Synd att det inte finns showfish-utsällningar (vad jag vet) i Sverige... skulle vara mumma att få se lite fläskiga praktexemplar live så att säga! Att få se en 60 cm stor Dovii borde var skrämmande! Eller en Citrinellum på 40 cm. Då skulle man verkligen inse att man hara bara småskit i karet
Hur får man säkrast praktexemplar?
Kollaps
X
-
-
utrymme/vattenbyten, sära på könen...men framförallt foder...ungdjur ska bokstavligt simma i foder...duger inte o mata 1-2 ggr per dygn.Sen...vicket foder?tex ordinär Räkmix kan man sutta i tunnan om man vill ha bjässar.Kommentar
-
Jag kanske generaliserade lite väl mycket när jag mer eller mindre jämnställde dominanta hanar i akvarium med hanar i vilt som har låg parasitbelastning. Men, en stor hane i ett akvarium kan mycket väl ha hög parasitbelastning.
Upprepning. Som många säkert har märkt är det ganska vanligt (men inte alltid) att subdominanta hanar växer förbi dominanta hanar (i akvarium). I akvarium får fiskarna så pass mycket och näringsrik mat (oftast) att detta mer än väl borde kompensera för högre parasitbelastning, dvs. de som har högre parasitbelastning borde inte märka av detta pga. att tillgången på näring troligtvis överskrider parasitbelasningens kostnader mer än väl och att dessa subdominanta hanar äter mer mat/måltid (enligt mina personliga erfarenheter) än de dominanta hanarna. En hane som har låg parasitbelastning och inte känner lika stort behov efter näring borde ju isåfall lägga mer tid på att para sig och därför göra anspråk på revir (och kanske då uppfattas som dominant). Det är ju trots allt det som är viktigast för dem.
Men, i naturen, tror åtminstone jag, att tillgången på näring inte är så rik som i akvarium att det skulle överskrida kostnaderna för högre parasitbelastning.
Jag håller med Ola om att dominans inte nödvändigtvis innebär bättre genetisk kvalitet, utan det är givetvis fler karaktärsdrag som också har betydelse.
Däremot behöver inte en stor stark best vara detsamma i akvarium som i naturen när man ser till parasitbelastning och tillgång på näring, dvs. en matglad individ behöver inte nödvändigtvis innebära bättre gentisk kvalitet utan kan rent av vara av sämre kvalitet (och jag menar inte att du gör den jämförelsen Ola). Det är endast under naturliga förhållanden eller under kontrollerade experiment som den genetiska kvaliteten kan bestämmas med säkerhet, tror jag.
Det beror på vad man ska ha den stora besten till. För avel? Som petfish?
Kommentar
-
Ang. aggressivitet sa ser jag sjunkande aggressivitet hos en del arter, men jag har tolkat det som en kombination av inavel och uppvaxtforhallanden dvs. ett sjukligt beteende. Dessa firrar bryr sig ofta inte om motsatta konet heller (eldbuk ar ett exempel).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson
Ang. aggressivitet sa ser jag sjunkande aggressivitet hos en del arter --- Dessa firrar bryr sig ofta inte om motsatta konet heller (eldbuk ar ett exempel).
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av anli
Synd att det inte finns showfish-utsällningar (vad jag vet) i Sverige... skulle vara mumma att få se lite fläskiga praktexemplar live så att säga! Att få se en 60 cm stor Dovii borde var skrämmande! Eller en Citrinellum på 40 cm. Då skulle man verkligen inse att man hara bara småskit i karetKommentar
-
Vet inte hur eldbukar ar idag. Jag skriver om hur det kunde vara for tio ar sedan. Jag skaffade Thorichthys eliotti for nagra ar sedan. Fullstandigt psykopatiska odjur! Och dessa ska vara den snallaste Thorichthysen...
Hos blaciklid verkade samma sak handa for ca 10 ar sedan, de lekte men var inte mastare pa det, och de var inte speciellt aggressiva, fargerna var daliga och skelettet vekt (!). De vildfangade som jag kopte for X ar sedan ar forstas inte alls lika aggressiva som de som fanns innan, men det ar sakerligen inte samma art. Det har var inte menat att vara for eller mot nagot, utan bara en liten kommentar.
Jag tror ocksa att "kop tio ungdjur och lat dem para ut" ar en relativt kraftig selektion pa bade tillvaxthastighet och aggressivitet, men inte det andra vi ar intresserade av, t ex farger och "social kompetens ". Det ar definitivt ingen selektion for parasittalighet eller ens allmanhalsotillstand (inte direkt allafall, sjuk fisk vaxer forstas langsamt). Jag har dessutom en kansla av att den som vaxer snabbast ofta far fel proportioner och aven missbildade, eller felproportionerade (for sma) fenor.
Viss selektion blir det pa "psykisk halsa", sarskilt i kombination med att fiskarna far visa att de kan foda upp avkomma tillsammans (dessa lobotomerade miffon som jag beskriver ovan far inte fortplanta sig).
I naturen kan daremot dominans och sarskilt innehav av basta lekplatsen vara exempel pa allmanhalsotillstand. Drog mig just till minnes att "bower birds" (vad heter de pa svenska?) som inte har sa fina lovsalar (bowers) tar bort de blaa baren som man lagger dit, annars kommer grannarna som har "allmanhalsa" att backa upp sina blaa bar och forstor deras lovsal. Men som sagt, oftast foredrar inte honor dominanta hanar i storre utstrackning an ickedominanta, om de far mojlighet att valja (det finns faktiskt arter dar de dominanta ar av samre genetisk kvalitet).Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
En fråga från en nybörjare..
