Benitochromis finley

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plåtis
    Användare
    • June 2002
    • 212

Benitochromis finley

Jag kan inte hitta någon fakta på dessa ciklider. Bara undrar hur stora dom blir. och om dom gräver eller är argsinta.
    Har hittat ett par i zoo affären har i stan. Känner mig lite sugen på dem men lite dyra eller? 500 spänn för ett vilfångat par.
    Men det kan det vara värt.
    Lasse.H
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Förutom Fishbase hittar jag ingen som använder det nya namnet. Prova att söka på det gamla namnet Chromidotilapia finleyi.

Kommentar

• plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

Okej det visste jag inte. Tack
      Lasse.H

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Jag har skrivit en rejal artikel i Ciklidbladet som du hittar pa http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200104&LOPNR=3 Fargformen Moliwe heter nummera B. nigrodorsalis. Pa fishbase har de fel bild pa finley. Bilden visar en B. nigrodorsalis (jag har meddelat FishBase om detta). Firrarna pa akvarielagret ar inte nigrodorsalis utan kan nog vara finleyi. 500 spann for ett vildfangat par fran Nigeria ar inte dyrt.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jan Sørensen
          Användare
          • February 2005
          • 114

Hej Plåtis
          Benitochromis finleyi hed før Chromidotilapia finleyi, og du kan søge mere viden på hjemmesiden Search Fishbace. På ciklid.se kan du finde den ved at søge på Chromidotilapia finleyi i de gamle årgange af Ciklidbladet nr. 0104. Nu skriver du ikke hvad det er for en variant du har, men i Horst Linke og Wolfgang Staeck,s bog Afrikanische Cichliden I Buntbarche aus Westafrika kan du læse om dem.
          Held og lykke, med dine nye cichlider. Jeg har selv haft arten og de er skønne, og yngler fint i dansk postevand.
          M.vh. Jan Sørensen
          Med venlig hilsen.
          Jan Sørensen
          www.vestafrika.dk
          E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Du kan kopa gamla ciklidblad om du vill kolla pa Kjells kanonbilder. http://www.ciklid.se/ncs_visa.asp?NR=724 Vissa av bilderna finns pa FishBase (Benitochromis finley och Chromidotilapia guentheri).
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• plåtis
              Användare
              • June 2002
              • 212

Tackar för allting. Jag köper dessa fiskar i morgon. Vet ej vilken varriant det är. Skall ta reda på det. Dom måste gå bra ihop med Pelvicachromis Taeniatus Moliwe. Har ett vilfångat par. Och 4 tomasii i 325l.
              Lasse.H

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

citatom måste gå bra ihop med Pelvicachromis Taeniatus Moliwe. Har ett vilfångat par.
                Las min artikel!
                Fast du har fler ciklider an jag hade sa jag hade testat men varit uppmarksam nar Benitochromisarna leker. Gigantiskt med vaxter ar ett tips.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• plåtis
                  Användare
                  • June 2002
                  • 212

Nu har jag köpt mina Benitochromisar Finleyi (Moliwe) Från Kamrun.
                  Fångade på samma ställe som mina Pelvicachromis Taeniatus (Moliwe).
                  Enligt butiks ägaren.
                  Jag har storstädat akvariet för en vecka sen så det är lite tunt med växter nu men mycket rötter och stenar. Gott om gömställen. Skall kolla om jag kan låna en digitalkamera och läga ut liter bilder sen. Kan testa med min 3G telefon och se hur bilderna blir.
                  Lasse.H

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

citat:Ursprungligen skickat av plåtis

Nu har jag köpt mina Benitochromisar Finleyi (Moliwe)
                    = Benitochromis nigrodorsalis = den fisk som är på fishtrace bild av Benitochromis finleyi.

Jag har inte haft den, men jag har haft Chromidotilapia guentheri, och om de är ungefär samma till humöret kan jag bara hålla med Ola - se upp när de leker.

Kommentar

• plåtis
                      Användare
                      • June 2002
                      • 212

Nu har dom varit i karet i 6 timmar och det är Taeniatusen som bestämmer. Än så länge. Annars får jag väll sälja dem. Eller göra fiskpinnar
                      Lasse.H

Kommentar

Arbetssätt...