Choklad ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn Duzäll
    Användare
    • February 2004
    • 47

    Choklad ciklider

    Vi har precis fått lek av ett par Chokladciklider. Det ligger en stor "romkaka" på en rot som dom vaktar hela tiden. Hur länge tar det innan larverna kläcks ?

    Någon som har erfarenhet av detta. Har tyvärr ingen bild ännu av romkakan.
    Björn
    bjorn@duzall.se
  • Björn Duzäll
    Användare
    • February 2004
    • 47

    #2
    Eftersom ingen har svarat ännu så kan jag berätta att romkakan försvann för ett par dagar sedan. Jag upptäckte snabbt ett litet hål på roten som var fylld med sprattlande "larver". Dessa små har nu börjar röra på sig mer och mer. Föräldrarna vaktar dessa växelvis.

    Vore intressant om någon kan berätta lite vad som brukar hända nu, förutom att de små blir uppätna.
    Björn
    bjorn@duzall.se

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Hehe... mitt par lyckades aldrig komma förbi stadiet med "wrigglers". Hade för mycket hungriga nattvandrare i karet.
      Snart så blir de frisimmande och då måste du berätta vad som händer.


      Anders L

      Kommentar

      • Björn Duzäll
        Användare
        • February 2004
        • 47

        #4
        Lovar att berätta vad som händer, vi har ju en del andra djur i burken också, hantlarna leker nu igen (för 5 eller 6 gången ).

        Björn
        bjorn@duzall.se

        Kommentar

        • Björn Duzäll
          Användare
          • February 2004
          • 47

          #5
          Kom hem idag från en liten resa, min sambo visade direkt hur de små nu blivit frisimmande. Föräldraparet är just nu ute och vallar dem och bevakar allt som kommer i sin närhet. Det är en helt fantastisk syn. Hoppas att det håller i sig nu bara.
          Björn
          bjorn@duzall.se

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #6
            mitt chocklad par fick frisimmande 3 --4 gånger, dommgick med ett lek par scalarer och ganska många tetror. Som längst kom dom in på 4 - 5 dagar med frisimmande yngel sen krockade dom med det lekande scalare paret och ingen ville vika av så det vart tetra mat av dom flesta medans lekparen slogs om vem som skulle ha platsen.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Björn Duzäll
              Användare
              • February 2004
              • 47

              #7
              Upptäckte även att hantlarna äntligen har lyckats i sin lek, så nu är det frisimmande hantelyngel i andra änden av akvariet.
              Björn
              bjorn@duzall.se

              Kommentar

              Arbetssätt...