tror att jag läst någon stans att digitala ph mätare måste bytas ut var 6månad? stämmer det? för då är ju int priset värt det[?]
digital ph mätare?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hehe nä det tror jag inte stämmer, jag har haft min i flera år o den funkar fortfarande perfect. -
-
-
-
citat:Ursprungligen skickat av oveb
Om den inte kan kalibreras på 2 olika punkter så betrakta den son skräp eller näst intill skräp !
Har den bara en kalibreringspunkt så försök kalibrera så nära karets värde som möjligt så blir "felet" minst !
Jag kalibrerar alltid min pH-mätare innan användning. Att kalibrera går snabbt. -Mr.Fish-Kommentar
-
-
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av cybercimon
vad är kalibrera?
Om man har ett okännt pH,börjar först med en test koll. Vi säger att
pH-mätarn visade 6,5. Då väljer du en kalibreringsvätska för pH 7,0
(det brukar räcka att ha 5,0 7,0 10,0) Nu stoppar man ned elektroden i kalibreringsvätskan och kalibrerar. Resultatet nu kanske visar att
pH inte är 6,5 utan 6,8 -alltså har du fått ett mer nogrannt värde !
-Mr.Fish-Kommentar
-
-
oke, men om den vissar fel?, vad gör man då?Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
Sydamerika och Afrika.Kommentar
-
Att kalibrera sin pH-mätare är som att kolla upp om klockan går rätt. Man tittar på en säker klocka och ställer in sin egen efter det. En enkel förklaring på vad det går ut på , men i praktiken är det svårare i kemins värld än i tidens värld. Mr Fish-s förklaring är av den anledningen enkel. Dessutom kan han sin sak.
AndersKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja
Absolut! Ett medelvärde.
6,65
på att "vikta" värdet.Men jag skulle personligen investera i en ny mätare(eller av annat fabrikat) -Mr.Fish- (hur går det med räkenskaperna Claes)Kommentar
-
okej, jag visste inte att man kunnde ställa om den.
"det är bättre att fråga och låta dum. en att låta bli och förbli dum"Sex mindre burkar mellan 20 och 175 liter.
Sydamerika och Afrika.Kommentar
-
lägg ,av ph mätare måste kalibreras minst en gång om dan,hos akckrediterad zooaffär,gärna med huvudinriktning på ciklider.
Man vill ju ha koll på utr.
/Kennethhar 4 akvariumKommentar
Kommentar