Blind fisk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    Blind fisk???

    Döm av min förvåning när jag satt och tittade på mina yngel, och när jag plötsligt upptäcker att en av firrarna inte simmar omkring som dom andra (barnen och leker)...
    När jag tittade närmare, så är pupillen på fisken VIT! Äsch, tänkte jag, inbillning, men så för att testa slängde jag upp näven vid glaset framför fiskarna, och ALLA reagera utom just denna fisk!

    Någon med samma erfarehet??

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Han/hon kanske bara är närsynt *ASG*, gå till optikern och skaffa linser till stackarn [:p].

    Nä, kan inte påminna mig att jag varit med om det någon gång...

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      Belgarath (Eddings); tycker det är hur skumt som hellst...eftersom jag inte fattar hur fisken kan ha överlevt????

      Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        Det är ju en grottfisk såklart ! (spola ner freaket)[B)]

        Kommentar

        • Kenneth.larsson
          Användare
          • February 2005
          • 40

          #5
          Det finns ju bilnda arter så det är väl inte såå skumt
          har 4 akvarium

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Nä, just grejen med att den överlevt är ju skummare än att den är "blind" nästan..vet i.o.f.s. inte hur stora dina yngel är men är det så att den gått ett tag utan gulesäck oxå så, men han har kanske luktat sig till maten då...bara nu inte du har fått nått svampskit i burken..

            Kommentar

            • Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

              #7
              I en Frontosa-kull fick jag en enögd stackare en gång. Jag tänkte håva upp eländet direkt men frugan klagade högljutt och tyckte att han skulle få vara kvar. Han fick av henne namnet Vidar (är inte det ett värre straff?) och han åt och växte som alla andra så de verkar klara sig även med lite handikapp. Se på Nemo t ex.

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                Ska göra mig av med stackarn...plus några till som man ser har lite skumma "sidor"...
                Tycker det är grymmt svårt ibland att avgöra VILKA som ska "spolas"...


                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

                  Ska göra mig av med stackarn...plus några till som man ser har lite skumma "sidor"...
                  Tycker det är grymmt svårt ibland att avgöra VILKA som ska "spolas"...


                  Deathdealer
                  Jag tycker att du enbart spolar de med synbara defekter!
                  -Mr.Fish-

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag skulle också ha bort den, men...
                    ...mjölkiga linser är nog inte ett medfött fel, utan sjukdom.

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      #11
                      Mike; nejjjjjjj...vadå för sjukodom *orolig*.....vet du /ni något om detta?
                      Fick ett mail en en poalre som hade fått från kullen, och han hade upptäckt samma sak på några???

                      Verkar som det har gått rejält fel med en kull???

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

                        #12
                        det kan också vara så att fisken har snuddat vid ögat på en vass sten eller liknande , då kan det bli grå-vitt mitt över puipillen. Ibland så läker det. Det sysn ofta på arter med stora ögon som Opthalmotilpia nasuta och ventralis från Tanganyikasjön.

                        Det kan ju också vara en sjukdom men hos mig har det aldrig drabbat någon annan fisk än de med stora ögon som lätt får "grumligt öga".
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #13
                          Deathdealer: sök på "cloudy eye" så hittar du rätt mycket.
                          Orsakas oftast av dåligt vatten (tydligen), men kan även bero på infektion av en mask, olika näringsbrister, och vildfångad fisk får ibland cloudy eye pga att de badas i för starka antiparasit-bad. Det positivaste man kan säga är väl att det ofta går tillbaka om fisken får bra betingelser.

                          Jag hade "cloudy eye" på två små barber jag köpte, och det har visserligen försvunnit, efter två månader, men de verkar ha fått permanent nedsatt syn.

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

                            #14
                            I detta fallet är det inte cloudy eye utan en medfödd defekt. Vad det i sig kan beror på vettetusan, men det är varken fysisk skada eller sjukdom. Ynglena saknar helt enkelt pupillen.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              Åhfan? Avsaknad av pupill är en inavelsdefekt - har bara sett det på zebrafisk förr.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...