Utblås!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Utblås!

Har precis borrat håll för utblåsen (BTN-moduler) till mina 2 ytterfilter (Eheim 2080). Är dock inte riktigt nöjd med det ena hållet, tänkte borra ett nytt och sätta igen det andra med delen som blev kvar från det första hålet och silkona fast den. Någon som gjort detta på något annat vis eller?
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

vad var problemet med det hålet du borrade....riktning...???

Vänligen Deathdealer

Ps. Jag skulle arbeta med det hålet du gjort, om det är så att riktningen inte blev hundra, så kan du säkert kompensera detta på något sätt istället för att göra fler hål i bakgrunden!!!
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Gäst

Japp Death, det är riktningen jag inte är riktigt nöjd med! Sitter lite för högt upp samt att den kanske blev lite väl mycket riktad uppåt (vill ha så bra syresättning/cirkulation som möjligt).

Kommentar

• deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

sikkan; då tror jag inte du ska borra ett nytt hål! Jag la ett av mina utblås ca 3-4 cm från ytan, och jag tror att det kommer bli kanon (gillar oxå kraftig ytcirkulation). Om det är så att du fått riktningen fel dvs vinkel mot ytan, förök då istället fila ner denna, och fyll på med silikon istället för att försöka borra ett nytt! Tony sa att rådagruset var väldigt likt bakgrundsfärgen...så när du silikonar fast slangen, tryck i grus i silikonet.....

Jag är INGEN expert på något sätt vad det beträffar detta (Tony instämmer säkert *asg*)...men det var mina tankar Sikkan!

Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

Eftersom modulerna är ganska så tjocka så funkade det iaf. för mig att borra utifrån i samma hål fast i en annan vinkel så det blev två ingångar från insidan och en utgång som syns i karet...
          //Niklas

www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

Niklas; PRECIS min tanke *ler*

Deathdealer

Kommentar

• Gäst

Det har ni rätt i boys, ska testa att borra i samma hål utifrån i en annan vinkel. Tack för hjälpen!

Kommentar

• WhiZpEr
                Användare
                • July 2004
                • 103

men är det 3-4cm under ytan som gäller för utblås eller ? vilken vinkel skall det ha ?

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

WhiZpEr; du, jag tror det är en smaksak. Ju mer du riktar utblåset mot ytan och ju närmare ytan - destå kraftigare ytcirkulation dvs genomluftning av vattnet....
                  Alla fiskar föredrar uppenbarligen inte kraftig cirkulation i vattnet, men jag eftersträvar pesonligen så kraftig "ytcirkulation" som möjligt! Men det kan räcka med att du sätter utblåset parallelt med vattenytan för att du ska få bra cirkulation, det kan ju blir lite "porlande" i karet, som vissa kanske tycker är störande!

Så - vinkel = smaksak! Det finns inga bestämmda mått, och det kan säkert inte bli fel.

Deathdealer

Kommentar

Arbetssätt...