Det är lugnt. Jag hade ingen större förhoppning om att lista ut exakt vad Excel innehöll.
Björklöv + akvarieväxter = sant?
Kollaps
X
-
-
-
citat:Ursprungligen skickat av defdac
Det är lugnt. Jag hade ingen större förhoppning om att lista ut exakt vad Excel innehöll.
(Nej, det säger inte mig nåt heller.)
Kommentar
-
citat:
Polycycloglutaracetal.
Här är en intressant teori från Roger S. Miller ang. enkla sockerföreningar som eventuellt läcker från växter som i övrigt är begränsade av vissa näringsämnen, främst kväve och fosfor:
Denna teori används dock "tvärtom" jämfört med Excel. Excel kan bara användas av växter, medans de sockerarter som växter läcker pga näringsbrister eventuellt kan ge alger övertag. Lite motsägelsefullt eftersom Excel ju påstås vara just en variant av det socker fotosyntesen skapar.
Kommentar
-
citat:Japp, dvs någon hemlig form av "Glutaric aldehyde"
Det rör sig i så fall om en ganska stor molekyl, så den borde ha problem att ta sig in i cellerna på en växt. Såvitt jag förstår så måste växten ha nån slags aktiv mekanism för att alls kunna ta upp ämnet. Fast jag spånar bara fritt nu.
Förresten, du känner till den gamla metoden för att framställa koldioxid i akvariet genom att tillsätta socker?
Erikthur har en scan av en artikel från 60-talet (tror jag det var) om det.
En annan sak du kanske skulle vilja ta en titt på i sammanhanget är Duplas halmfilter (som frisläpper socker), och produkten AZ-NO3 (som innehåller socker). <Och ignorera snacket om peroxid från de produkterna - det är nonsens.>
citat:Här är en intressant teori från Roger S. Miller ang. enkla sockerföreningar som eventuellt läcker från växter som i övrigt är begränsade av vissa näringsämnen, främst kväve och fosfor:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200106/msg00256.html
Det är också väl känt att det finns ett community av encelliga organismer som lever av läckta kolhydrater, och att åtminstone vissa akvatiska djur kan ta upp dem rätt genom kroppsväggen. T.ex. kan havsanemoner ta upp glukos ur det omgivande vattnet.
Däremot tror jag inte på att algerna skulle ha mer användning för växtens överskott än vad växten har. Kolväten är i stort sett gratis för algerna också, och de lider väl minst lika mycket brist på andra näringsämnen som växten gör, och läcker snarast mer än växten.
Utom cyanobakterier, förstås. De äter gärna kolhydrater.
citatenna teori används dock "tvärtom" jämfört med Excel. Excel kan bara användas av växter, medans de sockerarter som växter läcker pga näringsbrister eventuellt kan ge alger övertag. Lite motsägelsefullt eftersom Excel ju påstås vara just en variant av det socker fotosyntesen skapar.
Det kan eventuellt vara så enkelt som att Excel är en sötvattensvariant av AZ-NO3, dvs ett sockerbaserat bakteriefoder som får bakterier att reducera nitrat, frisläppa toxiner som dödar alger, och frisläppa CO2.
Kommentar
-
Japp det där med socker för att reducera nitrat har jag läst om titt som tätt på olika sajter.
Jag är helt övertygad om att det inte handlar just nitrat-reducering, vilket utesluter just AZ-NO3, eftersom det dels vore extremt korkat i ett växtakvarium (Seachem är det företag som är duktigast på växtakvarier) och dels så står det explicit att Excel har en järn-reducerande förmåga: Dvs en annan mikrob/reduktionsprocess med Fe+++ som elektronacceptor.
Kanske en sån här rackare:
Den verkar äta "citrate, fumarate, or malate". Är det någon form av organiskt kol?Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av defdac
Jag är helt övertygad om att det inte handlar just nitrat-reducering, vilket utesluter just AZ-NO3, eftersom det dels vore extremt korkat i ett växtakvarium (Seachem är det företag som är duktigast på växtakvarier) och dels så står det explicit att Excel har en järn-reducerande förmåga: Dvs en annan mikrob/reduktionsprocess med Fe+++ som elektronacceptor.
citat:Kanske en sån här rackare:
Den verkar äta "citrate, fumarate, or malate". Är det någon form av organiskt kol?
Järn- och svavel-reducerande bakterier är trendiga bland saltvattensakvarister, men jag har inte hängt med i svängarna där de senaste åren. Saltvattensakvarister skulle dessutom koncentrera sig på deras förmåga att göra om nitrat till kvävgas.
Lite intressant är dock att folk experimenterat med kalciumacetat (det man får om man neutraliserar ättiksyra med kalksten) som ett balanserat kalcium och koldioxid/bikarbonat tillskott till korallrevsakvarier, och de hävdar att de sett minskad algtillväxt med det.
Menmen, det enda rätta är väl att göra en litteratursökning på "polycycloglutaracetal" och "aquatic plants".
Kommentar
-
Oj, mycket spännande info
"polycycloglutaracetal" är ett påfund av Seachem, så man lär nog inte hitta något som direkt visar vad det är mer exakt.Kommentar
-
citat:"polycycloglutaracetal" är ett påfund av SeachemKommentar
Kommentar