CO2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • May 2002
    • 390

CO2

Jag är pågång att köpa mig en co2 tub. Har tröttnat på jäst metoden. Jag har alltså redan en riktig reaktor och backventil. Lösningen jag tänkte använda vad en brandflaska 5/6 kg. De jag har snackat med tycker att mindre flaskor är knappt lönt. Plus att jag är snål. När
    det kommer till amaturen (reduceringsventil eller regulator) är jag mera osäker. Vad skall man köpa? Snackade med någon som hade köpt en amatur via via en tysk nätbutik för 500kr inkl nålventil. En annan skrattade åt det förlaget å sa att Dupla Delta är det enda vettiga alternativet. Jag tänkte nog hoppa över magnetventilen till att börja med för att få ned kostnaden.

Vet någon om en bra nätbutik som själer billiga noname amtaurer?
    Bransskyddsfiram där man kan få tag i flask, provtryck och i ordninggjord inom rimligt avstånd från Jönköping?

Någon via mess påpekade att brandflaska vad inget bra alternativ då inte AGA firmor tillåter att man fyller på de flaskorna? Hmm Vad brukar ni fylla på era flaskor billigast?

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • Mats
    • April 2002
    • 804

Hej Johan.
    Finns harald nyborg i Jönköping,undrar för jag köpte en Co2 armatur(för svets best.nr. 5872) för 500:-
    MVH Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

Jag är själv lite nyfiken på det här med kolsyretuber(brandsläckn.)
      Man sparar alltså pengar på att köpa en brandsläckare än att fylla på
      CO2-flaskan? Jag använder själv CO2 till att sänka pH med,så för mej spelar det ingen roll om produkten är CO2 eller H2CO3(kolsyra).
      Har någon kollat upp om det är enbart kolsyra i tuberna,så att det inte finns andra kemikalier också?

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

citat:Ursprungligen skickat av Johan1

Jag är pågång att köpa mig en co2 tub. Har tröttnat på jäst metoden. Jag har alltså redan en riktig reaktor och backventil. Lösningen jag tänkte använda vad en brandflaska 5/6 kg. De jag har snackat med tycker att mindre flaskor är knappt lönt. Plus att jag är snål.
        Är du snål för att du väljer en större och dyrare flaska? Halvretorisk fråga. Bra val hursomhelst.

citat:
        Vad skall man köpa? Snackade med någon som hade köpt en amatur via via en tysk nätbutik för 500kr inkl nålventil.
        Det tror jag inte på. Det billigaste hittills är regulator+magnetventil för 800:- från www.aquaristik.net

(Regulator="Armatur")

citat:
        En annan skrattade åt det förlaget å sa att Dupla Delta är det enda vettiga alternativet.
        Han visade därmed sin totala okunskap. FÖrmodligen hade han väl själv köpt Duplas och vill därför inte tro att man kan få samma pryl till en bråkdel av priset. Sånt sviiiiider =)

citat:
        Jag tänkte nog hoppa över magnetventilen till att börja med för att få ned kostnaden.
        Tja. Man kan ju alltid sätta timer på reaktorn istället, men du är snål kanske det känns lite dumt att slösa bort halva CO2-flaskan.

citat:
        Någon via mess påpekade att brandflaska vad inget bra alternativ då inte AGA firmor tillåter att man fyller på de flaskorna? Hmm Vad brukar ni fylla på era flaskor billigast?
        AGA-firmor fyller bara sina egna flaskor och du får aldrig samma flaska med dig hem och dessutom är dom dyra.

Det är smuttare att göra som alla andra CO2-nissar (paintball, krogägare, akvarister) och gå till den lokala brandfirman där dom fyller på din tub medans du väntar.

citat:
        Man sparar alltså pengar på att köpa en brandsläckare än att fylla på
        CO2-flaskan?
        En brandsläckare är en CO2-flaska.

citat:
        Jag använder själv CO2 till att sänka pH med,så för mej spelar det ingen roll om produkten är CO2 eller H2CO3(kolsyra).
        Om gasen går i en ledning ner i akvariet (vilket den alltid gör) är det CO2.

citat:
        Har någon kollat upp om det är enbart kolsyra i tuberna,så att det inte finns andra kemikalier också?
        Gasen används inom matbranchen, så duger den till dig duger den till akvariet.

http://www.defblog.se

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Defdac är ju insatt i ämnet men jag tror att det var två saker som missförstods. Jag tror att Mr Fish frågade om det var lika dyrt att köpa ny flaska som att fylla på och svaret blev att en brandsläckare är samma sak som en CO2-flaska. Förvisso, men med min tolkning av frågan så är svaret nej: ny sexkilosflaska/tub kostar 600:- och påfyllning 150:- (t ex i Tumba).

