digital ph mätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #31
    Alltså : Här har vi en massa experter på forumet ,men vi pratar om olika instrument för olika nogrannheter. Oveb ! jag frågade i början av tråden VAD du mäter ditt pH med ! Inget svar kom och jag försökte
    då förklara hur det fungerar med pH-mätare för momentan -testning inte för pH-övervakning(pH-Controller) ! Det är två helt olika saker!
    -Mr.Fish-

    Kommentar

    • oveb
      Användare
      • July 2004
      • 125

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

      Alltså : Här har vi en massa experter på forumet ,men vi pratar om olika instrument för olika nogrannheter. Oveb ! jag frågade i början av tråden VAD du mäter ditt pH med ! Inget svar kom och jag försökte
      då förklara hur det fungerar med pH-mätare för momentan -testning inte för pH-övervakning(pH-Controller) ! Det är två helt olika saker!
      -Mr.Fish-
      Ursäkta att jag har en liiite förutfattad mening om ditt kunnande, det beror främst på att du som säger dig vara "expert" på ph-värden uppenbarligem inte har koll på vad skillnaden är emellan koldioxid och kolsyra (enl tidigare trådar).

      Att din profil dessutom endast innehåller ett förnamn och inget annat gör dig ännu mindre trovärdig !

      För att återgå till ämnet så mäter/reglerar jag mitt ph med en aqua-medic ph-controller.

      Förklara varför du skiljer på momentant och reglerat värde så kan vi fortsätta denna diskussion !

      Min blog

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #33
        "Ursäkta att jag har en liiite förutfattad mening om ditt kunnande, det beror främst på att du som säger dig vara "expert" på ph-värden )." ######Ok, detta kan jag ta:"Ursäkta att jag har en liiite förutfattad mening om ditt kunnande,"#########"Att din profil dessutom endast innehåller ett förnamn och inget annat gör dig ännu mindre trovärdig !"###### Jag har ingen hemsida än; men jag har nog lika gedigen profil,som merparten på forumet har!########
        För att återgå till ämnet så mäter/reglerar jag mitt ph med en aqua-medic ph-controller.#####Då vet jag det.######
        Förklara varför du skiljer på momentant och reglerat värde så kan vi fortsätta denna diskussion !#####Jag har redan förklarat detta,men det handlar om att du ej kan uppnå samma mätnogrannhet i en "momentan"mätning med en pH-controller,som med en momentan testare.######Det här "bullshitet": -"du har uppenbarligem inte koll på vad skillnaden är emellan koldioxid och kolsyra,enl tidigare trådar"- tar jag däremot inte! För att du skall kunna sänka pH med koldioxid krävs det att det finns (i vattnet) 1/ syre för att oxidera koldioxiden 2/ överskott på väte,det behövs 2st H och en O för att bilda varje H2CO3. Vad exakt menar du att jag inte fattar?




        Kommentar

        • oveb
          Användare
          • July 2004
          • 125

          #34

          Så här är det :

          Om du kalibrerar vid endast en punkt så vet du att din mätare stämmer i just den punkten, inget annat !

          Kolla denna graf:



          y-axeln är buffertlösningen och x är mätaren

          Din mätare kan alltså vid andra värden än denna punkt visa värden enligt den lila eller röda linjen. Felet blir större ju längre ifrån ditt kalibrerade värde du kommer !

          Om du däremot kalibrerar vid 2 punkter, de svarta i grafen ! Då vet du lutningen på linjen och kan således lita på dom värden som du mäter emellan kalibreringspunkterna.

          Nu är detta inte heller riktigt sant eftersom proberna skiljer sig åt ganska så mycket åt beroende på kvalité. Den kan emellan de svarta punkterna vara liiite ojämn/kurvig men det mätfelet är åtminstone i akvariesammanhang litet så kan man strunta i det !

