Geophagus brasiliensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Me
    Användare
    • June 2004
    • 79

    #16
    Åleds har en fisk till salu som heter Geophagus sp "Ipatinga", köpte ett par av denna för ca ett år sedan, hade dock svårt at identifiera den & tillslut kom vi fram till att det var en obeskriven art ur brasiliensisgruppen. Dessa var mycket vackra med blå läppar & både jag & nuvarande ägare tycker att dessa har varit betydligt mindre aggressiva än den vanliga brasiliensisen. De kostade 150kr/st. Kanske något att fundera på? Har för mig att den fortfarande finns på åleds lagerlista.

    Mvh /Anna Karlsson, Braås
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

    Om man vill att folka ska lyssna är det bättre att knacka dem lätt på axeln & vänta med hammaren till senare...

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

      #17
      Håller med om att brasiliensis är betydligt aggressivare och kraftfullare (och till viss del större) än andra jordätare. Hade en gång en brasiliensishane på ca 25 cm som bankade skiten ur en lika stor guldsömhane.

      Kommentar

      • Matsh
        Användare
        • September 2002
        • 63

        #18
        Hej, som jag skrev i CB senaste nummret, det är nog bland de snyggaste ciklider som finns, tyvärr har jag inte sett någon Braseliensis med dessa "vild" färger i ett akvarium. Men dom verkar vara bra kaxiga dom flyttar sig inte ens för jättefiskar med cyklopöga. Helt klart parlevande, otroligt bra yngelvårdare, har vecko färska rapporter från Ihla Grande att dom vallar 2 cm stora yngel för närvarande.
        Pröva 5 stycken och om dom du får ihop ett par, gör dig av med de övriga, ett par pärlciklider är något speciellt.
        //Mats

        Kommentar

        • Henreb
          Användare
          • November 2004
          • 56

          #19
          Har ett par brasiliensis i ett 540L med ett Chokladpar (ungdjur). Det var lite stökigt under leken men nu när ynglen är 2 cm. Så är allt lugnt. Paret försvarar sina yngel mot Chokladernas attacker.
          Men de är, som redan skrivits, nog lite för buffliga för Scalarer. Mina fingrar har haft ett antal bitmärken efter hanens attacker...
          540L Sydamerika

          Kommentar

          Arbetssätt...