Blod i fiskmat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cim

    Blod i fiskmat?

    Satt och funderade över fiskfoder. Har diskus och den stora frågan är ju oxhjärta eller inte oxhjärta...

    Surfade runt lite och tittade på hundmat när jag fick upp en burk med plodpulver. Har använt detta till hunden och funderade på om man skulle kunna använda detta i t ex räkmix för att få oxhjärteeffekt utan nackdelar.

    Blodpulvret är alltså torkat blod med plasman borttagen och innehåller enligt tillverkaren 90% protein. Frågan är allltså om detta protein är något som fiskar kan smälta bättre än muskelkött? Fiskar innehåller ju blod och jag antar att detta också innehåller röda blodkroppar? ja, ni förstår nog hur jag tänker...

    Vad tror ni? Kan detta vara nåt?

    MVH Cim
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Cim

    Satt och funderade över fiskfoder. Har diskus och den stora frågan är ju oxhjärta eller inte oxhjärta...

    Surfade runt lite och tittade på hundmat när jag fick upp en burk med plodpulver. Har använt detta till hunden och funderade på om man skulle kunna använda detta i t ex räkmix för att få oxhjärteeffekt utan nackdelar.

    Blodpulvret är alltså torkat blod med plasman borttagen och innehåller enligt tillverkaren 90% protein. Frågan är allltså om detta protein är något som fiskar kan smälta bättre än muskelkött? Fiskar innehåller ju blod och jag antar att detta också innehåller röda blodkroppar? ja, ni förstår nog hur jag tänker...

    Vad tror ni? Kan detta vara nåt?

    MVH Cim
    Nja,jag försöker tänka,på det sätt du tänker,men..1/ Någon har berättat till dej att Diskus mår bäst av oxhjärta..? Och nu har du -genialiskt- kommit på att man kan "komma fram till målet på ett bättre sätt" DET HÄR BETYDER ATT DU HAR EN HJÄRNA!-fortsätt att använda den ! -Mr.Fish-

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #3
      Detta är "min" mr fish det[8D]

      Kommentar

      • Cim

        #4
        så här tänkte jag...
        Förresten, ska jag ta ditt svar som en förolämpning eller en komplimang? []

        Det jag har hört är ju att diskusar växer bäst av oxhjärta, men att det definitivt inte är bra för deras matsmältning p g a att de inte kan smälta fett och muskelmassa från varmblodiga djur.

        Detta pulver innehåller ju i princip bara röda blodkroppar (?) vilket även kallblodiga djur innehåller (de flesta i alla fall väl?). Med mitt resonemag borde det innebära att fiskar kan smälta detta protein mkt bättre än muskelköttet om det inte är så att röda blodkropar från varmblodiga djur (vilken man får anta att detta pulver är tillverkat av)avsevärt skiljer sig från röda blodkroppar i kallblodiga djur (fiskar etc).

        Eftersom pulvret innehåll så mycket protein borde det främja tillväxten tänkte jag... eller är det så att det inte är proteinet utan nåt annat i oxhjärtat som får dem att växa?[?]

        MVH Cim

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

          #5
          Nej,varken Hutti eller Fish försöker att förolämpa dej!,tror jag,
          Men det känns ,som om du börjat med en kompliserad start på Diskus -
          fronten. Har man djur(par) ,som är "matglada" ,så vill man ju ha dem på lek så ofta ,som möjligt. Men är inte fallet så, så gör
          denna "högoktaniga" kost att vattnet kan blii "dödligt" på några dygn ,om man inte är alert! -Mr.Fish-

          Kommentar

          • Kenneth.larsson
            Användare
            • February 2005
            • 40

            #6
            Jag har den uppfattningen att fiskar ska äta fiskar och det som kommer från deras "rike"
            stoppa faan inte ner en ko eller en oxe för då går jag hungrig
            har 4 akvarium

            Kommentar

            • Cim

              #7
              Mr. Fish:
              Tanken var att blanda detta pulver i t ex räkmix som man gör med t ex spirulinapulvret, för att kunna få upp det igen om fiskarna inte äter upp det, skulle man strö pulver direkt ner i vattnet har man nog problem ja...

              En följdfråga blir nu följande:
              Om fisken inte uppnåt vuxen storlek vid den ålder den kan kallas vuxen, slutar den växa då eller kommer den förr eller senare att uppnå sin fulla storlek även om det tar längre tid?

              Kenneth: Ja, det är ju det jag är inne på. Men om nu blodkropparna från en fisk är likadana som en blodkropp från en oxe borde det inte spela någon roll. Jag får alltså bara fördelar men ingen nackdel, hade jag tänkt mig...

              MVH Cim

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Cim: Kan vara läge att starta om detta ämne en dag som inte är fredag eller lördag.

