dubbla tuggande golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    dubbla tuggande golden

    Halloj,
    Flyttade akvariumet till en ny plats i rummet i förrgår och vips fick mina golden glädjefnatt av miljöombytet. Igår när jag kikade in fick jag se två stycken tuggande honor med "yngelhakor". Frågan är vad jag gör nu. Jag har nämligen bara ett yngelkar. Kan jag flytta bägge honorna till ett och samma yngelkar eller bör man separera dem???
    Kommer det annars att bli probelm när det är dags för spottning?

    mvh
    moori
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Loket65
    Användare
    • September 2003
    • 176

    #2
    Jag tycker att om du inte har yngelkar åt båda, så låt den ena spotta i det stora karet och ta bara hand om ynglen efter den andra. Jag hade valt att behålla ynglen efter den hona som ser "bäst" ut/ den större av dem.
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

    http://www.orumsnygard.se

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

      #3
      Du har cirkus 3 veckor på dig innan de små ska ut,om du kan ha båda i samma?...ja..ordna ett varsit krypin för dom,samt lite rösen med sten så de har nånstans att spotta,om de skulle stressa varann kan du ordna med avdelare,men hur stort är det?Beroende på hur stora honorna är så ger dubbla kullar en hel del yngel.

      Kommentar

      • aquanord
        Användare
        • January 2005
        • 373

        #4
        "Yngelakvariet" är på ca 60-70 liter. Man skulle ju iofs som du säger dela av det karet till 2 st. Frågan är hur man gör det enklast??
        simma lungt...
        ------------------------
        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
        Umeå akvarieförening
        ------------------------

        Kommentar

        • Loket65
          Användare
          • September 2003
          • 176

          #5
          Köp en bit filtermatta och kläm ner i mitten.
          Den som äter lever får sej
          *Magnus*

          http://www.orumsnygard.se

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • November 2004
            • 572

            #6
            såga till botten på en bröd plast back,en förutsättning är att rutorna är små nog att hindra honorna att simma igenom förståss:-),men frågan är om det är nödvändigt,med tanke på karets stl.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              Jag har försökt att få goldens att "spotta i karet" och det är väldigt svårt, de håller dem mycket länge. När de väl släpper dem är honorna oftast så magra att de inte går att mata upp igen.

              Jag förlorade två riktigt guldgula honor på grund av detta, de honorna gav ca 20 yngel/gång. Så har ni inte möjlighet att låta dem spotta i eget kar töm ut ynglen för de kommer inte att släppa dem i det stora akvariet.

              Men som Magnus sade, sätt en bit filtermatta i mitten av karet så kan du låta båda honorna spotta i var sin del och i lung och ro!
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • aquanord
                Användare
                • January 2005
                • 373

                #8
                Ok, det får bli en filtermatta eller liknande. De honorna som tuggar är riktigt riktigt guldgula och fina och den hanen som jag misstänker skulle åka dit på ett fadersskapstest i det här fallet är bland de snyggaste goldenhannar jag någonsin sett så jag hoppas verkligen på de här kullarna
                simma lungt...
                ------------------------
                www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                Umeå akvarieförening
                ------------------------

                Kommentar

                Arbetssätt...