          Enkel matematik som man lär sig i 9:e klass...
          Min blog

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • December 2004
            • 1324

            #35
            Å så blir vi lite, lugna, fina och ödmjuka va...

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #36
              pH

              Vad är pH och hur mäts det? Varför mäta?
              Först börjar jag att berätta om pH-skalan :pH-skalan är 10-logaritmisk.det betyder att
              basen är 10,(y=basen upphöjd med x) 10y1=10, 10y2=100 / 10y-1=0,1 10y-2=0,01.
              Man beräknar pH`t från vätejonkonc.H+(konc.=koncentrationen ungf.jämfb.med "talrikheten")
              (pH=log10-x)/ [H+]=10y-pH M. 10y-7,ger alltså pH=7,som är neutralt pH. PH-skalan går
              från -1 till 14,vid pH=-1 är alltså vätejonkonc. som störst och,som minst vid pH14.
              ¤Det finns även en "omvänd" skala,nämnligen : pOH-skalan,går från pOH 14 till-1 och mäter
              i stället konc. av hydroxidjoner: (OH-).
              Med pH-skalan kan man på ett enkelt sätt,siffermässigt, ange hur sur eller alkalisk en
              lösning är. vattnet är alltså "neutralt vid konc. 10y-7 ger pH=7. Vid pH<(mindre än)7 är/
              säger man att vattnet är surt och vid pH>(sörre än),säger man att vattnet är alkaliskt.
              En lösnings pHvärde hänger ju ,som nämnts,ihop med oxoniumjon konc.
              (H3O)+ /skrivs enklast : H+. Hur mäter kan man då mäta H+ ,med ett instrument?
              En herre vid namn Millikan(berömd Fysiker) kom för över 100år sedan på att man kan
              "ladda" olje droppar med elektroner(negativ(-)laddning),då han skulle eräkna elektronens
              elementarladdning(hur stor laddningen är för en elektron e-). Jag tänker inte fördjupa mej
              i elektroniken,men oljan är negativt laddad och det bildas då "potentialsprång" vid
              elektroden,då de laddade oljedropparna dras emot H+ jonerna utanför sonden(i vattnet).
              Nu kommer vi till det viktiga nämnligen hur/och varför kalibreringen är så viktig:
              För att digital pH-mätaren skall kunna mäta pH´t,så måste den givetvis få en
              referenspotential i oljan.Eftersom oljans laddning varierar,så måste man påminna
              instrumentet om hur potentialen skall vara vid tex. pH omkr 4. Då tar man en
              referensvätska(tex. för pH=4,0) och kalibrerar instrumentet i denna,som ni säkert förstår
              är det ingen god ide att då använda en vätska med 7,o kalibrering nu
              (kommer ni ihåg 10y-4 vs. 10y-7). Detta är enligt mej anledningen till att en pH-controller
              ,som kontinuerligt mäter pH från tex. 8,0 - 6,0 aldrig kan slå en "momentan" testare.
              Jag känner ,dock,bara till olje/elektrod. Om det kommit nyare givare,som inte använder
              laddningen,som ref.-får jag ursäkta mej !
              Varför skall man då mäta pH´t ? Våra akv. fiskar(de flesta)är anpassade till ett liv
              i pH-omr. 6-8. Som undre gräns finns 4,5 (för anpassade arter) Vad händer vid ett lågt pH ?
              pga."plötslig försurning" Vattnetsbuffringsförmåga åsidosätts: vätekarbonaterna
              förbrukas, Giftiga metaller från inredningen kan fällas ut,syremängden minskas,
              Massa hemskheter alltså! Men för det mesta handlar det,ju om en kontrollerad /medveten
              pH-sänkn. för att få ingång vissa arter för lek. Och då är det ju en fördel att ha en
              pH-mätare !
              -Hälsn. Patrik alias Mr.Fish-[8D]

              Kommentar

              • Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

                #37
                Boken
                The Chemistry of water
                by Susan K, Joy A
                ISBN: 0-935702-44X

