Idag var det äntligen dax för den stora ommöbleringen av fiskar i våra två akvarier. Allting verkade gå utmärkt... Vi införskaffade 4 st Guldsömsciklider för ca två veckor sedan där vi i alla fall var helt säkra på att en var en hane. Risken fanns dock att även de andra tre var hanar. Precis innan jag skulle göra omflyttningarna (guldsömmarna skulle alltså få betydligt större än de haft tidigare) så tyckte jag att Guldsöms hanen verkade ovanligt aggressiv mot de andra fiskarna i karet, utom en annan guldsöm. De andra fick dessutom inte röra sig på mer än ca 1/3 av akvariet, ifall de inte ville ha en stor stark best på sig. Dum som jag var tänkte jag inte efter vad anledningen till detta beteende kunde vara utan började omförflyttningen av fiskar och omplaceringen av inredningen. Då jag skulle sätta tillbaka en av stenarna i karet, en timme senare, märkte jag dock att det satt ägg på ena sidan av den! FAN! Mina guldsömmer har alltså parat ut och lagt ägg under natten och sedan har dumma idiotiska jag kommit och förstört allt! Dessutom är det så att honan (som jag nu vet är en hona) har skadat sig omkring ögat i flytten.
Tror ni att de hittar tillbaka till varandra i det nya karet? Det finns väl inte någon chans att äggen kan ha klarat sig? Hanen och honan kommer väl i vilket fall som inte bry sig om det nu längre?
Usch vad frustrerande....
Tror ni att de hittar tillbaka till varandra i det nya karet? Det finns väl inte någon chans att äggen kan ha klarat sig? Hanen och honan kommer väl i vilket fall som inte bry sig om det nu längre?
Usch vad frustrerande....
Kommentar