Geophagus brasiliensis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bamse

    Geophagus brasiliensis

    Jag har ett 375 liters akvarium där det just nu går några skalare och 3 malar. Jag är väldight sugen på att ha någon Jordätare i burken. Så några Geophagus brasiliensis i afären, hur är dessa att hålla.

    Svåra lätta??

    Agresiva snälla?


    Trvligt om någon som har sådana kan skriva någon komentar.


    Och Pris ? i afären kostade de 350 för ett par är det ett bra pris?

    Björn
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Brasiliensis ar inte som de andra jordatarna utan ar mer aggressiv och bufflig, men 375 liter funkar sakert. De ar latta att halla och odla. 350 spann later lite dyrt, men man ser dem ju inte hur ofta som helst aven om de inte kan betraktas som ovanliga. Var de speciella pa nagot vis t ex kand population/fargvariant? Isadana fall sa kan det vara vart de extra pengarna eftersom att det ar lattare att salja ynglen.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Bamse

      #3
      Jag tyckte att de var lätt rödfärgade. Det gick 6 stycken i affären. om de är agresiva går de då matt hålla med mina mesiga skalarer?

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        scalarer är inte så mesiga som dom ser ut, dom ska nog klara av det utan större problem, speciellt eftersom Geophagusar är mer botten orienterade och scalarer går mer i mellanskicktet.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • ossism
          Användare
          • August 2003
          • 108

          #5
          hur stora är jordätarna? jag tycker att 350kr/paret låter lite dyrt. 375 liter är för litet för 6st brasiliensis också. 500 liter är att rekommendera, även då har fiskarna svårt att föröka sig pga utrymmes brist.
          1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #6
            I tidernas begynnelse hade jag fem brasiliensis i 200 liter, och gissa om det blev trångt när två av dem började leka...
            Men det finns ju mindre och snällare jordätare - Orange head börjar dyka upp överallt.
            Annars tycker jag att 350 spänn för ett vuxet lekpar är rätt normalt (i Stockholm).
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • jordätaren
              Användare
              • February 2005
              • 51

              #7
              Brasiliensis blir svåra att hålla med scalarer.
              Prova Geophagus steidnachneri istället riktigt fina firrar.

              Bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...196&gid=378199
              Rasmus Ljungqvist
              540lit sydamerikaner
              54lit yngelkar

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                Jag tror inte scalarer gillar att ga tillsammans med ett vuxet lekpar av brasiliensis. Jag hade en blaciklid pa ca 20 som knackte ryggen pa en vuxen scalare med en enda tjurrusning. Scalaren dog omedelbart (de hade kommit pa den daliga iden att leka pa en vaxt som blacikliderna lagt sina sprattelyngel vid).

                Brasiliensis blir 30 cm och far nog betraktas som aggressivare an blaciklid. Jag tycker definitivt att du ska valja en annan jordatare till scalare t ex tuppkam (som med tiden blir lite val stor kanske) eller G. sp. pindare. Ciklidboken delar temperamnetmassigt in jordatarna i brasiliensis och resten och brasiliensis ska inte hallas med de andra.

                Min erfarenhet av just brasiliensis ar begransad sa nagon med mer erfarenhet av att halla den med mindre och mindre aggressiva ciklider far uttala sig. Mitt resonemang ar ratt litteraturbaserat.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #9
                  Hade ett gäng brasiliensis (fick fel ynngel, skulle ha vart Gymnogeophagus australiensis!) i ett 400 med chokldciklider. När det växte till sig så pallade de större chokladcikliderna inte att hålla mot riktigt. Inte för att de var jätteaggresiva utan mer buffliga liksom.
                  Stora rörliga jordätare som nog behöver plats, om man skall hålla dom i grupp (de passar bäst så). I full storlek är det nog 540 ett minimum.
                  Jag skänkte bort mina i alla fall....
                  Anders L

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Dras inte jordatere lite val mycket over en kam? Brasiliensis ar en monogam substratruvare. Varfor skulle den hallas i grupp (kolla senaste CB foresten). Jag betraktar den lite som en stor halvstokig heroin fullt jamforbar med en inte alltfor tjurig centralare. Den trivs i pH over sju (galler steindachneri ocksa) sa snallare centralare ar kanske lampligt sallskap, vad vet jag. Och som sagt, min erfarenhet ar begransad sa sla mig pa fingrarna om jag har tokfel.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

                      #11
                      Hm... du har en poäng där Ola!
                      Det är nog jag som blandar ihop korten lite, då jag köpte mina som nåt som skulle bli en grupp mindre jordätare
                      En av hanarna blev ju jättedominanttoch hade nog en eller tvp favorittjejer. Så vid närmare eftertanke så kan nog ett par vuxna funka i ett 375 l kar.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • daniel60
                        Användare
                        • March 2003
                        • 527

                        #12
                        Jag har å andra sidan haft stora, rätt snälla G. brasiliensis och små, mordiska Gg. australis (blev av med tio vuxna C. barbatus).
                        mvh Daniel
                        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                        Mina fiskar & burkar

                        Kommentar

                        • Bamse

                          #13
                          Jag tycker att det verkar som att jag skall avstå från dessa. De i affären var ca 5 cm långa. Lite synd jag tyckter att det är en fin fisk. Anledningen till att jag var i afären är mest vför att jag vill ha något nytt i akvariet min skalarer ser så ensamma ut. De är ju bra småttingar än så länge och när de växer till sig skall jag at bort några. Har 12 st nu ca 3-4 cm.

                          Har ni lite tips på vad jag kan ha mer. Funderar på ett stort stimm fantomtetror men de kostade 28 spänn styck så då blir det väldigt dyrt

                          Björn

                          Kommentar

                          • Micke_A
                            NCS Medlem
                            • January 2003
                            • 638

                            #14
                            Hej

                            Satanoperca jurupari kanske?

                            MVH Micke
                            MVH Micke

                            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                            Kommentar

                            • jordätaren
                              Användare
                              • February 2005
                              • 51

                              #15
                              Jag har haft Jurupari i flera år och har ett par nu.
                              lugnare jordätare går inte att få tag på.Riktigt fina desutom.
                              Går utmärkt med scalarer.
                              bilder http://www.amazon-exotic-import.de/G...20jurupari.htm
                              Rasmus Ljungqvist
                              540lit sydamerikaner
                              54lit yngelkar

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

                              Kommentar

                              Arbetssätt...