Hur mäter ni fiskarna? Anli du sa att din firre var 25 cm och hur vet du det? Tar du upp den och lägger den brevid tumstocken?
Vore det inte enklare att tävla i vikt istället för längd? Det känns som om det är mer gängse t ex vid sportfiske;
"Jag drog upp en 120cm gädda" låter inte lika bra som "jag drog om en 10kg gädda".
Vikt istället för längd verkar vara mer skonsamt bara att slänga upp den på köksvågen och sedan i burken igen...Kommentar
-
Ja, det där med längd... mina mått är en blandning ögonmått, höftning med linjal utanför karet och kontrollmätning utan för karet (ytterst sällan)
Har dock märkt att jag ofta har underskattat längden när jag väl fått chansen att mäta ordentligt med fisken liggandes på ett underlag. Nos till skjärtfenespets. Hur som helst är mina längd angivelser cirka mått! Så är det säkert för de flesta.
Det intressanta är inte exakt längd utan hur maffig och imponerande känns fisken... så visst har längd i kombination av vikt betydelse för intrycket. Samt fenor, färg och attityd1Anders LKommentar
-
Mycket interessant lasande har.
Vad jag har sett sa galler detta mycket till att fa fram kralliga firrar:
- utval: ta ett gang smattingar och valj ut den storsta. MOJOs Jumbo var utvald pa det sattet.
-Mat: mycket mat och bra naring ar viktigt men om man "flaskar upp" firren for mycket gar ofta livslangden ner och chansen att intarna sjukdomar hander ar storre.
- Vattenbyten: detta forskades av Jack Wattley med diskus - samma antal diskus yngel och mat delades i halften. 50% i ett 10 liters kar som fisk 5X 80% vattenbyte dagligen och 50% i ett 100 liters som fick 50% byte en gang per dag. Dom som fick 80% fem ganger per dag vaxte till sig dubbelt efter en manad och mer darefter. Jag laste naganstans att fisk avger hormoner som hammar tillvaxten hos fisk omkring dom - om man kan rensa det ur karet flera ganger per dag borde det hjalpa.
- Storleken av karet: Mojo berattade att Jumbo fick en vaxt spurt varje gang han flyttades till ett storre kar. Cichlidscene har sina prakt exemplar ensamma i stora kar och firrarna i Mojos damm blir snabbt stora mot samma firrar i mindre akvarier.
-Kvaliteten pa fisken blir battre nar dom ar ensamma eftersom dom inte slass och far trasiga fenor eller saknande fjall.
Lundensis och Hutti hade bra svar tyckte jag och lundensis svar var mycket larorikt enligt min asikt.
Om man vill att firrarna skall para sig finns det 2 olika satt:
Vill man bara avla 2 stora och kralliga firrar som skall ge bra avkomma ar det nog bast att separera dom och sedan ta bort ynglen och foda upp dom separat.
Skall man kolla in bra foraldravard och parbildning tycker jag det ar bast att lata dom vaxa upp tillsammans och bilda par utan att dela pa dom - paren blir mindre aggressiva mot varandra och mer stabila.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av anli
Har dock märkt att jag ofta har underskattat längden när jag väl fått chansen att mäta ordentligt med fisken liggandes på ett underlag.
Appropå praktexemplar så har man ju hört om ensamma hanar som inte fått leka under hela sitt liv som har blivit betydligt större än litteraturen anger att arten ska bli. Att honor blir mindre förstår jag men av vilken anledning blir hanen mindre bara för att han leker? Går det verkligen så mycket energi till att producera mjölke, eller är det någon annan faktor som påverkar storleken om de leker mycket?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
FI,
jag tror nagan skrev angaende just den fragan (kanske pa forra sidan) nar hanen leker, bygger lekgropar, uppvaktar honor och beskyddar reviret gar det at mycket energi och tid som skar in it vaxten - det fick jag for mig av vad som skrevs.Kommentar
-
Jaha jag hade missat det, det låter ju faktiskt logiskt det där.
Men att hela tiden vara aktiv borde ju göra fisken mer muskulös och mindre fet i alla fall, så det kanske inte enbart är fördelar att få honom att lägga all energi på att växa om man nu vill ha fram en riktig biff.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Tja, det later ganska vettigt - speciellt som du gjorde din egna undersokning med dina tjockisar eh, ursakta jag menar jaggor.
Jag var ganska avis pa domKommentar
-
Hehe jo mina var ju rätt bastanta men det var nog mer fett än muskler på dem, hade hanen gått i ett eget kar hade han väl sett ut som en Vieja kroppsligt ;P
Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde fel men jag antar att jag matade dem för mycket, de jag har idag ser riktigt slanka och fina ut trots att de får rätt mycket mat de också. Men jag matar betydligt mer med fisk och frysfoder istället för pellets den här gången, det kanske är bättre.
INXS, vet du för övrigt vad MoJo matar Jumbo? Och hur mycket och hur ofta?
Jumbo verkar inte ha vuxit så vansinnigt snabbt och såg nästan lite tanig ut ett tag, men idag är han ju rejält kraftig. jinnarparens gamla jaguarhane som tog flera år på sig innan han blev 30cm såg också så där härligt kraftig ut istället för bara fet som min.
Det kanske lönar sig att inte ha så bråttom då man drar upp den här typen av fiskar? 2cm per månad i tillväxttakt kanske inte är normalt?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar