Får inte yngel, har jag fiskar som stör varandra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magic
    Användare
    • October 2004
    • 23

    Får inte yngel, har jag fiskar som stör varandra?

    Har lite svårt att få yngel, ifs så har jag inte så många honor men många hanar, kan det göra det extra svårt.
    Här är min blandning, är det för mycket arter i ett 650 liters akvarium:

    5 Polit ?+?
    5 Sprengae ?+?
    4 Delfiner 1+3
    3 Demasoni 2+1
    9 Golden 5+4
    4 Venustus 1+3
    2 Ahli 1+1
    5 Elongatus 3+2
    magic
  • Belgarath
    Användare
    • February 2005
    • 584

    #2
    Gör av med lite Golden hanar t.ex..dom har nog fullt upp med att bara jaga varandra istället för att uppvakta honorna + att vad jag sett här inne så ska man tydligen ha ganska många Demasoni för att dom ska funka så din grupp med 2+1 är ju inte bra..varken för hanarna eller honan, samma sak med Elongatusen..den är väl oxå ganska ilsken av sig..3 hanar 2 honor ser ju lite fel ut där med...
    Sen vet jag inte om det är så smart att ha både Demasoni och Elongatus i samma balja..kanske risk för korsningar..men det är det säkert andra som kan bättre än jag här inne som kan svara på det.

    Annars rekommenderar jag dig att läsa den här tråden:

    Kommentar

    • magic
      Användare
      • October 2004
      • 23

      #3
      ok, tack för tipset men jag har nog svårt att göra mig av med mina golden hanar, dom har vart med enda sen jag skaffade akvarium så jag är lite fäst vid dom, får nog köpa in massor med stora honor istället.
      magic

      Kommentar

      • Mård
        Användare
        • February 2004
        • 285

        #4
        Visst förstår du väl själv utan att någon säger det att du har på tok för mycker hanar...de är säkert upptagna av att bråka med varandra hela tiden...
        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Jag skulle säga att det va på tok för många arter. Jag skulle gjort mig av med 2-4 arter och skaffat fler individer av de jag behöll.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • February 2005
            • 584

            #6
            Zaphi får "frispel" på fisksoppan ... ett vanligt nybörjarfel eller hur? Men jag förstår magic, när det finns så många fina arter och varianter att välja på är det svårt att hålla igen. Men visst har du rätt när du säger att det är nog smartast att ta bort ett par arter och öka på de grupper som får stanna (glömde det när jag svarade inatt)

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Som sagt, jag tror du kommer märka att de leker mer om du sållar bort ett par arter och skaffar fler av de du har kvar. Mina erfarenheter säger att ett kar med många arter och få individer av varje genererar lite eller ingen lek.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • December 2002
                • 1934

                #8
                Polit är ju ingen snäll fisk samt venustus

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • October 2004
                  • 1133

                  #9
                  Gör dej av men alla arter förutom c.moorii och köp ett gäng röd rubin!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Malawijan
                    Användare
                    • December 2004
                    • 22

                    #10
                    Jeg syntes det lyder af mange fisk i 650liter.
                    Jeg kunne godt forestille mig at Ahli, venustus og delfiner, bliver stressede.
                    Med venlig hilsen
                    jan Andresen

                    Kommentar

                    • kri

                      #11
                      [8D]Magic jag har ungefär samma mängd arter som vad du har i ett 375l kar.
                      Venustus,Ahli,Elongatus,Hongi,Greshaki,Röd zebra.Golden och några till och det kryllar av yngel i mitt kar,har aldrig tidigare fått så mycket yngel samtidigt men Alin och M"Dokan som har var sin hona verkar hitils ha det lite svårt att få til det.
                      Jag funderar på om det kan vara på grund av en otrolig god kvalite på vattnet vi har egen brun och inan i stan fick jag sällan yngel men därimot dog det desto flera fiskar.
                      Men hellt klart för många hanar på för få honor kan bli lite för tufft.

                      Kommentar

                      • magic
                        Användare
                        • October 2004
                        • 23

                        #12
                        Hej alla.
                        Tja... förutom lite stridigheter ibland så verkar det vara ganska lugnt i karet, förutom att yngel saknas men ska försöka bli av med några golden hanar, fler golden honor och ut med demasonin.
                        Jag tycker Sprengatus och Polit är så pass små så dom märkt inte direkt, dom bråkar mest med varandra.

                        Ahlin och Delfinerna verkar må bra, det är delfin hanen som bestämmer i karet, Venestusarna verkar vara lite undergivna.
                        magic

                        Kommentar

                        Arbetssätt...