Luft i ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabbo
    Användare
    • September 2003
    • 210

    Luft i ytterfilter

    Jag tvättade ur mitt eheim 2028 för ca 9 månader sedan. De två senaste månaderna har det varit luft i det, vet inte varför. Nej, det är inte pga slarv då jag satte igång det. 2-3 gånger per vecka lutar jag på det för att luften ska komma ut och inte ha störande ljud.
    Nån som vet hur eller varför det uppstår luft/ gas i filtret?
    Bara lite nyfiken....
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    hmmmmm.....inte säker på detta MEN efter du rengjort ett filter, samlas det ofta luft i fickor i filtermaterialet. Allt detta får du inte ut när du sedan startar upp filtret igen. Luften vandrar, och samlar ihop sig igen, och det brukar ofta komma lite luft när jag lutar mitt filter!

    Annat svar kan JAG inte ge!!!

    Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Fabbo
      Användare
      • September 2003
      • 210

      #3
      Det är just det, jag vägrar tro att det är luft kvar efter 9 månader.
      Dessutom med tanke på hur mycket luft jag tömt ur det den senaste tiden.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Om det aldrig slutar komma luft kan det kanske vara så att det sugs in tjuvluft, mest troligt på sugsidan. Kolla där slangen sitter på utsugsröret och på locket. Använder du klämman som följde med eller har du slangklämmor på locket?

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • September 2003
          • 210

          #5
          Använder nog alla klämmor o sånt. Kan det bildas luft i filtret?

          Kommentar

          • Mattias Olsson
            Användare
            • September 2003
            • 328

            #6
            jag har haft liknande problem med luft i mitt 2028... med jämna mellanrum sprutade lite luft ut från filtret genom slangen och ut i akvariet (ca var 45:e min) så det bubblade och lät!

            det jag gjorde var att koppla loss alla slangar och ta loss dem från den delen som sitter till filtret och utblås/insug. Därefter satte jag dit dem igen så noggrant och hårt jag kunde.

            Efter det har jag inte haft några problem med luft i filtret. Min slutsat är att det läckte in lite,lite luft på insugs-sidan

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Förhoppningsvis en dum fråga, men du använder väl den stora pumpknappen på ovansidan för att manuellt pumpa igenom och trycksätta systemet? När mitt hostar är det alltid en ordentlig handtralla som är lösningen.

              Kommentar

              • Fabbo
                Användare
                • September 2003
                • 210

                #8
                Hmm, ska testa att lossa slangen o smörja in den o sätta en bättre klämma.

                Kommentar

                • Fabbo
                  Användare
                  • September 2003
                  • 210

                  #9
                  Jo, den stora pumpknappen är ju det bästa med 2028.
                  Annars tycker jag inte att det är nåt speciellt med
                  detta filter.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

                    #10
                    "Hmm, ska testa att lossa slangen o smörja in den o sätta en bättre klämma."
                    Jo, slangklämmor åtminstone vid locket är nog att rekommendera, men även vid utsugsröret.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...