholm.



                      Kommentarer? Ser klor. Någon som ser mer som skall bort?

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1833

                        #12
                        citatratade nyss med en kille som använde sig av havsvatten till sina tanganyika ciklider, och han hade bara bra erfarenheter angående lek och välmende ciklider.
                        Om vattnet fungerar bra är det INTE havsvatten.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • radagast
                          Användare
                          • March 2005
                          • 21

                          #13
                          deathdealer: jo jag håller egentligen med dig, VARFÖR när vårt kranvatten är alldeles utomordentligt. Det var egentligen bara av nyfikenhet jag startade tråden. Vattenbyten blir ju lite jobbigt iofs då jag bor ca en kilometer från Vänern men allt är lösbart.

                          Min gissning är att vi alla är lite FÖR försiktiga med vattnet. Alltså, det handlar om djur som utvecklats längre än vi (fiskar i allmännhet alltså). De är både tåliga och anpassningsbara. Nu menar jag inte att man ska strunta i vattenkvalite´n, men ibland tror jag vi lägger för stor vikt vid den.

                          Eller....?

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • January 2005
                            • 540

                            #14
                            Men vet du, radgast.... om vattnet vid Stockholms slott är drickbart, så borde vänerns också vara det. Bara och prova på firrarna om/när du blir sugen!

                            När ngn politiker skulle demonstrera hur rent det svenska vattnet var (i samband med IOKs besök vid uttagningarna till OS), drack han ur ett glas där

                            Kommentar

                            • WhiZpEr
                              Användare
                              • July 2004
                              • 103

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av mek

                              Men vet du, radgast.... om vattnet vid Stockholms slott är drickbart, så borde vänerns också vara det. Bara och prova på firrarna om/när du blir sugen!

                              När ngn politiker skulle demonstrera hur rent det svenska vattnet var (i samband med IOKs besök vid uttagningarna till OS), drack han ur ett glas där
                              Fick han sjukskriva sig sen då?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...