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  Nja, nu är det Sön,förmiddag. Nyckter och städad igen :
                  "Tanken var att blanda detta pulver i t ex räkmix som man gör med t ex spirulinapulvret, för att kunna få upp det igen om fiskarna inte äter upp det, skulle man strö pulver direkt ner i vattnet har man nog problem ja..." Det låter ,som en utmärkt ide Cim! Testa och berätta sedan om resultatet. Det är så här utvecklingen förs framåt-genom exprimenterande- Det var också det jag menade tidigare i tråden. Ingenting annat!Hälsn. Patrik

                  Kommentar

                  • daniel_i_malmö
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1338

                    #10
                    Kreativt funderat Cim. Det låter som om blodpulver skulle kunna vara en intressant proteinkälla i fiskmat, om fiskar kan tillgodogöra sig det.

                    Det kan dock vara på plats att också fundera över vad som är den optimala fiskmaten. Mer animaliskt protein måste inte nödvändigtvis innebära att maten blir bättre, eller ens att fiskarna växer snabbare. Det viktiga är att maten är väl avvägd, och behoven varierar naturligtvis mellan olika arter.

                    Även om protein (aminosyror) är nödvändigt för att bygga muskler så är protein samtidigt en relativt "dyr" energikälla för cellerna. Det går alltså åt energi för att omsätta proteinerna. Tänk på den numera så populära Atkinsdieten, det är en extremt proteinrik diet som gör att man går ner i vikt, framför allt just på grund av detta.

                    Vill man att fiskarna ska växa bra bör de således få en väl avvägd blandning av "billigare" energisubstrat som fett och kolhydrater tillsammans med protein för att bygga upp muskler.

                    Som en parantes kan nämnas att kroppsbyggare som äter proteintillskott ofta äter betydligt mer protein än vad de behöver för att bygga sina muskler. Vissa forskare hävdar att motsvarande en burk tonfisk är vad kroppen max kan ta upp per dygn. Att proteintillskotten fungerar bra för kroppsbyggare bygger på samma princip som Atkinsdieten - det är liten risk för underhudsfett med en extrem proteindiet, det är alltså inte så att allt detta protein behövs för att bygga musklerna (även om de naturligtvis behöver mer protein än en icke-kroppsbyggare). Och underhudsfett är ju en kroppsbyggares värsta fiende...

                    Tjugofem år med ciklider.
                    http://www.malmoakvarieforening.se
                    Centralamerika 2006
                    Svart kaffe och drömmeri...

                    Kommentar

                    • Cim

                      #11
                      Daniel: Hum... Ja det ligger ju något i vad du säger... Atkins ja, man kanske ska prova denna experimentella räkmix på sig själv... Återkommer med resultatet...

                      Alternativet är ju då att ha en relativt hög andel av vegetabilier och kanske en gnutta extra fett... Vetegroddar kanske? Blodpulvret borde ju täcka över grönsakssmaken, fiskarna är ju så barnsliga med maten...

                      Om fiskar mot förmodan skulle fungera som kossor, borde foder enligt kosttriangeln fungera bra, läste i en bok att vår egen kosttriangel relativt exakt motsvarar triangeln för att snabbast möjligt få fram stora, feta biffdjur... Fast jag vill ju inte ha feta fiskar, bara stooooora!

                      Men igen, för att utfodra artriktigt också, borde t ex ärtor och spenat, ovanstående vetegroddar och annat landväxande också uteslutas ur kosten. Men för matsmältningen spelar det kanske inte lika stor roll med vilken typ av växter som med vilken typ av animalisk källa du använder?

                      Ex på recept:
                      räkor
                      spirulinapulver
                      blodpulver
                      ärtor, spenat etc
                      vetegroddar
                      lite vitaminer

                      nåt sånt där ungefär hade jag tänkt mig...

                      Efter att ha dragit igång denna tråd kanske det är dags att testa själv... Tyvärr har jag bara ett akvarium, så jag kan inte få någon referensgrupp, viket jag hade föredragit. Jag har heller inga riktiga små småttingar, vilket jag tror hade varit lätttare att se effekten på.

                      Men för optimal tillväxt borde receptet se ut ungefär: kebabtallrik, pizza med extra ost och hamburgare samt coca-cola = gigantiska diskusar i ett trevligt svartvatten... kolsyran i colan kommer också att gagna växtligheten i karet!

                      Till några av er andra: Har ni så trist på era fester att ni måste surfa på akvariesidor? (Var tvungen, ta inte illa upp!)

                      MVH Cim

                      Kommentar

                      • Orppo
                        Användare
                        • September 2004
                        • 518

                        #12


                        Till några av er andra: Har ni så trist på era fester att ni måste surfa på akvariesidor? (Var tvungen, ta inte illa upp!)

                        MVH Cim


                        [/quote]

                        Ja,det stämmer.[B)]

                        /[]

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Vet inte om det är samma blodpulver som används i modernt mete. Men om det blodpulvret kan jag upplysa en sak. Det stinker riktigt jävla SKITÄCKLIGT ........

                          Kommentar

                          Arbetssätt...