anlis färgkarameller(tetror)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

anlis färgkarameller(tetror)

Har du(ni) fakta om dessa?Djupt impad av dom...Har aldrig sett dem till bud i mina trakter...namn,stl,äter växter?,ja allt liksom..
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

kul att du blir attraherad av dom, Hutti!

Har 5 st Semaprochilodus taeniurus/insignis (nåt av dom är det).
    Populärnamn är Flag tail, Charming Phoenix och Fei feng. Skall finnas i enorma stim i amazonas, tror att den leker uppströms typ lax men kan ha fel.
    Skall bli ca 30 cm vad jag har hört, mina är kanske 20 cm nu (de största). Har växt rätt fort på de år jag har haft dom. Äter Jumbo Hokari pellets... som de läppjar i sig. De står ofta och "läppjar" och ser dumma ut, sen får de spatt och jagar runt med varandra.
    Hypersnabba och hoppar lätt en meter ur karet. Otroligt tåliga, en hoppade ur och ramlade långt in i gargaget, och när jag fick tag på den såg den för rackig ut... grå om ögonan och fjällad. Två dagar senare så såg den ut som ny!!
    Flyttar sig precis så mycket som behövs så att inte trimacen skall bita dom... crazy fisk.
    Äter inte växter
    Allt jag kan komma på nu...
    Anders L

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

dom käkar genom att beta bland alger också, å det är itne alger dom är ute efter utan diverse kryp som gömmer sig där i.

Väldigt populära i asien som akvariefisk och i USA också om ja inte kommer ihåg fel, grymma är dom fei fengarna.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

Det låter ju som den är ypperligt sällskap till griniga ciklider i stora kar....Hur är det med färgerna då?Bleknar dom med åldern?

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

Fishbase listar att deras diet är "Detritius" vilket betyder "slask/slam"?

Iallafall så kommer alla anlis Fei Fengar från en sändning som kom in på leasing för lite mer än ett år sen.

De är visst inte odlade i fångenskap (pga deras lekbeteende som Anli srev om) och ganska känsliga att fraktas som små och därför alltid dyra ut till kund. Va gav vi för fei fengarna på leasing anders? 200:-/st eller nått va?

De skall antingen hållas ensamma eller i grupper, håller man 2 eller 3 är chansen för dödsmobbing ganska stor.

Precis som gosatta säger så är den populär i vissa delar av Asien, det är en av tre lyckofiskar man ska ha i en treenighet. Dragon, Tiger, Phoenix (arowana, datnoides, charming phoenix).

Stora exemplar kan på rätt marknad inbringa en rejäl slant.

En av administratörerna på Aquaticpredators.com, melissa, berättar dock om en incident där hennes största (30cm) fei feng skall ha sugit slemlagret av en stor silver-arrowana så att den dog. Många amerikaner avråder från att hålla fei feng med rockor och arowana pga detta, tydligen ganska vanliga, fenomen. Nått som du behöver hålla koll på Anli!
          fish r friend

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

Jo min va ju flera gånger på scalarerna på sidan när det var mat. Dock sågden inte ut att vara ute efter något "fiskslemm" utan försökte mer käka räkmix med sina icke räkmix anpassade läppar =)
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

En av administratörerna på Aquaticpredators.com, melissa, berättar dock om en incident där hennes största (30cm) fei feng skall ha sugit slemlagret av en stor silver-arrowana så att den dog. Många amerikaner avråder från att hålla fei feng med rockor och arowana pga detta, tydligen ganska vanliga, fenomen. Nått som du behöver hålla koll på Anli!
              Haha.. tycker faktiskt att det låter som en skröna , de har aldrig varit i närheten å försökt läppja på några andra än sig själva... men vem vet. Ser jag det så hojtar jag till
              Anders L

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

citat:Ursprungligen skickat av hutti

Det låter ju som den är ypperligt sällskap till griniga ciklider i stora kar....Hur är det med färgerna då?Bleknar dom med åldern?
                Inte mina än i alla fall...
                Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

Hutti: de ändrar mera kroppsform än ändrar färg. Från att se smått groteskt konstiga ut med stort huvud å stor ryggfena på liten kropp, så blir kroppen mera sill-lik och huvud å ryggfena mer proportionerlig.

Här ser man tydligt skillnad på ungdjur å vuxet djur (S. taeniurus)
                  fish r friend

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

strålande daniel...precis det jag var ute efter..

Sen det där med slemsugandet verkade lite intressant..kanske nått naturligt tilltugg i naturen som fisk i kar har svårt att försvara sig emot??(flykt).

Kommentar

• skorpio
                      Användare
                      • October 2004
                      • 244

Tja Anli...jag få instämma...tycker dina Fei Fengar är kanooon läckra
                      gillar dom skarpt.....verkar vara helsköna små prylar ju.
                      Är ju en fördel som du skriver att dom skippar att tugga grönt oxå....ja kan bara gratta till ett bra köp och val Anli...snygga som faan..............................Moss

Kommentar

• Nyllet90
                        Användare
                        • October 2004
                        • 1133

Anli: I vilken film har ditt citat varit en replik? Fan jag känner igen det?
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• anli
                          Användare
                          • March 2003
                          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

Anli: I vilken film har ditt citat varit en replik? Fan jag känner igen det?
                          Dirty Harry förstås!
                          Anders L

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Daniel Odell

Hutti: de ändrar mera kroppsform än ändrar färg. Från att se smått groteskt konstiga ut med stort huvud å stor ryggfena på liten kropp, så blir kroppen mera sill-lik och huvud å ryggfena mer proportionerlig.

Här ser man tydligt skillnad på ungdjur å vuxet djur (S. taeniurus)
                            Skulle var kul att se en bra akvariebild på ett stort exemplar!
                            Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

Här är en 15" (37cm!!!!), FÖ den av melissa omtalade slemsugaren:

fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...