Det andra var angående slopandet av magnetventilen. Vad många inte förstår så är det magneten som är intressant och inte ventilen. Det handlar alltså om en "on/off-knapp" kopplad till en givare. Den stora vinsten man gör är om givaren är en pH-controller. Om man kopplar timern mot reaktorn utan magnetventil eller synkat med belysningen spelar ingen roll (om man inte vill ha CO2-tillförsel på andra tider en belysningen). Slöseriet blir om man inte har koll på pH-värdet. T ex kommer du aldrig under 5,8 enbart med hjälp av CO2, resten "går till kråkorna".

Kommentar

• Johan1
            Användare
            • May 2002
            • 390

Vad som är problemet för mig är inte vad jag skall ha utan mera vad hittar jag en bra brandfirma? Namn på firmor etc? Vad letar jag efter i gulasidorna?

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

De brukar kalla sig typ brandskyddsfirma, kan vara lite knepigt att hitta. Börja med att ringa någon brandstation så kanske dom kan slussa dig vidare. Andra målgrupper med samma behov (CO2) är t ex hobbyölbryggare eller svetsare, det kanske oxå kan vara till vägledning. I mitt fall var det "en gubbe" som klamrat sig kvar i en nedlagd brandstation genom att sälja lite olika typer av kringprodukter inom hans i övrigt ej längre efterfrågade kunnande.

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

En bra brandfirma har egen CO2-depå så dom kan fylla medans du väntar, så inte dom i sin tur skickar sina tuber vidare vilket kan bli dyrt och medför tråkiga vänteperioder.

Kommentar

• Johan1
                  Användare
                  • May 2002
                  • 390

Jag funderar på att köpa
                  Druckminderer mit 2 Manometer + Nadelventil
                  Magnetventil 220 V für CO2 (ab aqualine)
                  från www.aquaristik.net

Totalt
                  48+42= €90 ca 801kr plus frakt

Sedan köpa en 5 till 6 kg brandflaska, som man ber dem tabort stigarröet, måste den borras om också. Plus att den skall trycktestas.

etc

Låter det bra?

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1842

Bra val!
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

Tackar för hjälpen Kalle-Maja och Defdac ! Jag är fortfarande förbryllad över en sak: Det är alltså koldioxid i brandsläckarna
                      och inte kolsyra. Finns det båda sorterna eller kallar man helt sonica koldioxidtuberna för kolsyretuber i "folkmun"?
                      Hälsn. Patrik

Kommentar

• defdac
                        Användare
                        • April 2002
                        • 865

citat:eller kallar man helt sonica koldioxidtuberna för kolsyretuber i "folkmun"?
                        Precis.

Kommentar

• janne dansk
                          Användare
                          • April 2004
                          • 140

köpte en regulator till o2 på lokala järnaffärn för ett par va sedan ,betalade 700 kr den funkar utmärkt,en mecman magnetventil för luft fick jag av en kompis som jobbar som repatör på swedisc match
                          mvh janne
                          200l 1000l på g
                          <b>
                          Min Zoon</b>

Kommentar

• Johan1
                            Användare
                            • May 2002
                            • 390

Okej. Jag har hittat en brandfirma som kan bygga om flaska. Problem med alla branfirmor jag har ringt runt till i Jkpg är att de inte har någon egen CO2-depå. Han tyckte jag skulle ha två flaskor. Hmm ökar ju kostanden endå mera. Han gav mig ett pris om

500kr Flaskan (6 kg)
                            270kr Testning
                            456kr På fyllnad
                            ---------------------------
                            1226 (plus moms)

Man börjar fundera lite är inte påfyllnadskostnaden hög? Hur vet man att man får en godkänd flaska som man kan åka å fylla på någon annan stans?

Infattningen av regulartorn är det standard eller måste man borra om flaskan etc?

Kommentar

• Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

Ja det lät ju lite dyrt. På min firma får du en nypåfylld flaska, omlackad och provtryckt för 600:-, påfyllningen för 150:-, inkl moms. Hade jag haft bil hade jag kunnat ta med en flaska till stämman men nu har jag inte det. Det är ju möjligt att det är de priser du nämner just i din trakt. Kanske nå´n annan kan köpa åt dig och ta med, om du skall dit förståss.

Kommentar

Arbetssätt...