Eheim 2080

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Eheim 2080

    Sitter och läser manualen för det nya superfiltret från Eheim (2080).
    Under rubriken 'igångsättning", så ska man upprepade gånger trycka på "sughjälpen" så att filtret fylls med vatten. När det är gjort kan man ansluta den till nätet. Det finns också en upplysning om att 'se till så att dysröret (på trycksidan) sitter ovanför vattenytan under påfyllning så att apparaten avluftas optimalt'

    Nu har jag inte använt mig av deras standard anslutningar utan dolt in/utsug bakom två hörnmoduler från BTN. Vilket gör att jag inte kan sätta dysröret ovanför vattenytan, någon som förresten vet vad de menar med dysrör? Förut hade jag två 2028r och det var inget problem att fylla dessa med påfyllningsknappen, man bara tryckte upprepade gånger så fylldes filtret samt att det avluftades. 2028rna tog in vatten via utblåset. Någon som vet vad de menar, någon som satt igång en 2080 och vet hur det funkar?
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Har du provat då? Funkar det inte menar du?
    manualen läser man eftreåt ju
    Anders L

    Kommentar

    • Centurion
      Användare
      • October 2003
      • 210

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av anli

      Har du provat då? Funkar det inte menar du?
      manualen läser man eftreåt ju
      Hehe, it's a mans world!
      http://www.adelgren.se/akvarium/

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

        #4
        Det e inte sant! En kille som FÖRST läser manualen, funderar på vad som ev. kan hända å sen FRÅGAR andra??

        Klart man först sliter upp alla grejjerna, kopplar ihop skiten å genast trycker i strömsladden... Problemen tar man efterhand!!

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          Är det inte bara att köra som du har gjort på de tidigare filtren? Pumpa tills luften försvinner, annars lutar du bara filtret. fast det kanske inte är så lätt med den jättebaljan
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Så enkelt är det inte boys, det är därför jag frågar!!!
            Jag kan nämligen inte komma åt anslutningar etc. när jag väl fyllt karet utan att tömma det (det står så till).

            Får väl provfylla först och testa, sen tömma och inreda med sand sten etc.

            Kommentar

            • Karon
              Användare
              • April 2002
              • 880

              #7
              Hur menar du att 2028rna tog in vattnet via utblåset?
              Att det kommer att funka att pumpa igång filtret med pumpknappen är jag inte det minsta tveksam om.
              Jag har själv dysröret (strilröret) under vattenytan när jag startar upp och då ser man ju tydligt när det slutar komma luft.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ja ja ursäkta att man frågar, men jag brukar alltid läsa manulen/beskrivningen innan jag gör nåt (såväl hopmontering av en möbel, som en installation av ett filter).

                Torsten; du som alltid först sliter upp grejorna och sen ser hur det funkar, borde ha gått på rett många "betor" här i livet om jag så säger! vem vet inte hur det kan gå när man först sätter ihop möbeln (exempel) och sen undrar vad "sjutton" blev det!
                Om det blir fel är det inte allltid lätt att åtgärda det efteråt.

                själv läser jag alltid instruktionerna innan jag gör något!

                Kommentar

                • Berra

                  #9
                  Jag gjorde precis som Carl beskriver. Fungerade alldeles
                  utmärkt.

                  Kommentar

                  • WhiZpEr
                    Användare
                    • July 2004
                    • 103

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Berra

                    Jag gjorde precis som Carl beskriver. Fungerade alldeles
                    utmärkt.
                    Är det egentligen att föredra att använda strilrör ?

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      Strilröret sprider liksom bara ut vattnet över en större yta, men i sak spelar det väl ingen roll hur vattnet kommer tillbaka, bara det blir cirkulation i hela karet.
                      Kolla hur det blir i DITT kar, du kan säkert bedömma det lika bra från ditt håll som vi från vårat
                      Blir inte ytvattenrörelsen som du vill ha den och det inte går att justera får du väl komplettera med innerfilter.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Jag ska inte använda strilrören.
                        Jag har skapat det så att insug/utblås är dolda bakom två BTN-hörnmoduler, vinklade in mot mitten av karet ca. 3-4 cm ovanför den tänkta vattenytan. Jag blev osäker när manulen för 2080 inte beskrev samma funktion för igångsättning som för 2028 (de bygger ju på samma princip, förutom att 2080 har två insug, 2028 bara ett). Jag kan nog tömma filtret på luft genom upprepade tryckningar på "sughjälpen" precis som för 2028, utan att ha dysröret ovanför vattenytan. Jag ska ändå provfylla karet och då kommer jag att se om det hela funkar, sen tömmer jag karet (för att inreda med grus/lavasten) och då har jag möjlighet att förändra insug/utblås om det hela inte skulle funka.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursäkta Berra, men vem är Carl i den här tråden?

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 1159

                            #14
                            Svarar på frågan åt Berra:
                            Cutekid!
                            // Magnus Arvidsson

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • January 2003
                              • 3368

                              #15
                              He he här är jag !
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...