Hur får man säkrast praktexemplar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Det stämmer som Jinnarparen säger att ibland kan någon av de mindre hanarna växa förbi den dominante hanen. Anledningen till detta är nästan obegränsad tillgång på mat i ett akvarium (vilket det inte är i naturen) och att dessa subdominanta hanar äter mer än dominanta hanar. Varför är det så? Dominanta hanar lägger mer tid på att uppvakta honor och hävda revir och det kan man tycka vara ganska irriterande när man istället vill att de ska äta och växa.

När man studerat ciklider (kommer inte ihåg vilka) under naturliga förhållanden har man sett att vissa hanar har bättre revir (i form av t.ex. snyggare/större grävda gropar/högar) än andra hanar. Honorna väljer då att para sig med de hanar som har bäst gropar/högar. Hur kommer då detta sig om alla hanar är ungefär jämnt fördelade över en sandbotten med ungefär lika stora revir. Det tar tid att hålla groparna/högarna i bra skick och den vars grop/hög är i dåligt skick gör tydligen något annat. Vad gör han? Jo, han söker föda. Ju längre tid han spenderar på att söka föda desto mindre tid får han över till att para sig och det gäller att passa på att para sig innan man dör annars har man levt i onödan (om man är t.ex. en fisk).

Det har då visat sig att hanar med bra gropar/högar växer lika bra som hanar med dåliga gropar/högar trots att de sistnämnda äter mer. Hur kommer detta sig? Jo, hanar med bra högar, dvs. de som vi kallar dominata i akvarium, har lägre parasitbelastning. Det innebär inte att de har färre sorters parasiter, de har helt enkelt bättre immunförsvar. Det tar alltså mer på energireserverna om man har hög parasitbelastning, vilket innebär att man måste äta mer för att kompensera för detta och då missar man parningstillfällen.

Detta är säkert inte hela bilden och Ola Svensson m.fl. får gärna lägga till rättningar i det jag har skrivit.

Med detta vil jag säga att man ska inte skrota en dominant hane som äter lite/medelmåttigt eftersom han troligtvis har den bästa genetiska uppsättningen i populationen, men man bör nog ha en annan i reserv för säkerhets skull.

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

citat:Tidigt välja ut en hane att satsa på och bort med resten, sen gulla med den tills den är gigantisk
      Som jag skrev så hade jag nog haft kvar ett antal för att på längre sikt se vilken som är bäst. Tålamod är nog en bra regel att tillämpa i det här fallet.
      Att växa fort är inte alltid detsamma som att bli störst.
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• LadyTiera

citat:Ursprungligen skickat av anli

Så att könsskilja dom och låta dom växa upp separat är sålunda en bra idé. Tidigt välja ut en hane att satsa på och bort med resten, sen gulla med den tills den är gigantisk... då plockar man fram och provar den bästa av honorna i det andra karet. Kanske lite omständigt och opraktiskt, men i teorin så varför inte! Nåt att tänka om man skulle skaffa ett gäng nya fiskar någongång långt fram i tiden... lär dröja om det inte blir fler kar
        jag tror på din teori här, men skulle spara åtminståne 2 hanar för att ha en "buffert" så att säga om något går snett, jag tror på stenhård gallring, bra mat, kunskap, tur, rätt miljö och en gnutta kärlek

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

Som jag skrev så hade jag nog haft kvar ett antal för att på längre sikt se vilken som är bäst. Tålamod är nog en bra regel att tillämpa i det här fallet.
          Att växa fort är inte alltid detsamma som att bli störst.
          Tänkte nog mest att utseendet skulle vara ett kriterium, samt potentiell storlek. Det handlar ju om praktexemplar
          Och visst, som även Ladt Tiera säger, så bör man nog ha en och annan i reserv ifall om.
          Anders L

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

citatetta är säkert inte hela bilden och Ola Svensson m.fl. får gärna lägga till rättningar i det jag har skrivit.

Jag kanner inte igen resonemanget fran EN undersokning utan det later som ett scenario som satts ihop av flera undersokningar (jag kan rada upp dem om ni verkligen vill, men det tar ett tag). Om nagon hittar en referens till undersokningen ifraga sa ar jag MYCKET intresserad. Hursomhelst sa ar det en massa sadana har saker som hander i naturen.

En viktig grej: Det har faktiskt visats i ett otaligt antal studier att den dominans hos hanen INTE har med kvalitet att gora och att honan inte foredrar dominanta hanar ur ett genetiskt perspektiv (om han endast ger spermier, inte vard). Om hanen bidrar med vard sa ar det en annan sak. Stor stark best som kor ivag allt ar alltid bra.

Ang. vad man ska satsa pa: Satsa pa en PRAKTHONA! Hanen blir stor till slut iallafall. Kop alltsa en HONA och skaffa hanen senare, om det ar stora bumlingar ni ar ute efter.

