Mörk lr Ljussand till 840 L ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi22
    Användare
    • November 2004
    • 72

    Mörk lr Ljussand till 840 L ??


    Hej Gott Folk!

    Behöver lite råd o tips ang sand till vårat 840 l kar, som vi hämtade hem igår! I vårat första 840 liters kar, så har vi " vanlig " rådasand, som ska lika malawisjöns sand så gott det går! Men vi tänkte pröva med något nytt, kärringa vill ha vit sand, men ja ha hört att Malawi Ciklider inte ska trivas då? Vad vet jag? Så däeför vänder jag mig till er!

    Bilder finns på nya Karet samt flytten:


    Trevlig Helg! Mvh / Erik
  • Taco
    Användare
    • October 2004
    • 64

    #2
    Vit sand till Malawi (och tanganyika) går alldeles utmärkt. Jag har provat det flera gånger och märker ingen skillnad jämfört med annan färg på bottenmaterialet. Det är tvärt om snyggt och reflekterar ljuset så bra att du kan minska på watt-talen.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Instämmer med Taco!
      Tony Englund

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Fast vit sand blir skitig ful och algig och kraver mer underhall. Dessutom ger kritvit sand lite plastskeppsvibbar, sarskilt marmorkross. Jag var och snorklade i Laguna Bacalar en gang och dar var botten tackt av kalkslam. Kritvitt. Mycket fin vit sand skulle jag kanske kunna tanka mig. Beige eller gra sand ar kanske ett battre alternativ om man vill ha det ljust enligt mig. Jag trottnade pa min vita ratt kvickt och sedan trottnade jag pa min gra nastan lika kvickt . Far se om jag skaffar ljusbeige nagon gang...
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          Såg en gång ett diskus-akvarium som var inrett med kritvit mycket finkornig sand-som mjöl! med svag belysning-otroligt snyggt
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • guckuskog

            #6
            om du kan tänka dig att gå ifrån sanden mot lite grövre material
            så kanske krossat snäckskal kan va nåt, vitt men med lite inslag av mörkare skalbitar, dessutom väldigt billigt ca 70kr/20kg på Granngården

            Kommentar

            • Malawi22
              Användare
              • November 2004
              • 72

              #7
              Ok!! Tack för alla tips o ideer!

              // Erik o Jessica

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                Då är det väl jag som går MOT mängden *asg*
                Jag har så mörk botten det går, utan att det ser ut som svart glas!
                Har köpt grus som är svart/grå och jag tycker det är grymmt snyggt. Fiskarna färgar ut bra och stortrivs. Håller sig fräsch och passar grymmt bar till moduler och bakgrund!

                Men som sagt var - ljus botten är läcker det med!

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • drd
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1112

                  #9
                  Har precis startat ett nytt malakvarie med ett gäng L46 och några L128 + tre sturisoma aureus med svart Rådasand blästersilikat 0,4-1,2mm !!!

                  Blev det läckert eller ??

                  Speciellt dom små zebramalarnas och L128rnas färg lyste grymt med svart botten.
                  Kan tänka mig att massor av färgglada malawi skulle gjort sig nice med sån sand som jag köpte också.
                  // Matte
                  // drd

                  Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                  Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                  Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • December 2002
                    • 254

                    #10
                    Vitsen med att ha vit sand i ett malawikar det är ju att man får ett högre phvärde med korallsand och faxesand som innehåller kalk. sen tycker jag vissa mbunas färgar bättre med vit sand, typ hongie, golden, salusi med flera, men jag har också märkt att en del haplisar färgar sämre med vit sand, så där använder jag mörkare sand, typ silversand + att jag får använda bikarbonat i dom karen.
                    I dom karen med faxe och korallsand slipper jag använda bikarbonat.Janne

                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

                      #11
                      Jag har haft marmorkross i tre veckor nu och det har blivit rejält skitigt under den korta tiden så om jag vore du skulle jag släppa vitt och hålla mig till antingen grå/svart grus eller rådasand. Om du däremot orkar tvätta gruset en gång i månaden så är det inga problem =)

                      /Andreas

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • January 2005
                        • 1042

                        #12
                        Jag kan också nämna att jag hade pH 7,8 innan jag skaffade marmorkrosset och 8,0 efteråt så det gör ingen stor skillnad på pH värdet men det kanske håller sig stabilare vad vet jag...

                        Kommentar

                        • Malawi22
                          Användare
                          • November 2004
                          • 72

                          #13
                          OKej Gott Folk!!Har ännu inte bestämmt oss men det lutar åt mörkare sand kanske lite blandat..Vi får se! / Eri m familj

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • November 2004
                            • 572

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av guckuskog

                            om du kan tänka dig att gå ifrån sanden mot lite grövre material
                            så kanske krossat snäckskal kan va nåt, vitt men med lite inslag av mörkare skalbitar, dessutom väldigt billigt ca 70kr/20kg på Granngården
                            Bra tips!Blir det snyggt?är det vasst?Eller rent av: funkar det bra?Priset var ju fint.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...