är en av honorna en hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    är en av honorna en hane?



    för ett tag sedan fick jag 3 nubila ciklider av en herre på ciklid, 1 hane och 2 honor.

    en av honorna är lite vekare och lite blekare, den andra honan är större och lite mer randig, denn större honan är också mer "ciklidig" i sitt beteende med uppspärrade fenor och beteende.

    igår hittade jag ett nästan helt uppätet lik av hanen.

    jag har ingen aning om varför elelr hur, men han är död, givetvis kollade jag genast vattenkvaliten (alla värden är ok, ph nitrit osv) och vattnet luktar gott, inget nytt har introducerats i karet sedan jag fick dem förutom snäckor jag plockat själv, men de har kokats i en timme och skrubbas rena, detta var ett par veckor sedan.

    de har ätit bra, inte övermatas, jag har varit oerhört försiktig med matningen och gett dem omväxlande foder + levande.

    tempen ligger på 25 grader.

    pumpen är ok.

    vad är fel och vad har hänt?
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Jag tycker att det låter som en helt vanlig död. Dåliga gener eller något liknande. Men är ganska säker på att det är en naturlig död. Har du några andra fiskar i karet?
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • LadyTiera

      #3
      ja, en julidochromis och en ancistrus förutom de 2 nubila honorna. sitter på helspänn och tittar efter sjukdomstecken.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Victorier har en viss förmåga att dö helt oväntat, men då är det ju oftast fråga om slagsmål .... nån gång har jag vart med om fisk som fastnat bland stenar. Annars kan det ju vart gräl mellan ancistrusen och nubilan.

        Kommentar

        • LadyTiera

          #5
          nja. min lilla ancistrus håller sig ur vägen. men honan som är den starkaste var nästan kolmörk idag och den jagar den andra rejält.

          kan misstänka att hon har klappat på honom efter att ha blivit trött på att bli hunsad eller något.

          Kommentar

          • ante104
            Användare
            • November 2002
            • 21

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

            nja. min lilla ancistrus håller sig ur vägen. men honan som är den starkaste var nästan kolmörk idag och den jagar den andra rejält.
            Kanske långsökt, men kan "honan" vara en tidigare subdominant hane? Om den nu är nästan kolmörk så låter det som att den färgat ut när den tidigare dominanten försvunnit.
            Tyvärr ger det här inget svar på vad som var fel med den som dog, och jag beklagar förlusten.
            mvh
            /Anders L

            Kommentar

            • LadyTiera

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av ante104

              citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

              nja. min lilla ancistrus håller sig ur vägen. men honan som är den starkaste var nästan kolmörk idag och den jagar den andra rejält.
              Kanske långsökt, men kan "honan" vara en tidigare subdominant hane? Om den nu är nästan kolmörk så låter det som att den färgat ut när den tidigare dominanten försvunnit.
              Tyvärr ger det här inget svar på vad som var fel med den som dog, och jag beklagar förlusten.
              mvh
              /Anders L
              ven jag har tänkt den tanken..men den har ingen orange/röd färg på sina fenor...

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Låter ju uppenbarligen som det är en hane om den är svart.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Hur ser äggfläckarna ut då föresten ??? Är det bara en gul punkt eller är det en gul punkt med ytterligare en ring runt. För är det det senast kan du nog vara rätt säker på att det är en hane

                  Kommentar

                  • Larry Stockholm
                    Användare
                    • November 2004
                    • 343

                    #10
                    Inga problem Lady, du får nya fiskar när jag har möjlighet att komma förbi hemma hos dig.
                    Larry
                    Lasse Omfors

                    Akvaristiken går i vågor

                    Kommentar

                    • LadyTiera

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av endymion

                      Hur ser äggfläckarna ut då föresten ??? Är det bara en gul punkt eller är det en gul punkt med ytterligare en ring runt. För är det det senast kan du nog vara rätt säker på att det är en hane
                      den lilla honan har ingen äggfläck alls, den andra stora har två brandgula (små och brevisd varandra horizontalt längst bak på analfenan)

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Är dom oranga med en svart ring runt, så är det nog en hane .... förlåt min otydlighet. Är den mer gulaktig utan svart ring, så är det antagligen en hona. Vissa individer har knappt några äggfläckar alls, men annars brukar det vara så. Annars brukar honor max ha två äggfläckar och hannar två eller fler (åtminstone är det så på alla mina victorier).

                        Kommentar

                        • LadyTiera

                          #13
                          ser inget svart runtomkring, men hon är en oerhört dominant hona, så skall jag ge henne en hane måste han vara stor och tuff, hon har tagit över som lill-hitler i karet nu och sätter lilla honan på plats, den lilla får inte ta upp sina fenor alls, bara den stora som struttar runt och visar upp dem, jag misstänker att hon lider av penisavund

                          Kommentar

                          Arbetssätt...