Jag vill paminna om Barlows citrinellumstudier om parstabilitet som man bl a kan lasa om i hans bok "The Cichlid Fishes". Anli kan nog sammafatta det hela pa Svenska battre an jag.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Jag vill paminna om Barlows citrinellumstudier om parstabilitet som man bl a kan lasa om i hans bok "The Cichlid Fishes". Anli kan nog sammafatta det hela pa Svenska battre an jag.
              Javisst ja, den boken är ju en pärla... måste dock nog skumma genom det kapitlet igen innan jag försöker mig på en sammanfattning[]

citat:Ang. vad man ska satsa pa: Satsa pa en PRAKTHONA! Hanen blir stor till slut iallafall. Kop alltsa en HONA och skaffa hanen senare, om det ar stora bumlingar ni ar ute efter.
              JA DET ÄR VI!

Kul hur som helst att få höra hur Ni resonerar!
              Anders L

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Ola: Det handlade om malawiciklider upptäckte jag.

Taylor, M. I., Turner, G. F., Robinson, R. L. & Stauffer JR, J. R. 1998. Sexual selection, parasites and bower height skew in a bowerbuilding cichlid fish. Animal Behaviour 56: 379-384.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Finns det tillvaxddata i den? [:0] Far lasa den igen. [] Jag har citerat den dar nagra ganger i egna arbeten och Turner G.F. ar min nuvarande chef http://www.hull.ac.uk/cichlids/BBSRC.html
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

citat: Finns det tillvaxddata i den?
                    Minns inte riktigt, det var några år sen jag läste artikeln, men jag ska ta mig en titt i den så fort jag får tid.

Kommentar

• Mattias Nilsson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 467

jag är lite sugen på att satsa på att dra upp en eller ett par praktexemplar av mina Dovii. Har funderat på att separera honor och hanar när de börjar bli könsmogna just för att de inte ska leka stup i kvarten, som mitt nuvarande par gör. Kruxet är bara att jag inte plats till fler stora kar, så då får jag dela av mitt 660l kar och då blir det ju inte så värst stort, tanken är ju att de ska gå med ganska gott om plats oxå.... Får se hur jag gör, det dröjer ju iallafall ett tag innan de når storlek så de behöver seppareras
                      Mvh
                      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

citat:så då får jag dela av mitt 660l kar och då blir det ju inte så värst stort
                        Ett problem med att dela av ar att fiskarna riskerar att fa missvaxta fenor i ett for litet akvarium. Ett annat ar att de kommer att leka anda om avdelaren ar genomskinlig.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

citat: Ett annat ar att de kommer att leka anda om avdelaren ar genomskinlig.
                          Nyfiken bara...hur går det till?
                          Mvh Alex

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Honan och hanen gor alla lekforberedelser genom glasrutan och i slutandan sa lagger hoana agg sjalv. Dessa klacks forstas inte och de ats upp inom nagra dagar. Jag har erfarenheten att obefruktade agg lever i cirka tre dagar (japp, jag tror INTE att de vita aggen som dyker upp inom ett dygn ar obefruktade, jag tror att de dott nar de borjat dela pa sig). Daremot ar de bara befruktningsdugliga en mycket liten stund efter att de lagts, sa hanen kan inte befrukta om man upptacker att honan lagt en romkaka sjalv, aven om han kommer att forsoka.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

citat:Med detta vil jag säga att man ska inte skrota en dominant hane som äter lite/medelmåttigt eftersom han troligtvis har den bästa genetiska uppsättningen i populationen
                              Det beror lite på definitionen av 'bäst' också. I akvarium är det en enorm fördel för en hane att vara hyperaggressiv och slå ihjäl allt och alla, men i naturen balanseras sånt "psykotiskt" beteende av att honorna helt enkelt kan simma iväg till en annan hane, vilket de inte kan i akvarium. Effekten är att akvariestammar av ciklider tenderar att bli allt aggressivare över tiden, eftersom akvarister utan att tänka på det selektivt odlar för ökad aggression.

Jag tycker t.ex. palettciklider över lag verkar ha blivit aggressivare under mina 30 år som akvarist, medan rödciklid (som tappat kraftigt i popularitet och fått in mer vildfångat material) verkar ha lugnat ned sig en hel del. Fast det är förstås bara min subjektiva upplevelse.

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

citat:Med detta vil jag säga att man ska inte skrota en dominant hane som äter lite/medelmåttigt eftersom han troligtvis har den bästa genetiska uppsättningen i populationen
                                Upprepar mitt tidigare svar som handlar om naturen, inte akvarium: En viktig grej: Det har faktiskt visats i ett otaligt antal studier att dominans hos hanen INTE har med kvalitet att gora och att honan inte foredrar dominanta hanar ur ett genetiskt perspektiv (om han endast ger spermier, inte vard). Om hanen bidrar med vard sa ar det en annan sak. Stor stark best som kor ivag allt ar alltid bra.

Ett tillagg, det finns forstas arter dar dominans anvands som kvalitetsmatt, jag menade att det inte nodvandigtvis ar sa, och att det snarare oftast inte ar sa.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...