                4 scannade sidor om pH





                SMURF
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                Kommentar

                • oveb
                  Användare
                  • July 2004
                  • 125

                  #38

                  Tack Johan, nu slipper vi tjafsa om detta egentligen ganska så ointressanta ämne
                  Min blog

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #39
                    Snygg uträkning Mr Fish
                    nu när du skrivit en lång uppsats, tror du att det är någon som läste hela ditt inlägg,
                    kan bara prata för mig själv mina ögon vart som en elektrisk markis på väg ner orkade bara med tre rader.
                    annars såg den fin ut
                    Christer
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av cf.akvarielagret

                      Snygg uträkning Mr Fish
                      nu när du skrivit en lång uppsats, tror du att det är någon som läste hela ditt inlägg,
                      kan bara prata för mig själv mina ögon vart som en elektrisk markis på väg ner orkade bara med tre rader.
                      annars såg den fin ut
                      Christer
                      Bidra med något posetivt själv,än att bara komma med "salta" kommentarer Herr.Akvarium ![V]

                      "Tack Johan, nu slipper vi tjafsa om detta egentligen ganska så ointressanta ämne " Vad tackar du Johan för? Problem att förstå Engelska,eller att inte förstå det Kemiska i beskrivningen?[8]

                      Kommentar

                      • oveb
                        Användare
                        • July 2004
                        • 125

                        #41

                        Jag tackade Johan för att tillförde lite goa fakta, tyckte det lättade upp dimmorna lite faktiskt.

                        Att du blir lite påhoppat får du nog tåla, du var ju själv rätt syrlig i början av tåten.
                        Min blog

                        Kommentar

                        • Jan T
                          Användare
                          • March 2003
                          • 18

                          #42
                          Mr Fish & Oveb: Har läst era inlägg i denna intressanta tråd och undrar vad ni i hela friden träter om? Som kemist hittar jag inga större sakfel i era inlägg. Ni tycks diskutera förbi varandra fullständigt!? Förövrigt har jag byggt en pH-meter än gång i tiden, skall jag skicka ritningen till någon av herrarna?
                          MVH / Janne

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1639

                            #43
                            fråga till alla herrarna; är det så att man blir så extremt pH fixerat när man har ett lågt värde som man försöker hålla???
                            Eftersom jag har ett värde som ligger på ca (-)8, och jag då ALDRIG haft några svängningar i detta värde under hela tiden i samtliga kar, så har jag extremt svårt att se problemet???

                            Är det så att när man t.ex fösöker hålla ett lågt pH, så blir arbetet med att hålla värdet där så mycket större???

                            (du får ursäkta en gammal klasskamrat Janne, men mina kemikunskaper ligger i malpåsen sen vi pluggade ihop...det är ju reklam jag arbetar med nu *asg*)

                            Mvh Deathdealer

                            Ps. Mr Fish...grymmt inlägg!!!
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av deathdealer


                              Eftersom jag har ett värde som ligger på ca (-)8, och jag då ALDRIG haft några svängningar i detta värde under hela tiden i samtliga kar,
                              Mvh Deathdealer

                              För att veta det måste man ju kontrollera värdena ganska ofta under en tid... med tillförlitliga mätinstrument dvs, har du gjor det?
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              • deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

                                #45
                                deelay; helt rätt!!! Dumt av mig att bara kasta ur mig detta!
                                Det jag gjorde (i början) var att få rutin på mina vattenbyten, och de tillsatser som jag använder mig av (i mitt fall ENBART bikarbonat)
                                Efter ett par månader blev mätningsresultaten identiska, och nu är det extremt sällan jag gör några mätningar!!

                                Jag använder oavkortat dropptester, billigt och funkar super!
                                Ska man tjäna ihop vad det kostar att använda digitala-instrument, får man göra enormt med tester.....

                                Min syn på det hela!

                                Deathdealer
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...