Blind fisk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #16
    MEN.....detta leder ju oavkortat till den diskussion som vi har haft tidigare om INAVEL.....!!!
    Då MÅSTE det vara så att om man köper VF (eller F1), så borde detta förhindra denna effekt?????

    Eller.....???


    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #17
      Mjo, det är klart. Men en mer intressant fråga är ju hur många generationers inavel det krävs för att det skall dyka upp frekventa missbildningar.
      Tony Englund

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #18
        Tony; sant! Men för min del är det ju bara de fiskar som jag STARTADE med...hänger du me? Jag har inte en aning om hur många generationer som ligger bakom dessa firrar?!?!?

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #19
          Nej, det förstår jag . Det jag menade var att det vore intressant att veta om det krävs 4 eller 400 generationen innan problemet dyker upp. Jag vet ju tex att mina otroligt fina rödzebror är inavlade i åtminstone 3 generationer och ger fortfarande extremt fin avkomma.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • February 2005
            • 734

            #20
            Jag har faktist haft 3 st blinda fjärilciklider en gång, alla 3 kom från samma kull.

            Strax efter att jag gjort samma sak som du sa med handen så avlivade jag dom små liven

            Men jag har 4st kvar från den kullen och dom mår prima.
            Två st leker just nu så vilken dag som helst så är de bubbel i grytan igen

            // Peter

            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #21
              Det är ju bara att fortsätta inavla & avliva de fiskar som saknar pupill, så rensar man rätt snart ut (just detta) anlaget ur populationen. Anlaget finns även hos de vilda fiskarna, det är bara det att trasiga/recessiva gener (som detta säkert är) oftare blir i dubbel uppsättning när man inavlar.

              Vill du slippa se karaktären nån fler gång, så ta in några fiskar ur en annan lekgrupp. Behöver inte vara vf eller f1, det går bra med andra inavlade akvariefiskar bara de inte är nära släkt med dina.

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #22
                Ang.Lustig avkomma,så kan jag nämna att jag för en tid sedan upptäckte
                att en Ps.Greishakei varit på en M.Msobo-hona.Avkomman blev "gäddföda",men tre av ynglen sparade jag.De var för speciella för att bli mat; de var nämnligen "äkta" albinos.-skit läckra i färgen!
                Då jag aldrig lyckas att sönder odla någon art(än),så kan man ju undra varför den dök upp vid korsningen? Är det kanske enklare att
                få fram albinos om man korsar arter? -Mr.Fish-

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

                  #23
                  Mike_N; har presis "soplat" ett par, och sen blir det några til ur andra karet i morgon! Men eftersom jag inte vet hur sjutton jag ska komma över fiskar som INTE är besläktade med mina....så får jag väl sätta ut en annons efter dessa! *ler*

                  Tack för all hjälp!

                  Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...