If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Sen så skapar man nog själv en bild av att det är töntigt...
Exakt! Nar folk har kommit pa besok hos mig, aven i den kansliga 16 arsaldern sa har jag visat upp mina balla akvarier och sjalvklart har alla tyckt att de varit tokballa. Multissar som jagar bort stora fiskar, prinsessor som tar hand om smasyskon, stora "fula" malar osv. Det handlar om hur man marknadsfor sin hobby.
Visst är det töntigt med akvaristik men som det är sagt ovan så är det inga andra än dom som har behov av att hävda sig som bryr sig. Och tycker man det är jobbigt i skolan så undrar jag hur dom vet att du sysslar med akvaristik? Jag brukar inte direkt sätta mig ner med kompisarna i skolan och skryta om att mina frontosor nu vuxit en hel centimeter till och mår mycket bättre sen jag byggde en större grotta åt dom =)Om man bryr sig så är det ju bara att sila snacket lite för ärligt talat, om man släpar hem en kompis och det står ett snyggt inrett kar med några läckra ciklider i vardagsrummet så är nog inte den första reaktionen att han börjar skratta åt dig. De som sett mitt kar har hittills bara kommit med positiva kommentarer och så länge man klarar att lämna det där och inte snacka på i en timme med latinska namn och konstiga uttryck så är det ju lugnt.
Tönthobby???.....neppp.....ta ett gäng FULLVUXNA män som springer och jagar en rind boll och försöker sparka in den i en korg???? VAA?????
Eller någon som står och vaxar en bil och pratar med den???? - megatöntigt i mina ögon *asg*
Nej, för att inte komma ifrån ämnet, alla har olika intressen, jag har inte fått känslan av att NÅGON uppfattar min hobby som töntig, tvärtom, många blir avundsjuka för att man överhuvudtaget har en hobby/intresse! Det ser (oftast) väldigt vackert ut, när man sedan ger dom lite mer information om t.ex Malawisjön, hur stor den är, hur fiskarna lever och leker, och hela familjen står och förklarar....blir folk oftast imponerade (och avundsjuka *asg*)....så töntigheten sitter bara i huvet på en själv eller den tok som inte fattar eller kan uppskatta det fina med ett kar!
Min syn på det hela!!!!
Må gott och lev väl - Deathdealer har talat!
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
Som sagt, jag har haft akvarium sedan 1977 (da jag var 6 ar) och jag har hittills inte traffat pa en enda manniska som verkligen tyckt att akvarier ar tontiga. De som sagt det har gjort det av andra orsaker och det skulle lika garna kunnat vara mina klader eller min frisyr.
(Nu borjar det narma sig overkill, men jag startar just nu krig mot akvaristers uppfattning av sin hobby som tontig!)
Hej!
Personligen tycker jag att denna hobby är helt underbar,den ger mycket både till den ytte och inre människan.Jag är stolt att vara akvarist.MVH Ann-Mari
Ni har absolut inte samma erfarenheter som mej. Men jag har ju iofs inte några ballla ciklider utan bara lite tråkiga svärdbärare i ett lamt 60 liters kar.
Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
Visst är det sant att det är man själv som tycker att det är lite töntigt och därmed får andra att tycka att det är töntigt också. Tycker man att det är tufft med akvarier så tycker troligen ens omgivning det också.
Och om man jämför akvariehobbyn med min andra hobby så är det milsvid skillnad i coolhet. Min andra hobby är att skapa egna språk, så kallad conlanging (CONstructed LANGuage).
Redan Tolkien kallade det för "The secret vice" och det är nåt som hänger kvar i många conlangers. Språk är otroligt känsligt för vissa verkar det som. Skapar man egna språk så ses man som en varelse från yttre rymden, eller nån sorts galning. Oavsett varför man gör det. Mitt språkskapande var nåt som jag höll tokhemligt i många år, innan jag hittade en rätt stor community på nätet med likar.
Idag har jag inget emot att säga att jag skapar egna språk. Så att jag är akvarist är i jämförelse *definitivt* inget jag håller hemligt.
Och Daniel,det finns nog åtskilliga guppytöntar därute med tatueringar lite varstans,det är väl inget märkvärdigt med det?
Visst finns det det! Undertecknad är en själv...
Vad jag menade var att biker-metal-looken bryter mot stereotypen, den bild som de flesta oinsatta ser framför sig när de hör ordet akvarieförening. Det är verkar vara sammma bild som jag ser framför mig om någon säger att de ska på ett möte för att byta frimärken. Och den bilden är naturligtvis lika felaktig... eller är den verkligen det
Ni har missuppfattat mej. Jag tycker absolut inte att akvaristik är töntigt. Jag tycker att det är skit fräckt! Men det verkar som om andra tycker att den är töntig..
Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon
Nä efter OC (som säkert är ett tönt program enligt vissa) ska jag skriva vad jag tycker..men nu bänkar jag mig framför dumburken i stället för karen för en gångs skull...
Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
Där jag bor finns inga föreningar och jag känner inte till någon som håller på med Ciklider och mina vänner spyr snart på mitt fisk snack, då är detta forum min tillflyckts ort. tur att det finns!!
Tönt? nej!! Nörd? oh ja!!!
Alla hobbies betecknas väl ganska ofta som töntiga/nördiga av de som inte har interesset själva..så får det gälla knyppling, bridge, bygga modellflygplan eller vad det nu är..och som framförts på tråden redan ett par gånger, WHO CARES !!! Jag är bara jäkligt glad att jag trillat dit igen efter många års bortavaro från akvaristiken, det känns bara så jäkla rätt nu igen . Och får man nu sno utav ett känt mejeriföretag här i Sydsverige (vet att detta med upphovsrätt har varit uppe härinne..men det skiter jag i för här "modererar" jag i en snodd text) så säger jag så här.... "Akvarister är liksom en egen ras, precis som rörmokare och föräldrar"
Kommentar