Salvin ciklid??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tseppae
    Användare
    • March 2005
    • 104

Salvin ciklid??

Hej på alla glada
    Jag hade tänkt köpa ett par salvin ciklider..är det någon som vett hur dom är?? någon som har erfarenhet av denna vackra fisk???

MVH:Teemu
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

jag har haft salvini i 2 omgångar, mina erfarenheter är att de är rätt aggresiva o bevakar sitt revir rätt hårt. de är rätt rovgiriga o kan äta upp mindre fiskar. om du ska ha dem så skulle jag reka ett stort kar o med tuffa kompisar.

Kommentar

• tseppae
      Användare
      • March 2005
      • 104

Tjenare
      jag har ett kar på 500 liter måttena är 200*50*50 o den finns det guldsöms par,zebraciklider,fjärilsciklider o litte andra snälla fiskar som jag hade tänkt att flytta på litte senare...vad tror du skulle det kunna fungera?? vad skulle dom kosta ungefär??

Kommentar

• Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

i mitt fall så var mina salvini så aggresiva att de tom skrämde o fick guldsömmen att backa o stå o trycka. så jag vet inte om jag skulle reka. men det verkar ibland som fiskar är som andra djur finns snällare o elakare exemplar.

Kommentar

• sundelin
          Användare
          • October 2003
          • 234

Jag har en annan erfarenhet av salvini, mina går tillsammans med zebror, och mina små trimacs, tidigare även med oscars. Om man gämför aggressiviteten med zebrorna så ligger salvinin långt efter (än så länge iallafall) mina är lugna och snälla en hona har fått stryka med när hanen ville para sig men annars inget bråk.

Kommentar

• tseppae
            Användare
            • March 2005
            • 104

jag var i stora staden på akvarielagret och köpte 1 hane 2 honor för ungefär en vecka sen och hittils har det gått bra men man får väll se dom är ju små än så länge.. det brukar ju vara att barndoms vänner bråkar mest när dom blir äldre

Kommentar

• Styrsö
              Användare
              • November 2004
              • 343

Mina salvini hannar brukade inte vara särskillt agressiva. Vid lek så var de ok och tar ett rimligt revir runt kullen. Problemet var att när de slogs så trodde de att de kunde så ut hur kombatanter som hellst, e.g stora Labiatus eller liknande. Det har alltid slutat med att jag får ensamma honor kvar

Kommentar

• sundelin
                Användare
                • October 2003
                • 234

Min hane har inte bråkat med någon annan art men han har förbrukat 4 honor nu..... en hona kvar hoppas hon är bra på att gömma sig...

Kommentar

• INXS

I min erfarenhet ar dom ganska rovgiriga och tar latt kal pa mindre firrar men dom ar ocksa mycket skygga och gommer sig ofta.
                  Detta gor att dom inte ar bra som utstallnings fisk.

Kommentar

• sundelin
                    Användare
                    • October 2003
                    • 234

Honan har gömt sig sen sist jag skrev ligger mest bakom pumpen... tips på hur man ska fixa detta?

Kommentar

• tseppae
                      Användare
                      • March 2005
                      • 104

jag tänkte att du skulle bygga flera gömställen åt den stakars honan..Hur stora salvinin hade du nu??mina har växt på bra från 5-6 cm till 8-9 cm så man får väll se när dom börjar slås en så är dom lugna

Kommentar

• sundelin
                        Användare
                        • October 2003
                        • 234

Trimac hanen håller nog salvini hanen lugn nu... men honan gömmer sig hela tiden men hon verkar iallafall läka efter det sista misslyckade lek försöket.... har fixat fler gömställen men hon ligger bara uppe bakom pumpen...

Kommentar

Arbetssätt...