En eller flera honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

    En eller flera honor?

    Har Afra "White-top" 1+1 i mitt kar med mbunas. Är det större chans att få yngel om man lägger i någon eller några honor till?
    mvh Alexander
    A.Wiberg (alex83)

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    #2
    Japp det är mycket större chans..

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • February 2005
      • 445

      #3
      Vilken är anledningen?
      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • Henrik Dehlin
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 1913

        #4
        Många..
        Det verkar som endel honor och hanar inte helt enkelt går ihop..
        Exempelvis får jag lek flera gånger med endel honr men andra honor av samma sort leker aldrig..
        En till anledning till att jag tycker det är bättre att ha fler honor är att endel honor kan få jobbigt när dom "tuggar" och hanen inte låter henne vara ifred..
        Sen kan du juh dessutom få flera honor att tugga samtidigt vilket är svårt med en hona

        Kommentar

        • Taco
          Användare
          • October 2004
          • 64

          #5
          Den viktigaste anledningen till att ha flera honor än hannar är att honorna annars på kort sikt riskerar "ta slut". Sätt igång ett gäng "Bright Blue" t ex. Börjar du med 3+6 kan du räkna med att sitta med 3 stora fina hannar, men inga honor efter ett tag. För varje lek försvagas honorna medan hannarna blir större och fetare. Till sist orkar de inte med längre och jagas eller stressas till döds bara för att de inte hinner hämta sig efter leken innan hanen vill igen.

          Letar du sedan runt hela Sverige hittar du i bästa fall en odlare eller affär som kan tänka sig att sälja några honor (ofta måste du då samtidigt köpa hannar som du inte vill ha) och släpper i dem så är de för små för dina originalhannar. De tar snart kål på även dessa nya honor.

          Så, vill du hålla fina vuxna aggressiva mbunas som t ex "Afra" så starta med flera honor. Ju fler desto bättre. Jag rekommenderar minst förhållandet 1 till 3 för dessa fiskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...