Anders förklaring är förträfflig : "Att kalibrera sin pH-mätare är som att kolla upp om klockan går rätt. Man tittar på en säker klocka och ställer in sin egen efter det." Hälsn. Patrik
digital ph mätare?
Kollaps
X
-
-
Simon!
Hoppas att du inte tycker att jag snokade när jag gick in på din profil och såg att du är 14 år. Ta med ett vattenprov till skolan och be kemiläraren kolla pH åt dig. Jag vågar inte utlova högsta betyg i ämnet, för det har du kanske redan. Men han/hon kommer säkert att bli superlycklig över att du är intresserad av vattenkemi. Det kanske slutar med att ni har ett akvarium i lektionssalen.
Anders
Kommentar
-
citathur går det med räkenskaperna Claes)Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
Anders förklaring är förträfflig : "Att kalibrera sin pH-mätare är som att kolla upp om klockan går rätt. Man tittar på en säker klocka och ställer in sin egen efter det." Hälsn. Patrik
Därför är 2 st mätvärden ett absolut krav !!
Jag kalibrerar min ph-controller en gång/månad med 2 olika referensvätskor, ph 4.0 och 7.0. Då vet jag med ganska god sannolikhet att de visar rätt till nästa kaliberering.
Controllern brukar efter en månad visa liiiite fel i 2 decimalen !Kommentar
-
Jag tror inte att jag förstår dej riktigt nu Oveb,vem har sagt att
du måste kalibrera med både 7,0 & 4,0 vätska i ett pH-område mellan tex.6,0 och 8,0 ? Alltså på Labben har man kalibteringsvätskor på upp till en 1000del av pH-värdet. Det handlar bara om vilken mätnogrannhet man vill uppnå i det aktuella mätområdet.Att då ha 4,0 som undregräns gör inte din mätnogrannhet bättre. -Mr.Fish-Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja
citathur går det med räkenskaperna Claes)Kommentar
-
jag har ph mätare. jag vill bara skaffa en digital, för då slipper jag köpa ph mätare en gång i månadenSex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
Sydamerika och Afrika.Kommentar
-
Jag tror inte att jag förstår dej riktigt nu Oveb,vem har sagt att
du måste kalibrera med både 7,0 & 4,0 vätska i ett pH-område mellan tex.6,0 och 8,0 ? Alltså på Labben har man kalibteringsvätskor på upp till en 1000del av pH-värdet. Det handlar bara om vilken mätnogrannhet man vill uppnå i det aktuella mätområdet.Att då ha 4,0 som undregräns gör inte din mätnogrannhet bättre. -Mr.Fish-
Att kalibrera med 2 värden är för att få linjen rak inom det mätområde man tänker använda den till ! Hade jag haft malawi och varit intresserad av värden över 7 så hade jag kaliberat med 7,0 och 11,0.Kommentar
-
-
-
Min kompis som installerar mätutrustning på vattenverk, säger att det brukar räcka med att kallibrera med två dvs om man ska mäta surt kallibrerar man först 7 sedan 4 efterkontroll mot 7
ska man mäta basiskt börjar man mäta 7 sedan 10 efterkontroll mot 7
att kontrollera med tre punkter är nästan alltid onödigt
han säger också att alla ph mätare har ett eget liv den ena är inte som den andra.
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
-
kan även säga att om man kallibrerar tex 4 och sedan 10 och kontrollerar mot 4 så blir det inte det utan man kanske får vara nöjd med 4,1 ja det är mycket irriterande
(men som sagt dom har ju ett liv dom också)
vänligen
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Jag ger upp! Jag föreslår att du läser på lite om det här med pH-mätning...[]
Ger upp alltså !
Kanske förstod du Christers beskrivning av exakt samma sak bättre !Kommentar
-
Vi får sätta webkameror på alla så vi ser vad ni dricker på Fredag och Lördagkvällar, man missar ju massor He he
förlåt tappade ämnet
Christerjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
Kommentar