Nitrat kontra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Nitrat kontra fiskar?

    För att få växterna att trivas "sk-ar" man ju ner vattnet med nitrat (KN03).Hur klarar fiskar som är känsliga för nitrat egentligen detta t.e.x Discus och Scalarer?Är dom doser man slår i av KN03 skadliga för dessa firrar?Blir det en kopromiss mellan växter eller fiskar?Köpte Scalarer i lördags och dom flämtade vid ytan tills jag bytte vatten igår.Tyvärr har jag inte skaffat KH2P04 och KN03 test än men övriga värden var OK.Kan det ha varit nitratet.Kör hårt med gödning just nu,vilket innebär fulldosar varje dag,växterna trivs och i princip noll alger.Hur gör jag bäst nu när det äntligen växer bra?Ska jag byta 50% fler gånger i veckan och fulldospulsa varje gång som vanligt?Känner att jag in i det längsta vill undvika att välja mellan växter eller firrar.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1834

    #2
    Visst finns det växter i de miljöer dina fiskar kommer ifrån.

    Altså är de nivåer nitrat som växterna behöver inte skadliga för fiskarna.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • November 2002
      • 571

      #3
      att planlöst hälla i saker som förändrar vattenvärdena utan att mäta dom faktiska värdena i burken låter lite galet tycker jag.

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Intar liten försvarsställning.....
        Helt planlöst är det inte.Som sagt är övriga värden OK."Bara" KN03 och KH2P04 som jag inte har exakt koll på.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        Arbetssätt...